Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til feilsøking på ekstralys


Borodin

Anbefalte innlegg

Jeg har montert ekstra langlys på bilen min, og har koblet alt slik som beskrevet på bildet under. Jeg har selvfølgelig jording fra ekstralysene, men det er ikke vist på tegningen (fant den på nettet). Jeg mener også å huske at sikringen min er på 30A.

 

Jeg testet oppsettet mitt, og alt virket fint. Etter at jeg la alle ledningene i krympeslanger og koblet alt til igjen, virker det ikke. Jeg brukte en testlampe for å sjekke alle ledningene, og der ser det ut som alt er i orden, men det virket som at releet ikke koblet til ekstralysene når jeg slo på langlysene. Jeg tok da en tur til Biltema og kjøpte et nytt relè. Samme problemet etterpå! For ordens skyld må jeg si at jeg prøvde å koble til ekstralysene rett fra batteriet, og da slår de seg på, så det er ikke brudd på de ledningene heller.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva i huleste som har gått galt her?

ekstralys.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål spenning inn/ut av releet.

Klikker det når du setter på fjernlysene?

Nei, det klikker ikke, og det reagerte jeg på. Kan det være at spenningen inn til 86 er for lav? Jeg må få lånt meg et multimeter for å få målt greiene. Kommer tilbake når det er gjort!

Lenke til kommentar

Heh, nei, minusstyring er ikke minusstyring osv, du kan ha AV/PÅ på pluss, og så velges det mellom nær- og fjernlys på minussiden. 
Kort forklart, har du minusstyrte lys MÅ du koble både 85 og 86 på reléet inn på bilens eksisterende nett. Forskjellen fra tegninga over blir bare at 85 ikke skal til jord, men til fjernlys minus (86 til fjernlys pluss, ev. fellel pluss for nær- og fjernlys).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...