Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve erstatning fra forsikringsselskap etter bøllekjøring som endte opp i hekken vår


Cayana

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar, regner med jeg må oppdatere med litt flere spørsmål senere.

 

Jeg har et spørsmål om noe annet, som kanskje noen kan svare på;

 

En ung kar plantet nettopp bilen sin i hekken vår. Vi bor ved en 40— sone, det er glatt, og han har sklidd fra motsatt kjørefelt og revet ned midten av det jeg vil si er en rimelig kraftig hekk.

 

Han ville komme over i morgen med en skademelding. Han har råkjørt, men har det noe å si for forsikringsselskapet? Siden dette uansett er hans feil.

 

Jeg lurer på dette fordi jeg har googlet litt og lest at man ikke signerer på noe man er uenig i, pluss at jeg ikke vet så mye om hvordan forsikringsselskapene opererer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forsikringsselskapet som bestemmer hvordan hekken skal utbedres?

 

Hekken er 25— 30 m lang, og han har truffet midt på. Slik jeg ser det, må vi rive hele hekken og bygge gjerde istedet. Jeg har en liten datter jeg ikke vil ha løpende ut på veien, så det er uaktuelt å bruke fem år på å gro opp ny hekk.

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med forsikringen vår. Vi må betale egenandel på 4000, da dekker de nye planter, men det anbefalte hun ikke, for det blir billigere å dekke plantene selv.

Bilføreren står ikke ansvarlig for noe som helst. Er dette virkelig riktig?

Dette kan umulig være riktig.

Uansett hvor klønete man legger frem et hendelsesforløp, så skal det godt gjøres for forsikringsselskapet å misforstå så mye at de fritar bilføreren for ansvar.

 

Det er jo rimelig åpenbart at du ikke verken må betale egenandel eller lide bonustap. 

 

Det må ha skjedd noe riv ruskende galt med kommunikasjonen her, eller så er det jeg som ikke har fått med meg noe vesentlig.

 

Ring de igjen be de forklare hvorfor de mener at bilføreren ikke har noe ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått her. Dersom Lupps ønsker å benytte sin egen forsikring, som jeg regner med at er det selskapet han har snakket med (siden han sier "forsikringen vår") vil det påløpe egenandel (det er vanligvis ikke bonustap i villaforsikringer), og denne egenandelen må han eventuelt kreve av bilførers forsikringsselskap.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått her. Dersom Lupps ønsker å benytte sin egen forsikring, som jeg regner med at er det selskapet han har snakket med (siden han sier "forsikringen vår") vil det påløpe egenandel (det er vanligvis ikke bonustap i villaforsikringer), og denne egenandelen må han eventuelt kreve av bilførers forsikringsselskap.

Er det ikke bedre å gå rett til bilførers forsikringsselskap istedenfor å gå til eget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...