Gå til innhold

Gjør du bevisste etiske valg som forbruker?


Anbefalte innlegg

Skinn kommer selvsagt fra så godt som overalt i verden der storfe og annet fe slaktes.  Velger man så å handle billig ræl kan man relativt trygt regne med at det kommer fra India eller Sørøst Asia.  Bryr man seg om kvalitet og handler deretter så kan man like trygt regne med at det kommer annetsteds fra, for ingen av disse landene produserer lær og skinn som holder mål til bruk i kvalitetsprodukter.

 

Når det gjelder dun og fjær til bruk i dyner, puter og klær av god kvalitet, så kommer dette i stor grad fra Ungarn og Kanada, men også USA, Frankrike og andre i-land land der gjess og ender er vanlige som fjærfe.  Noe de ikke er i Asia.  Så er det selvsagt  igjen slik at om man velger billig skitt så får man asiatisk dun og fjær produsert på billigste måte, uten hensyn til dyrevelferd.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skinn kommer selvsagt fra så godt som overalt i verden der storfe og annet fe slaktes.  Velger man så å handle billig ræl kan man relativt trygt regne med at det kommer fra India eller Sørøst Asia.  Bryr man seg om kvalitet og handler deretter så kan man like trygt regne med at det kommer annetsteds fra, for ingen av disse landene produserer lær og skinn som holder mål til bruk i kvalitetsprodukter.

 

Når det gjelder dun og fjær til bruk i dyner, puter og klær av god kvalitet, så kommer dette i stor grad fra Ungarn og Kanada, men også USA, Frankrike og andre i-land land der gjess og ender er vanlige som fjærfe.  Noe de ikke er i Asia.  Så er det selvsagt  igjen slik at om man velger billig skitt så får man asiatisk dun og fjær produsert på billigste måte, uten hensyn til dyrevelferd.

 

Noblechairs er den beste gamingstolen som fins. koster 6000 kr her i Norge og er designet i Tyskland.

 

Realiteten er at utrolig mange produkter har opphav i Kina og utrolig mye produkter som selges i Norge har skinn fra Kina og dun fra Kina.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

 

Og alle dyr flås levende i Kina... :hrm:

 

Beklager å måtte si det, men PETA er ikke en troverdig kilde.

 

 

ikke rart verden er slik som den er med folk som dere. Jeg blir kvalm av dere.

Jeg vet det går omgangssyke nå, min datter var hjemme fra jobb i dag grunnet kvalme og diare, så du skal ikke se bort ifra at det er grunnen til kvalmen din ;)

Lenke til kommentar

Noblechairs er den beste gamingstolen som fins. koster 6000 kr her i Norge og er designet i Tyskland.

 

Virkelig?  Den beste?  I hele verden?

 

6 laken er det man betaler for en helt middelmådig kontorstol.  Den forrige PC-stolen min kostet 8.000, uten å inneholde ett eneste gram skinn.  Top of the Line ift. ergonomi, funksjoner og byggekvalitet finner man fra 15.000 og oppover.  Som nevnt før, man får det man betaler for.

 

Ellers er jeg rimelig trygg på at "den beste gamingstolen i verden" finnes her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste på pakningen at kyllingen jeg kjøpte ikke hadde Narasin tilsatt i maten sin, så tenkte jeg jo at det var et litt viktig punkt i disse dager der bakterieresistens stadig blir en større fare.

 

Gjør dere bevisste valg for å velge produkter som er etiske, selv om de kanskje koster litt mer enn alternativet? Prøver dere også å sette dere inn i politikken rundt matproduksjon, slik som f.eks. at det kanskje ikke er bedre med fairtrade, hva som innebærer i ordet "burhøns", og om hvorvidt organisk faktisk er en god ting?

 

Nei. 

Lenke til kommentar

 

Noblechairs er den beste gamingstolen som fins. koster 6000 kr her i Norge og er designet i Tyskland.

Virkelig? Den beste? I hele verden?

 

6 laken er det man betaler for en helt middelmådig kontorstol. Den forrige PC-stolen min kostet 8.000, uten å inneholde ett eneste gram skinn. Top of the Line ift. ergonomi, funksjoner og byggekvalitet finner man fra 15.000 og oppover. Som nevnt før, man får det man betaler for.

 

Ellers er jeg rimelig trygg på at "den beste gamingstolen i verden" finnes her.

Det er irrelevant hva en må betale for en god stol. Du kverulerer bare.

 

Poenget mitt er at en ikke er garantert produkter med råvarer fra humant behandlede dyr, selv om stolen er dyr. En gamingstol til 6000 er definitivt ikke billig

Lenke til kommentar

Det er irrelevant hva en må betale for en god stol. Du kverulerer bare.

 

Poenget mitt er at en ikke er garantert produkter med råvarer fra humant behandlede dyr, selv om stolen er dyr. En gamingstol til 6000 er definitivt ikke billig

 

 

Jeg tror ikke det er jeg som kverulerer.  Imidlertid er jeg rimelig sikker på at du ikke har den fjerneste ide om hva du snakker om, hverken når det gjelder produksjon av skinn eller dun eller hva faktisk kvalitet innebærer eller koster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er irrelevant hva en må betale for en god stol. Du kverulerer bare.

 

Poenget mitt er at en ikke er garantert produkter med råvarer fra humant behandlede dyr, selv om stolen er dyr. En gamingstol til 6000 er definitivt ikke billig

 

 

Jeg tror ikke det er jeg som kverulerer.  Imidlertid er jeg rimelig sikker på at du ikke har den fjerneste ide om hva du snakker om, hverken når det gjelder produksjon av skinn eller dun eller hva faktisk kvalitet innebærer eller koster.

 

 

Ikke den fjerneste ide?

 

Lenke til kommentar

 

Skinn kommer selvsagt fra så godt som overalt i verden der storfe og annet fe slaktes. Velger man så å handle billig ræl kan man relativt trygt regne med at det kommer fra India eller Sørøst Asia. Bryr man seg om kvalitet og handler deretter så kan man like trygt regne med at det kommer annetsteds fra, for ingen av disse landene produserer lær og skinn som holder mål til bruk i kvalitetsprodukter.

 

Når det gjelder dun og fjær til bruk i dyner, puter og klær av god kvalitet, så kommer dette i stor grad fra Ungarn og Kanada, men også USA, Frankrike og andre i-land land der gjess og ender er vanlige som fjærfe. Noe de ikke er i Asia. Så er det selvsagt igjen slik at om man velger billig skitt så får man asiatisk dun og fjær produsert på billigste måte, uten hensyn til dyrevelferd.

Noblechairs er den beste gamingstolen som fins. koster 6000 kr her i Norge og er designet i Tyskland.

 

Realiteten er at utrolig mange produkter har opphav i Kina og utrolig mye produkter som selges i Norge har skinn fra Kina og dun fra Kina.

Hardware canucs har en fin film på youtube om denne stolen (spesielt rettet mot "racing chairs" og hvorfor den/de ikke er verdt pengene. Da mtp ergonomi.

Lenke til kommentar

Ikke den fjerneste ide?

 

Å legge ut en YouTube link kvalifiserer ikke som å ha peiling på noe som helst.  Mer det motsatte.

 

Hva slags skinn er det i stolen din?  Full-lær?  Corrected?  Spalt?  Bonded?

 

Hvor kommer selve læret fra?

 

På hvilket garveri eller i hvilket land ble det garvet?

 

Hvor ble det skåret og sydd?

 

Vet du i det hele tatt noe av dette?  Har du i det hele tatt spurt?

 

På en gamingstol til seks laken ville jeg uten videre anta at det er snakk om kinesisk skinn, garvet i Kina, skåret i Kina og sydd i Kina.  Akkurat som resten av stolen garantert er produsert i Kina.  Muligens av barnearbeidere, hvem vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg unngår både kjøtt og fisk fra kosten, men dette har med å gjøre at jeg rett og slett ikke klarer å spise dyr. Begge deler er også store bidragsytere til global oppvarming, men dette beror selvfølgelig på om maten kommer fra industri eller er vilt. Er det vilt, går det ikke utover miljøet, og i tillegg har dyret fått utløp for alle sine behov før døden og levd et naturlig liv på forhånd. Likevel velger jeg å unngå både industri- og vilt kjøtt, rett og slett av moralske grunner. Det føles riktigst for meg :) Ellers unngår jeg også pels og skinn, men er det skinn som er arvet tenker jeg det er greit fordi produktet allerede er kjøpt. 

 

Som forbruker har man stor makt til å påvirke markedet og jeg tror det er viktig (hvis det føles riktigst for deg selv) å være bevisst på alle valgene man kan gjøre for å hjelpe miljøet. Mange tenker at det ikke vil ha noe å si om f.eks ett menneske er vegetarianer, men dette hjelper mye mer enn man tror. I tillegg blir mange påvirket av andres kosthold og inspirert til å ta noen av de samme valgene innenfor vegetabilsk kosthold. Ellers er det også mange som dyrker egen mat i hagen og spiser kortreist mat, noe som også er fint for miljøet. Det er mange måter man kan hjelpe på! Er bare å finne ut hva som føles riktigst for deg som forbruker og om man selv ønsker å bidra til et bedre miljø dersom det er av interesse. 

Lenke til kommentar

Og de spørsmålene som stilles i forrige post eksemplifiserer glitrende mitt poeng tidlig i denne tråden: Det er i praksis umulig å gjøre etiske valg som forbruker, da man enkelt og greit ikke klarer å få oversikt over følgene ved de ulike valgene man måtte ta.

 

Tja.

 

Jeg kunne svart på disse spørsmålene i forhold til det aller meste av det jeg eier, så i praksis er det fullt mulig.  Det krever imidlertid at man bruker litt tid til research og ikke bare handler i blinde som de fleste gjør.

Lenke til kommentar

Når jeg ser meg rundt i min egen stue (er gift) så får det meg til å anta at du ikke har så fryktelig mange ting, eventuelt har du flere timer i døgnet enn meg. Men for å ta det enkle eksempelet, du leser dette på et eller annet EDB-apparat, ville man klart å spore det tilbake til gruvene? Det er jo bare slik man faktisk kan være sikker, siden der er veldig mange ledd av leverandører som hver enkelt kan bryte med hva den enkelte synes er etisk riktig.

 

Bildet er rett og slett for komplisert til at det er gjennomførbart å gjøre et skikkelig informert valg, i realiteten vil alle "etiske valg" vi tar være ren gambling, inklusive det å bli asketisk eneboer (man bidrar ikke lenger til samfunnet). Derfor velger jeg å stole på to enkle faktum; Verden blir (tross medias forsøk på å motbevise det) stadig bedre på alle områder, og automatiseringen vil uansett gjøre de aller fleste farlige og "kjedelige" jobber overflødig i løpet av ikke så mange mannsaldre. Inntil da satser jeg på at det jeg kjøper ikke er så altfor ille.

Lenke til kommentar

 

Noblechairs er den beste gamingstolen som fins. koster 6000 kr her i Norge og er designet i Tyskland.

 

Virkelig?  Den beste?  I hele verden?

 

6 laken er det man betaler for en helt middelmådig kontorstol.  Den forrige PC-stolen min kostet 8.000, uten å inneholde ett eneste gram skinn.  Top of the Line ift. ergonomi, funksjoner og byggekvalitet finner man fra 15.000 og oppover.  Som nevnt før, man får det man betaler for.

 

Ellers er jeg rimelig trygg på at "den beste gamingstolen i verden" finnes her.

 

 

Han bare tuller. Den beste stolen er selvsagt en Norsk stol.

http://www.varierfurniture.com/no_de/Movement-Chairs/Gravity-balans-R/Variations-Gravity-Balans/Gravity_balans_Black_STE999-Natural_lacquered_Ash

 

Varier Gravity Balans.

 

post-180111-0-11057100-1484871145_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...