Gå til innhold

Høyskole som fagmann?


Anbefalte innlegg

Hei, har jobbet som elektriker nå snart ett år, og mistet akkurat jobben pga nedbemanning, det fikk meg til å tenke om jeg faktisk ville jobbe med dette resten av livet..

Jeg vurderer å gå teknisk fagskole til høsten, men jeg føler jeg kan få mer ut av å gå høyskole og gå over i en helt annen type jobb, jeg er veldig opptatt av it/historie/fakta/engelsk/politikk og kultur. Og veldig villig til å sitte på skolebenken

 

Det jeg egentlig spør om er hvilke høyskolelinjer har jeg mulighet til å gå? Trenger jeg å ta opp fag etc? Jeg har aldri helt satt meg inn i hvordan det fungerer ettersom jeg var utrolig sikker på valget mitt..

 

Takker for alle svar!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visse krav til de forskjellige linjene, men i mange tilfeller så fikser høyskolen så du kan ta et eller to fag uten å måtte bruke tid på videregående igjen.

 

Finn ut hva du vil så kan det gis bedre svar. Du bør ta deg en prat med rådgiver på en høyskole, det er jobben dems og de skal ikke bare hjelpe elever som går på skolen :)

Lenke til kommentar

Hvis du har fagbrev i elektrikerfaget og ønsker å ta videre utdanning, ville jeg anbefalt og sjekke ut Y-veien. Dette er studier på høgskoler hvor kravet for å komme inn er fagbrev i spesielle fag. For personer med fagbrev i elektrikerfaget er det iallefall flere muligheter til å ta Y-veien forskjellige steder i Norge.

 

Hvis du ønsker å skifte retning helt ville jeg sjekket ut muligheten til å ta påbygging til studiekompetanse. Dette kan man ta etter å ha tatt et fagbrev. Hellerud videregående i Oslo tilbyr å ta påbygging til studiekompteanse på kveldstid, hvis du ønsker å jobbe samtidig som du tar ekstra fag på kvelden. Etter å ha tatt påbygg så er de fleste studier åpne for deg. 

 

Hvis du er under 24 år kan du fortsatt ha rett på ungdomsretten din. Dette burde du søke opp og se om er en mulighet. Isåfall ville du hatt krav på påbyggingsåret gratis.

 

EDIT: har du ikke ungdomsrett kan du også sjekke ut voksenrett. Hvis du ikke får tatt påbygging før utgangen av året du er fylt 24, har du forstatt rett på påbygg.

 

Hvis du vil lese mer om ungdomsrett/voksenrett:

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/ungdomsrett-lovfestet-rett-for-ungdom/a/023632/

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Her må du nesten selv vurdere hva du vill studere, også finne ut hvordan du kan komme der.

 

Det letteste er absolutt en form for ingeniør utdanning, da kan du ta Y-veien, forkurs/sommerkurs eller fagskolen. Fagskolen skal fra i år av? få studiepoeng også. Jeg vill absolutt anbefale y-veien, da slipper en å ta ting man har hatt før og slipper å bruke ett ekstra år eller ferier på studiekompetansen. Jeg tar selv y-veien nå mens jeg er i arbeid, har fagbrev som automatiker og ett forkurs fra tidligere. 

 

Vill du dog gå noe helt annet er det stor kjangs for at du må ha ett år til på vidergående(påbygg) men det finnes andre muligheter også, men jeg er ikke helt stø på de forskjellige. 

 

Men igjen, tenk godt hva du har lyst til og så kontakter du en høgskole med denne utdanningen og fore spør hvordan du med din bakgrunn kan bli vurdert til opptak. 

Lenke til kommentar

Hei, har jobbet som elektriker nå snart ett år, og mistet akkurat jobben pga nedbemanning, det fikk meg til å tenke om jeg faktisk ville jobbe med dette resten av livet..

Jeg vurderer å gå teknisk fagskole til høsten, men jeg føler jeg kan få mer ut av å gå høyskole og gå over i en helt annen type jobb, jeg er veldig opptatt av it/historie/fakta/engelsk/politikk og kultur. Og veldig villig til å sitte på skolebenken

 

Det jeg egentlig spør om er hvilke høyskolelinjer har jeg mulighet til å gå? Trenger jeg å ta opp fag etc? Jeg har aldri helt satt meg inn i hvordan det fungerer ettersom jeg var utrolig sikker på valget mitt..

 

Takker for alle svar!:-)

 

Dersom du ønsker å bygge på din foreløpige utdanning med fagbrev som elektriker, ville jeg foreslått Y-veien som flere andre har nevnt. Komboen fagbrev + ingeniørgrad er særs ettertraktet i næringslivet. Du bør definitivt kunne få en bra jobb med en slik bakgrunn. Både rådgivere og entreprenører er svært glad i folk med en slik kombinasjon av praktisk og teoretisk erfaring.

 

Ser også at du vurderer å gå en helt annen vei. Da må du kanskje regne med mer påbygging, og grader innen f.eks samfunnsfag, historie, etc, har langtifra like gunstig jobbmarked som for ingeniører. Det er en faktor som du bør regne med.

Lenke til kommentar

 

 

 

i. Da må du kanskje regne med mer påbygging, og grader innen f.eks samfunnsfag, historie, etc, har langtifra like gunstig jobbmarked som for ingeniører. Det er en faktor som du bør regne med.

 

 

En skal være litt påpasselig med å fortsatt si dette om ing. utdanningen, den er under stort press om dagen og det er neimen meg ikke lett å komme inn uten bred erfaring. 

Lenke til kommentar

På generelt basis vil jeg si at de eneste "sikre" utdanningene i dag på kortere sikt er profesjonsutdanningene. 

 

Men er også enig at god erfaring med fagbrev + høyskole er ett godt valg, men antall ingeniørjobber er jo fortsatt ganske så usikker de neste årene. Ingeniørutdanning er jo normalt sikkert men man skal være påpasselig på hvilke fagfelt man velger. Er man dog fleksibel å vil jobbe i utlandet åpner det jo seg en del flere muligheter.

 

Jeg misunner ikke unge i dag som skal velge seg en utdanning.

Lenke til kommentar

På generelt basis vil jeg si at de eneste "sikre" utdanningene i dag på kortere sikt er profesjonsutdanningene. 

 

Men er også enig at god erfaring med fagbrev + høyskole er ett godt valg, men antall ingeniørjobber er jo fortsatt ganske så usikker de neste årene. Ingeniørutdanning er jo normalt sikkert men man skal være påpasselig på hvilke fagfelt man velger. Er man dog fleksibel å vil jobbe i utlandet åpner det jo seg en del flere muligheter.

 

Jeg misunner ikke unge i dag som skal velge seg en utdanning.

 

profesjonsutdanningene er jo ett utrolig vidt begrep, og ingeniører er inne i begrepet også fagmenn. 

 

Dette med fagbrev og ing. utdanning var noe som var svært etterspurt i det "gode tidene" i dag er det så mange ledige med både erfaring som fagmann og ingeniør at det er vanskelig uansett. Men det hjelper for all del på! 

Lenke til kommentar

 

En skal være litt påpasselig med å fortsatt si dette om ing. utdanningen, den er under stort press om dagen og det er neimen meg ikke lett å komme inn uten bred erfaring. 

 

 

Nja, RIF-selskapen ansetter jo fortsatt masse ingeniører. Og det skjer MYE på samferdesel i Norge for tiden og vil skje enda mer de kommende årene, i særdeleshet på jernbanesiden. Samt en kombinasjon av fagbrev og ingeniør sannsynligvis er en av de absolutt bedre komboene som finnes. Slike kandidater er ofte svært ettertraktet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nja, RIF-selskapen ansetter jo fortsatt masse ingeniører. Og det skjer MYE på samferdesel i Norge for tiden og vil skje enda mer de kommende årene, i særdeleshet på jernbanesiden. Samt en kombinasjon av fagbrev og ingeniør sannsynligvis er en av de absolutt bedre komboene som finnes. Slike kandidater er ofte svært ettertraktet.

 

 

Ja det er mange som ansetter ingeniører, det gjør vi også. Problemet er bare at det er alt for mange å ta av, med mye erfaring. Fagbrev + ing trumfer somregel kun ing, men nå har vi en "ny" på markedet, folk med lassevis av erfaring på ing siden og gjerne fra fagbrev i tillegg. Det er de som er ettertraktet i markedet i dag, de siste 4 ingeniørene vi har ansatt har en haug av erfaring og spesialkompetanse, det var dog mange nyutdannede som søkte, både med og uten fagbrev. 

Lenke til kommentar

takker for mange gode svar! ser jeg har litt research å gjøre frem til våren! :)

 

er det noen her som har gått teknisk fagskole og vet hvilke jobbmuligheter man har etter det? jeg kjenner en del elektrikere som har det og som ikke har gjort noe særlig mer utav det enn at de har fått litt mer ansvar i stillingene sine 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...