Gå til innhold

Kritisk IT-system får knusende kritikk: - Risikoen for at det skal slutte å virke er stor og økende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager skal hver enkelt (kommune i dette tilfellet) lage noe som helst selv? Det må det finnes "hyllevare" for slike ting? Se på det elektroniske billettsystemet til Ruter f.eks. Alt det tullet det var med kortlesere og automater i starten. Nå har vel veldig mange gått over til appen, men ser fortsatt noen rote rundt med en kort av en eller annen grunn. De har hatt sånn systemer i Hong Kong, Paris og London i flere (ti?)år. Hvorfor forhørte man seg ikke med minst en av disse byene før man laget noe eget? Dette mener jeg er Ola Dunk i et nøtteskall. Vi vet best selv, og skal finne opp hjulet opp nytt, gjerne om igjen og om igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Oslo kommune kan samarbeide med Bergen kommune og videreutvikle Bergens system, som heter BoInfo.

 

Jeg ville ikke bli sjokkert om INGEN har tenkt på det før i Oslos kommuneadministrasjon. IT for kommuner og fylkeskommuner burde blitt gjort av et stort departement/org. Ikke ca 400 små organisasjoner slik som idag.

Har selv jobbet både i små og store kommuner med IT og med elektronikk. Jeg vil komme med to påstander.

#1 det er så ufatteliiiig mye daukjøtt som jobber rundtom i kommunenorge, Inkl. politikere og faste ansatte.

#2 Store kommuner som Bergen har en veldig proff org. som får til mye på IT og teknologi. Har selv jobbet i BK.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal hver enkelt (kommune i dette tilfellet) lage noe som helst selv? Det må det finnes "hyllevare" for slike ting? Se på det elektroniske billettsystemet til Ruter f.eks. Alt det tullet det var med kortlesere og automater i starten. Nå har vel veldig mange gått over til appen, men ser fortsatt noen rote rundt med en kort av en eller annen grunn. De har hatt sånn systemer i Hong Kong, Paris og London i flere (ti?)år. Hvorfor forhørte man seg ikke med minst en av disse byene før man laget noe eget? Dette mener jeg er Ola Dunk i et nøtteskall. Vi vet best selv, og skal finne opp hjulet opp nytt, gjerne om igjen og om igjen.

 

"et kort" og "sånne systemer" heter det... Edit-funksjon vær så snill digi!

Lenke til kommentar

 

Oslo kommune kan samarbeide med Bergen kommune og videreutvikle Bergens system, som heter BoInfo.

 

Jeg ville ikke bli sjokkert om INGEN har tenkt på det før i Oslos kommuneadministrasjon. IT for kommuner og fylkeskommuner burde blitt gjort av et stort departement/org. Ikke ca 400 små organisasjoner slik som idag.

Har selv jobbet både i små og store kommuner med IT og med elektronikk. Jeg vil komme med to påstander.

#1 det er så ufatteliiiig mye daukjøtt som jobber rundtom i kommunenorge, Inkl. politikere og faste ansatte.

#2 Store kommuner som Bergen har en veldig proff org. som får til mye på IT og teknologi. Har selv jobbet i BK.

Og når man først lager et system som flere kan bruke, f.eks. Altinn (som riktignok er på et litt annet nivå), så man man sørge for en skikkelig vedlikeholds/forvaltningsavtale. Ellers blir det slik at systemer "råtner på rot". Det er så unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager skal hver enkelt (kommune i dette tilfellet) lage noe som helst selv? Det må det finnes "hyllevare" for slike ting? Se på det elektroniske billettsystemet til Ruter f.eks. Alt det tullet det var med kortlesere og automater i starten. Nå har vel veldig mange gått over til appen, men ser fortsatt noen rote rundt med en kort av en eller annen grunn. De har hatt sånn systemer i Hong Kong, Paris og London i flere (ti?)år. Hvorfor forhørte man seg ikke med minst en av disse byene før man laget noe eget? Dette mener jeg er Ola Dunk i et nøtteskall. Vi vet best selv, og skal finne opp hjulet opp nytt, gjerne om igjen og om igjen.

 

"et kort" og "sånne systemer" heter det... Edit-funksjon vær så snill digi!

Det er mulig å redigere innlegg, men foreløpig må det gjøres inne på diskusjon.no (som er systemet kommentarfunksjonen i digi.no baserer seg på). Øverst i diskusjonstråden inne på artikkelen er det en lenke som heter "Gå til forumtråden". Trykker du på denne kommer du til diskusjonstråden inne på diskusjon.no, og der er det en del mer avanserte muligheter – som mulighet til å redigere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i alle dager skal hver enkelt (kommune i dette tilfellet) lage noe som helst selv? Det må det finnes "hyllevare" for slike ting? Se på det elektroniske billettsystemet til Ruter f.eks. Alt det tullet det var med kortlesere og automater i starten. Nå har vel veldig mange gått over til appen, men ser fortsatt noen rote rundt med en kort av en eller annen grunn. De har hatt sånn systemer i Hong Kong, Paris og London i flere (ti?)år. Hvorfor forhørte man seg ikke med minst en av disse byene før man laget noe eget? Dette mener jeg er Ola Dunk i et nøtteskall. Vi vet best selv, og skal finne opp hjulet opp nytt, gjerne om igjen og om igjen.

 

"et kort" og "sånne systemer" heter det... Edit-funksjon vær så snill digi!

Det er mulig å redigere innlegg, men foreløpig må det gjøres inne på diskusjon.no (som er systemet kommentarfunksjonen i digi.no baserer seg på). Øverst i diskusjonstråden inne på artikkelen er det en lenke som heter "Gå til forumtråden". Trykker du på denne kommer du til diskusjonstråden inne på diskusjon.no, og der er det en del mer avanserte muligheter – som mulighet til å redigere.

Takker!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Oslo kommune kan samarbeide med Bergen kommune og videreutvikle Bergens system, som heter BoInfo.

 

....... burde blitt gjort av et stort departement/org.....

Det bør for konkurransens skyld være 3-4 systemer som kommunene kan velge mellom. Gjerne systemer laget av de flinkeste kommunene selv, bare ikke alle skal lage noe eget. Kanskje Bergen kun har skreddersydd til seg selv og at det de har ikke er generelt nok til å brukes i andre kommuner, eller at de bare ikke har markedsført sitt produkt godt nok?

Lenke til kommentar

 

 

Oslo kommune kan samarbeide med Bergen kommune og videreutvikle Bergens system, som heter BoInfo.

....... burde blitt gjort av et stort departement/org.....

Det bør for konkurransens skyld være 3-4 systemer som kommunene kan velge mellom. Gjerne systemer laget av de flinkeste kommunene selv, bare ikke alle skal lage noe eget. Kanskje Bergen kun har skreddersydd til seg selv og at det de har ikke er generelt nok til å brukes i andre kommuner, eller at de bare ikke har markedsført sitt produkt godt nok?

 

Akkurat kommentaren min om BK, har ikke direkte noe med dette systemet/behovet som beskrives i artikkelen. Det var en mer generell (og subjektiv) observasjon om at når jeg jobbet i BK IT, ble jeg positivt overrasket over kapasitetene de innehar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal hver enkelt (kommune i dette tilfellet) lage noe som helst selv?

 

For mange småkonger vet du.

 

KS burde for lengst tatt ansvar og opprettet en egen avdeling for forvaltning av teknologiske løsninger for kommunene. Norske kommuner skal levere de samme løsningene til innbyggere over hele landet. Ingen har så spesielle behov at de ikke kan implementeres som påbygg til en felles løsning. Selv om valg av teknologi og arkitektur gjøres sentralt så kan man fremdeles dra nytte av lokal kompetanse. Det er viktig å involvere lokalt personell, men det må etableres en kultur for å jobbe med utvikling av felles løsninger.

 

Dernest må man gi slipp på prosjekt-fokuset i offentlig forvaltning. Implementering og bruk av teknologiske løsninger må betraktes som en kontinuerlig pågående prosess. Da blir vedlikehold av eksisterende løsninger en naturlig del av arbeidet, og et skreddersydd system som det artikkelen omtaler ville aldri blitt foreldet på samme måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

KS burde for lengst tatt ansvar og opprettet en egen avdeling for forvaltning av teknologiske løsninger for kommunene. Norske kommuner skal levere de samme løsningene til innbyggere over hele landet. (...) det må etableres en kultur for å jobbe med utvikling av felles løsninger.

 

Det hadde vært fint. KS SvarUt er drevet på denne måten.

 

Dernest må man gi slipp på prosjekt-fokuset i offentlig forvaltning. Implementering og bruk av teknologiske løsninger må betraktes som en kontinuerlig pågående prosess. Da blir vedlikehold av eksisterende løsninger en naturlig del av arbeidet, og et skreddersydd system som det artikkelen omtaler ville aldri blitt foreldet på samme måte.

 

Helt klart, og i den sammenheng er det viktig å ha stabile team som forvalter løsningen over lang tid. Det betyr at det offentlige må ansette og leie inn folk i stedet for å kjøpe inn ferdige løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Oslo kommune kan samarbeide med Bergen kommune og videreutvikle Bergens system, som heter BoInfo.

 

Jeg ville ikke bli sjokkert om INGEN har tenkt på det før i Oslos kommuneadministrasjon. IT for kommuner og fylkeskommuner burde blitt gjort av et stort departement/org. Ikke ca 400 små organisasjoner slik som idag.

Har selv jobbet både i små og store kommuner med IT og med elektronikk. Jeg vil komme med to påstander.

#1 det er så ufatteliiiig mye daukjøtt som jobber rundtom i kommunenorge, Inkl. politikere og faste ansatte.

#2 Store kommuner som Bergen har en veldig proff org. som får til mye på IT og teknologi. Har selv jobbet i BK.

Og når man først lager et system som flere kan bruke, f.eks. Altinn (som riktignok er på et litt annet nivå), så man man sørge for en skikkelig vedlikeholds/forvaltningsavtale. Ellers blir det slik at systemer "råtner på rot". Det er så unødvendig.

Kan delvis være kost/nytte eller at leverandøren ikke lengre eksisterer eller har kompetanse på et så gammelt system...

Lenke til kommentar

Det er mulig å redigere innlegg, men foreløpig må det gjøres inne på diskusjon.no (som er systemet kommentarfunksjonen i digi.no baserer seg på).

Hele kommentarsystemet bør byttes ut - redigering på siden må til, ellers gidder flesteparten ikke gjøre noe med det, og så må det bli lettere å følge tråder og se hva folk svarer på. Det gamle TU-systemet var f.eks. perfekt. Lett å følge med I trådene og se hvem som svarte hva, og om informasjonen allerede var gitt, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gamle TU-systemet var f.eks. perfekt.

Deg om det. Sett opp mot både Disqus og Diskusjon.no var det innmari gammeldags og buggy. Bare det å forsøke og redigere en kommentar på mobil ... Grøss og gru.

 

Nei, dette kommer til å bli bedre når de får integrert redigeringsmulighet inn i dette skjemaet under artiklene. Det er ikke hokus-pokus, så det er nok heller snakk om prioritering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...