Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke 100%.

 

Når man sender e-post kan man i de fleste e-postklienter be om levering og lesebekreftelse. Men det forutsetter at serveren svarer på disse og at mottakeren aksepterer å sende lesebekreftelse. Eg har av begge deler. Dette betyr at fravær av en slik melding ikke er det samme som at den ikke er mottatt/lest.

 

En annen løsning er å inkludere bilde eller link i e-posten hvor du følger med på om noen går inn på linken eller laster ned bilde. Gjør de det så vet du at mottaker har fått e-posten. Men også her er det masse filtre og sikkerhetsløsninger som deaktiverer bilder/linker som default. Så også her betyr det ikke at mottaker ikke har fått/lest meldingen selv om en ikke trykker på linken/laster ned bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke 100%.

 

Når man sender e-post kan man i de fleste e-postklienter be om levering og lesebekreftelse. Men det forutsetter at serveren svarer på disse og at mottakeren aksepterer å sende lesebekreftelse. Eg har av begge deler. Dette betyr at fravær av en slik melding ikke er det samme som at den ikke er mottatt/lest.

 

En annen løsning er å inkludere bilde eller link i e-posten hvor du følger med på om noen går inn på linken eller laster ned bilde. Gjør de det så vet du at mottaker har fått e-posten. Men også her er det masse filtre og sikkerhetsløsninger som deaktiverer bilder/linker som default. Så også her betyr det ikke at mottaker ikke har fått/lest meldingen selv om en ikke trykker på linken/laster ned bildet.

 

Dette vet jeg fra før, det er ikke det jeg etterspør, sjøl om det var godt svart. Det jeg ser etter er et eget tilleggsprogram.

Lenke til kommentar

Nei, ikke 100%.

 

Når man sender e-post kan man i de fleste e-postklienter be om levering og lesebekreftelse. Men det forutsetter at serveren svarer på disse og at mottakeren aksepterer å sende lesebekreftelse. Eg har av begge deler. Dette betyr at fravær av en slik melding ikke er det samme som at den ikke er mottatt/lest.

 

Dette vet jeg fra før, det er ikke det jeg etterspør, sjøl om det var godt svart. Det jeg ser etter er et eget tilleggsprogram.

 

Som betyr at det ikke har noe å si hvis du har et tilleggsprogram. Får du ikke svar så må du hacke systemet for å se om ting er lest eller ei.

 

Eller vil du bare ha et tilleggsprogram så du slipper å bruke en e-postklient?

Lenke til kommentar

Men det hjelper jo deg svært lite med ett tilleggsprogram når dette ikke er mulig uansett :)

 

Jeg har en gang lest om et slikt program, trolig i ett eller annet datablad. Derfor jeg etterspør det.

Men veit jo ikke hvor seriøst slike blad drives da, det meste er vel Bonnier og de oversetter jo bare artikler fra utenlandske blad, stort sett.

Endret av Storøien
Lenke til kommentar

Uten å vite hva de skreiv om der så er det vanskelig å si om de var seriøse eller ikke.

 

Sannsynligvis så tipper eg de beskreiv to funksjoner:

- den innebygde levert/lesebekreftelsen i e-postprotokollen(de fleste e-postklienter støtter dette)

- innbygging av linker/bilder i forbindelse med utsendelse av reklame(for sporing)

 

Begge disse funksjonene har altså sine svakheter som beskrevet lengre opp, og du får ingen god tilbakemelding som du kan være sikker på.

 

Altså, om du er på jakt etter å vite 100% sikkert om mottaker har fått e-posten eller ikke, og lest den eller ikke, så finnes det ingen løsning for dette foruten å ringe til vedkommende og spørre. :)

Lenke til kommentar

Nei, dette finnes ikke, mail funker ikke på den måten som du tenker på da det ville være en stor sikkerhetsrisiko. 

 

Outlook (fullversjonen) har derimot støtte for å be om lesebekreftelse. Mottaker kan la være å godta dette, og da får du ingen melding om av mailen er lest eller ikke, så da er du like langt. 

Lenke til kommentar

Uten å vite hva de skreiv om der så er det vanskelig å si om de var seriøse eller ikke.

 

Sannsynligvis så tipper eg de beskreiv to funksjoner:

- den innebygde levert/lesebekreftelsen i e-postprotokollen(de fleste e-postklienter støtter dette)

- innbygging av linker/bilder i forbindelse med utsendelse av reklame(for sporing)

 

Begge disse funksjonene har altså sine svakheter som beskrevet lengre opp, og du får ingen god tilbakemelding som du kan være sikker på.

 

Altså, om du er på jakt etter å vite 100% sikkert om mottaker har fått e-posten eller ikke, og lest den eller ikke, så finnes det ingen løsning for dette foruten å ringe til vedkommende og spørre. :)

 

Ja, jeg ser at du skriver det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...