Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk sms fra politiet om å slutte å benytte andres adresser


Per2152

Anbefalte innlegg

Hei, fikk en sms fra politiet om at jeg måtte slutte å benytte andres adresser, men at jeg måtte registrere meg der jeg faktisk bor (postmannen puttet brev til meg i feil postkasse som tilhørte beboerne på den adressen jeg var registert på, endret så adressen til naboen, noe som gjorde at de fikk nok og tipset politiet)
Jeg vil nå registrere meg uten fast bopell i folkeregisteret, da det er det slik situasjonen faktisk er.

Når det det gjelder postadresse er situasjonen verre, da det koster skjorta å opprette en postboks. Men når jeg nå har fått en streng sms fra politiet (sto ikke noe om bot her) så lurer jeg på om det er verdt det, er det ulovlig å bare sette opp en postkasse et sted og registrere den som postadressen sin? Kan jeg evt. få bot for å "ikke følge politiets pålegg"? Er redd at politimannen vil be om dokumentasjon på at den nye postadressen faktisk er min

Endret av Per2152
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommunen kan ta kontakt for å ordne bosituasjon blant annet

 

Dette skjer som regel bare i de minste kommunene, men i mellomstore kommuner over 10K innbyggere, skjer det ikke med det første.

 

Ellers er det litt vrient og melde seg UFB i en kommune. Det skal være relativt godt begrunnet da det behandles "manuelt" hos folkeregistret. Du kan f.eks ikke melde deg UFB i Altinn.

Imidlertid bør du ha en postadresse hos noen du kjenner (det skilles mellom postadresse og bostedsadresse).

Du kan ikke bare smekke opp en postkasse hvor som helst da den må være en godkjent postadresse i folkeregistret. Man kan bare ikke slenge opp en postkasse på Drammensveien 1 d i Oslo, da den gateadressen ikke finnes (trur eg).

 

Jeg kjenner ikke til med hvilken lovhjemmel politiet ber deg om å holde på en postadresse? Så vidt jeg vet står det oss fritt å flytte hvor vi vill, så ofte vi vil og hvor vi vil, i dette landet.

 

Les for øvrig:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-11-09-1268

 Særlig kap.5

Lenke til kommentar

Meg bekjent må vel posten ha deg registrert i systemene sine for å levere ut post. Visst du registrerar deg uten fast bopel, vil ikkje posten bli levert. 

Dersom du fortsetter å bruke naboenes postkasse kan du risikere at dei setter på lås og ikkje gir deg posten din. Kan du ikkje avtale med nokon om ei adresse/postkasse du kan bruke?

Endret av Sp1ke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...