Gå til innhold

Erfaringer rundt Nord-Korea?


Teal.

Anbefalte innlegg

Blir 19 i sommer og har forøvrig hatt lyst til å besøke Nord-Korea siden jeg var 13-14 år.

 

De andre jeg kjenner skal på partytur til Ayia Napa (et reisemål jeg ikke er interessert i, og settinger jeg er ukomfortabel med). Vil IKKE sitte hjemme alene i sommer mens de andre er på tur.

 

Har lest mye om landet, og hvordan man skal oppføre seg under besøk, samt at jeg har undersøkt en del reisebyråer som tilbyr turer dit.

 

Vil gjerne høre erfaringer fra "lokale" som har besøkt Nord-Korea (reisen dit, selve opplevelsen osv). Føler det blir litt mer relaterbart da :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Nord-Korea er det mest fascinerende landet jeg noen gang har besøkt. Kan ikke tenke meg et mer "eksotisk" og sært reisemål. Turen gikk med Koryo Tours, da det politiske partiet feiret 70-årsdag høsten 2015. Full militærparade med tankser, soldater, propagandahøyttalere og alskens skumle våpen. I tillegg var vi på fotballkamp mellom Nord-Korea og Filippinene. Ellers var vi på "det vanlige" opplegget med grensebesøk og mausoleet til Kim Il Sung og Kim Jung Il. Samt besøk blant annet i Munsu badeland, krigsmuseet og t-banen. Til slutt tok jeg tog gjennom landsbygda og til Beijing, 24 timer. Hvilke inntrykk jeg sitter igjen med? Det minnet om The Truman Show med Jim Carrey. Man vet ikke helt hva som er ekte, og hva som er en fasade. Guidene var morsomme, men snakket selvsagt bare propaganda. Man må bukke flere ganger for likene til Kim Il Sung og Kim Jong Il, som ligger to meter foran deg (i hvert sitt rom). Det er det særeste jeg har gjort noen gang. Samt bukke for gigastatuene av dem. Det er propaganda over alt. Plakater, tv-program og avis. Sistnevnte har alltid en forside med Kim Jong Un som kikker på noe. Avisen kan ikke kastes, bare legges fra seg. Bretter du den, må du brette rundt bildet av Kim. Likedan må alle bilder du tar ha hele figurer av Kimmene, som ikke skal kuttes. Dette kan sjekkes ved utreise. Togturen er også fin, da ser du mye av landsbygda, med vanlige folk på rismarkene og ved landsbyer. Mange gode fotomotiv. Nord-Korea var som forventet. Sært og fullt av propaganda. Den eneste gangen jeg kunne mingle normalt var før militærparaden. Da gikk jeg 300 meter alene langs en gate, sammen med nordkoreanere, før vi nådde et veikryss. Tok mange bilder, lekte med ungene... Jeg stod også ganske alene under paraden, kun sammen med lokale innbyggere (de andre turistene var litt her og der, i en radius på 500 meter). Selve opplegget var greit, Koryo Tours ordnet alt for oss. Lettvint. Jeg vil helt klart anbefale en tur til Nord-Korea, som er en once in a lifetime opplevelse (eventuell debatt om moralen i det holder jeg utenom her).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mass games hadde vært fint ja. Mener alt av visum og annet praktisk ble ordnet før avreise fra Norge. Altså via arrangøren, som man må benytte. Husker ikke hvor lang tid på forhånd man trenger til det. Den eneste bufferen i Beijing er hvor lang tid du ønsker til akklimatisering, samt være i Beijing. Tror vi fikk briefing en eller to dager før avreise til Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...