Gå til innhold

PC til YouTube'ing (Videoredigering)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle bygge meg en ny PC som skal brukes til laging og redigering av gameplay videoer på YouTube/Twitch.

 

Hva slags prosessor burde jeg velge? Skermkort? Hvor mye (og hva slags) RAM er optimalt?

 

Hva må jeg tenke på for å sikre best mulig lydkvalitet (bruker en USB mic i dag).

 

Jeg trenger en god WiFi løsning også.

 

Budsjett: rundt 15.000,-

 

Alle tips og innspill mottas med takk :-)

Endret av AlexBerg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefale i3 for laging og redigering av videoer?

 

Minimum i5, koster noen få hundrelapper mer enn i3'en LMH1 anbefaler. Av skjermkort anbefales det 1060 6GB, men et 1070 er nok å foretrekke da redigeringsprogrammer er flinke til å bruke GPU.

 

Mikrofon er vanskelig å anbefale, men det desidert viktigste er lyddemping i rommet spør du meg. Det er også viktig å redigere lyden skikkelig, kan gjøre mye der, men det er på andre siden anbefalt å redigere lyd minst mulig. Blue Yeti er mye anbefalt, skal du ha bedre enn det så må du nok en del opp i pris.

 

For bra WiFi så anbefaler jeg ASUS sine kort, f.eks. https://www.komplett.no/product/800007/datautstyr/nettverksprodukter/nettverkskort/asus-pce-ac68-ac1900-traadloes-adapter#

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal bruke PC'en til å lage og redigere gameplay videoer, så jeg trenger nok skejrmkort ;-) Og mer RAM.

 

Når jeg rendrer video i dag så går det hardt utover CPU'en. Jeg har en i5-4690K. Mener du at en i3 vil være raskere/bedre til videoredigering?

 

Edit: Jeg bruker Blue Yeti i dag. Er ikke så veldig fornøyd. Den er veldig følsom for EM støy og forstyrrelser fra hovedkort o.l.

Endret av AlexBerg
Lenke til kommentar

Hva med AMD Ryzen eller sokkel 2011?

Trodde det ikke var profesjonelt bruk, eller de mest intense oppgaver å legge på virtuelle effekter fra blender eller ligdene.

Men hvis det er det, så kun det beste egnet. Dog med GTX 1060 eller bedre skjermkort.

 

32 GB ram er kanskje ikke for mye. Alt avheninger av behov.

 

Fins jo folk som bruker adobe premie CS 5 Den krever ikke så mye.

System+requirements+CS5.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her bør i3-7350K antakelig lavere være mere nok eller intel NUC.

 

8 GB ram er tilstrekkelig, da jeg antar du ikke skal jobbe med 4k?

 

Svarer du bare for å svare for å få opp post antallet ditt? Har du erfaring med å drive med videoredigering?

 

Video redigering belaster CPU stort, og du har fordel av både en rask CPU og en CPU med mange kjerner.

Ideelt sett burde du gå for en CPU med fire kjerner og Hyper Threading aktivert, så pcen har 8 logiske kjerner å jobbe med.

 

16 GB RAM minimum, 32 GB skader neppe. Men min erfaring tilsier at CPU er viktigere enn RAM, dog du må ha nok RAM likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det ikke alle som rediger i 4k eller har mange virtuelle effekter.

I terorien kan man dra opp til worksstation hovedkort med 2 xeon cpuer 10 kjerne hvis man vil ha filmstudio.

Men hvor mange forumbruker har det her?

 

Selv har jeg ikke jobber særlig med videoredigering på veldig lenge. Men alt varierer hva man skal redigere og prisen man betaler for programvare.

 

Finnes enkle videoredigerings program som i3 cpu er nok.

Dog er konvertering mellom filmformater som tar ekstremt lang tid på i3 sammenlignet mot 8 kjerne cpu.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg bruker Blue Yeti i dag. Er ikke så veldig fornøyd. Den er veldig følsom for EM støy og forstyrrelser fra hovedkort o.l.

 

Hva bruker du til å ta opp lyden? Jeg brukte Audacity og det var grunnen til masse "hvitt støy", ble helt forferdelig rett og slett. Gikk over til Adobe Audition og lyden ble "perfekt". Audacity har dog meget bra støyfjerning, men det funker ikke å normalisere lyden da det får frem støyen helt sykt. Jeg tok opp med Audition --> fjernet støy med Audacity --> normaliserte og fikset resten med Audition. Audition har også "vocal enhancer", og et par andre ting, som er flottners å ha på når du tar opp lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Adobe Photoshop CC til å redigere videoer. Så vidt jeg har skjønt så er den GPU aksellerert under selve redigeringen, men bruker CPU når du skal "rendre" selveste videoen til en videofil. En 2-3 min video i 1920x1080, 30fps tar rundt 10-15 minutter å "rendre" med standard instillingene til Photoshop CC, på en Intel Core i5-4460. Men Photoshop er veldig glad i mye RAM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edit: Jeg bruker Blue Yeti i dag. Er ikke så veldig fornøyd. Den er veldig følsom for EM støy og forstyrrelser fra hovedkort o.l.

 

Hva bruker du til å ta opp lyden? Jeg brukte Audacity og det var grunnen til masse "hvitt støy", ble helt forferdelig rett og slett. Gikk over til Adobe Audition og lyden ble "perfekt". Audacity har dog meget bra støyfjerning, men det funker ikke å normalisere lyden da det får frem støyen helt sykt. Jeg tok opp med Audition --> fjernet støy med Audacity --> normaliserte og fikset resten med Audition. Audition har også "vocal enhancer", og et par andre ting, som er flottners å ha på når du tar opp lyd.

 

Jeg tar opp med OBS. Jeg prøver å holde redigering og etterarbeid til et minimum. Jeg har nettopp fått potene mine på en forforsterker, som jeg håper kan rense lyden for meg, men hvis det ikke hjelper må jeg nok se på en annen løsning.

 

Tanken på å måtte synke lyd og video på hvert eneste opptak gjør meg litt svett.

 

Men, de gangene jeg må redigere vidoene, trenger jeg altså en heftigere CPU en jeg har i dag. :-)

Lenke til kommentar

Synce lyd og video er så enkelt som et tastetrykk. Når du starter opptaket med "anykey" så trykker du hardt så det lager høy lyd, etter det så drar du bare starten på videoen intill "spiken" i lyden. Tar ca. 5 sekunder :)

 

Edit; Du kan jo teste Audition før du betaler så det koster deg ingenting.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...