Gå til innhold

Ny stasjonær gamingpc til ca 15000


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en kraftig pc som kan brukes til det meste, men hovedsaklig til gaming. Har vanligvis bare brukt pcen til å spille "lettere" fps spill som CS og lignenede, så har aldri hatt behov for en veldig kraftig pc før. Men nå har jeg lyst til å kjøpe en pc som takler alle spill ute idag på maks kvalitet.

 

Jeg har alltid brukt mye tid på diverse fps spill, men har egentlig veldig lite kunnskap om pc generelt. Budsjettet mitt ligger på rundt 15 000, men jeg er villig til å strekke meg opp til 20 000 avhengig av hvor stor forskjell det vil ha på ytelsen. Jeg har prøvd å se litt rundt på nett, men jeg aner hva jeg burde se etter og pcer som ser bortimot lik ut har store prisforskjeller.

 

Jeg vil ikke bestille deler, selv om jeg sikkert kunne spart litt på det. Foretrekker å kunne levere pcen inn en plass hvis det skulle vise seg å være noe feil med den. Hadde egentlig foretrukket å kjøpe pcen i en lokalbutikk, men vil ikke føle meg "lurt" heller og de lokketilbudene jeg har sett til nå hos butikker som er lokalt (elkjøp, lefdal etc.) virker veldig dårlige hvis jeg sammenligner med "samme" pc på komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 15.000,- med skjerm, tastatur, mus o.s.v, eller 15.000,- for bare maskina med Windows?

 

Ulempen med ferdigbygd, er at du som regel ikke har mange valgmuligheter når det gjelder kjøleløsninger, minnehastigheter, SSD/HDD størrelser. Eller at prisen for å justere disse er ganske høye.

 

--

 

En gang i blant så har Elkjøp, Expert o.s.v et gode tilbud.

 

f.eks så har Elkjøp et bra tilbud nå på en Lenovo Y900, til 12.495,-

Den har GTX1070, i5-6600K, 16GB RAM, 128GB SSD, 1TB HDD

Minus er litt liten SSD og HDD.

http://www.elkjop.no/product/data/pc-gaming/LE90DD00AQMW/lenovo-y900-34-stasjonar-gaming-pc

 

Multicom har en maskin med i7-6700K, GTX1070, 8GB RAM, 240GB SSD, 2TB HDD, til 13.795,-

Minus på denne maskinen er litt lite minne, og prisen er uten Windows.

http://www.multicom.no/multicom-lhara-i831s-fatal1ty-killer/cat-p/c100583/p10634405

 

Komplett har ikke noen ferdige oppsett som kan konkurrere direkte med disse to for øyeblikket. De har en maskin med GTX1070, men den har svakere prosessor enn de to andre. De tar seg også godt betalt hvis du skal justere på det ferdige oppsettet.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-gtx1070-edition/11121

 

Ved å justere denne opp til i5-7600K, Z270 hovedkort, 16GB RAM + 2TB HDD, blir prisen 14.402,-

Lenke til kommentar

Er det 15.000,- med skjerm, tastatur, mus o.s.v, eller 15.000,- for bare maskina med Windows?

 

Ulempen med ferdigbygd, er at du som regel ikke har mange valgmuligheter når det gjelder kjøleløsninger, minnehastigheter, SSD/HDD størrelser. Eller at prisen for å justere disse er ganske høye.

 

 

Det er bare for pcen. Kan bruke opptil 20 000, men det er absolutt ikke et must å gå så høyt hvis det ikke er nødvendig. Det eneste jeg vil ha en pc som kan kjøre alle spill på høyeste ytelse. Minne er ikke et problem i det hele tatt da jeg har 4 eksterne harddisker på 4TB, så skal ikke være noe problem der.

 

Det tilbudet fra elkjøp ser interessant ut hvis du mener dette er en pc som takler det aller meste av spill? Jeg er helt klart villig til å betale noen tusenlapper mer enn 15 000 hvis forskjellen på ytelsen er veldig stor, men det er ikke nødvendig hvis du mener dette tilbudet fra elkjøp duger. Hadde som sagt foretrukket å kjøpt fra en butikk lokalt, men dette er ikke et must heller.

 

Det viktigste for meg er egentlig bare at jeg kan spille alle spill på høyeste kvalitet uten å i det hele tatt bekymre meg for at pcen takler det.

Endret av oleimosen
Lenke til kommentar

Jeg har en Asus G20 CB med Gtx1080/i7-6700 og den kjører de nyeste spillene jeg har prøvd på høyeste kvalitet uten problemer. Minuset er at den ikke lar seg  så lett oppgradere. På expert har de en til kr 17 999,- (Asus g20 CB-NR095T-DT). Alternativt en litt større med samme specs (Asus G11CD-NR117T DT) til kr 18 999,- som vel kjøler noe bedre og muligens er lettere å oppgradere. Du får jo maskiner på elkjøp/lefdal med samme specs og hadde selv valgt gtx1080/i7-6700 når en først skal bruke mye penger på en maskin. 

Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort du trenger, kommer an på skjermen/oppløsning du skal spille i.

 

GTX1070 er det nest raskeste skjermkortet i dag, GTX1080 er det raskeste. Du har jo Titan kortene også, men de koster over 10.000,-

 

Skal du spille på en 24" i 1920x1080 så holder GTX1070 og en i5-6600K/i5-7600K lenge. Da kan du spille på max setting i de fleste/alle spill med over 60FPS. GTX1070 holder også i de fleste spill i 2560x1440. Et GTX1080 kan nå 60FPS i mange spill i 4K.

 

Ingen vits i å bruke 20.000,- på en maskin med GTX1080, så sitte å spille på en 1200,- skjerm  :)

 

Har aldri testet den Lenovo maskina, men så såvidt på den på Elkjøp. Den ser jo ganske bra ut til å være fabrikkbygd. Du får ikke så mye bedre komponenter i standardvalgene til Komplett.

 

Vet ikke hvor lenge Elkjøp skal ha det tilbudet, mulig det utgår på mandag. Men Lefdal pleier å kjøre samme tilbud uka etter Elkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje hørt med Digital Impuls om de kan bygge en maskin til deg. Der har du flinke folk som bryr seg.

 

Nå bare tenker jeg høyt her men ..

 

i5 7600K, Z270 hovedkort, 2*8 GB DDR4, 960 Evo, RX 480, 1920*1080 144hz Free-Sync monitor, ekstra harddisk, enn grei CPU-kjøler, EVGA G3 PSU og f.eks Fractal Design Define Mini rev c kabinett. Kvalitet i alle ledd og koster deg rundt 15K inkl monitor i deler. Så blir det litt dyrere siden du vil ha det montert da.

 

Dette vil gi en fin gamingmaskin, hvor alle komponenter er av kvalitet og med industriell standard.

 

Bare et forslag :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde kanskje nevnt det før, men spiller på en 24" 144hz skjerm fra AOC. Husker ikke modelnr i farta, men tror det er denne: http://www.lefdal.com/product/data/pc-skjerm/AOCG2460FQ/aoc-g2460fq-24-pc-skjerm-for-gaming

 

Skal spille de fleste spill på 1920x1080 tenker jeg, men føler meg ganske trygg på at det ikke skal være nødvendig med ny skjerm enda. Fikk den jeg har nå i gave i fjor og er veldig fornøyd, men har ikke akkurat hatt god nok pc til å dra veldig mye nytte av den til nå.

 

 

Vet ikke hvor lenge Elkjøp skal ha det tilbudet, mulig det utgår på mandag. Men Lefdal pleier å kjøre samme tilbud uka etter Elkjøp.

 

Tipper det utgår på mandag, så burde nok bestilt det på nett i dag hvis jeg isåfall skal ha den fra Elkjøp. Men jeg er litt redd for at jeg kommer til å angre på at jeg ikke kjøpte det beste som er tilgjengelig når jeg først kjøper, samtidig som jeg ikke aner hvor stor forskjell det nest beste og beste faktisk utgjør.

 

Har alltid kjøpt en pc til rundt 10 000 siden jeg hovedsaklig bare har spilt fps spill som cs 1.6 og cs:go for det meste, men har alltid angret litt etterpå siden pcen ikke har vært god nok til å kjøre nyere spill uten lag. Akkurat den følelsen vil jeg ikke sitte igjen med nå, så er derfor jeg er villig til å gå opp til 20 000 selv om budsjettet i utgangspunktet er 15 000.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje hørt med Digital Impuls om de kan bygge en maskin til deg. Der har du flinke folk som bryr seg.

 

Nå bare tenker jeg høyt her men ..

 

i5 7600K, Z270 hovedkort, 2*8 GB DDR4, 960 Evo, RX 480, 1920*1080 144hz Free-Sync monitor, ekstra harddisk, enn grei CPU-kjøler, EVGA G3 PSU og f.eks Fractal Design Define Mini rev c kabinett. Kvalitet i alle ledd og koster deg rundt 15K inkl monitor i deler. Så blir det litt dyrere siden du vil ha det montert da.

 

Dette vil gi en fin gamingmaskin, hvor alle komponenter er av kvalitet og med industriell standard.

 

Bare et forslag :)

 

Hørest interessant ut. Hvis du leser innlegget mitt ovenfor så tror jeg ikke det skal være å nødvendig å kjøpe ny skjerm per dags dato, men er absolutt ikke imot å få noen til å bygge en pc for meg. Aner du hvor mye digital impuls ca tar for en sånn jobb? Hadde i utgangspunktet kanskje tenkt å bestilt en ferdigbygd pc fra komplett, men virker som det er mange her inne som synes komplett tar seg veldig godt betalt for det så det ble bare med tanken. :p

Lenke til kommentar

Hvilken PC har du nå?

 

Hvis du kjøpte en 10.000,- pc for ikke så mange år siden, så er det mulig at alt du trenger er et nytt skjermkort. Har den en Intel i5 eller i7 prosessor fra 2011 eller senere, så er det stort sett skjermkortet som henger etter.

 

Du kan dra god nytte av skjermen du har med RX480 eller GTX1060 også. Men med et GTX1070 kort, så er du ihvertfall sikret en stund.

Lenke til kommentar

Hvilken PC har du nå?

 

Hvis du kjøpte en 10.000,- pc for ikke så mange år siden, så er det mulig at alt du trenger er et nytt skjermkort. Har den en Intel i5 eller i7 prosessor fra 2011 eller senere, så er det stort sett skjermkortet som henger etter.

 

Du kan dra god nytte av skjermen du har med RX480 eller GTX1060 også. Men med et GTX1070 kort, så er du ihvertfall sikret en stund.

 

Pcen er 5-6 år gammel. Bortimot alt på pcen burde blitt byttet ut, så like greit å kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å gå veldig overkill på skjermkortet. Et 1060 skjermkort er nok. Spesielt hvis du bruker den skjermen... 1060 kan også oppnå 4k. Jeg har selv et MSI Gaming X 1060 kort, og jeg kjører 60 fps med alle settings på fullt.

 

 

https://www.komplett.no/product/894857/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1060-6gb-gaming-x# 6GB

https://www.komplett.no/product/896943/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1060-3gb-gaming-x# 3GB

Endret av Martox
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å gå veldig overkill på skjermkortet. Et 1060 skjermkort er nok. Spesielt hvis du bruker den skjermen... 1060 kan også oppnå 4k. Jeg har selv et MSI Gaming X 1060 kort, og jeg kjører 60 fps med alle settings på fullt.

 

Når trådstarter skriver dette :

 

Har vanligvis bare brukt pcen til å spille "lettere" fps spill som CS og lignenede, så har aldri hatt behov for en veldig kraftig pc før. Men nå har jeg lyst til å kjøpe en pc som takler alle spill ute idag på maks kvalitet.

 

Da er ikke et GTX 1060 kort overkill i det hele tatt. At et GTX 1060 kort drar alle spill i 60 fps med alt på fullt er bare tull. Du må jo si hvilke spill, hvilken oppløsning osv.... :p

Spill som CS:GO krever ikke i nærheten av det som f.eks Rise of the Tomb Raider gjør. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Tror ikke du trenger å gå veldig overkill på skjermkortet. Et 1060 skjermkort er nok. Spesielt hvis du bruker den skjermen... 1060 kan også oppnå 4k. Jeg har selv et MSI Gaming X 1060 kort, og jeg kjører 60 fps med alle settings på fullt.

 

Når trådstarter skriver dette :

 

Har vanligvis bare brukt pcen til å spille "lettere" fps spill som CS og lignenede, så har aldri hatt behov for en veldig kraftig pc før. Men nå har jeg lyst til å kjøpe en pc som takler alle spill ute idag på maks kvalitet.

 

Da er ikke et GTX 1060 kort overkill i det hele tatt. At et GTX 1060 kort drar alle spill i 60 fps med alt på fullt er bare tull. Du må jo si hvilke spill, hvilken oppløsning osv.... :p

Spill som CS:GO krever ikke i nærheten av det som f.eks Rise of the Tomb Raider gjør. 

 

Mafia 3, doom, gta 5 alle 60 fps på full settings. 1920x1280 oppløsning på skjerm. Så ja... Er nok det synes jeg ihvertfall. For MSI GAMING X 1060 kortet får du mye for pengene, Kult design, god bios, støtter også VR og 4K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...