Gå til innhold

Alternativ til repeater: antenne til antenne?


Anbefalte innlegg

Jeg har en hytte der det for lenge siden ble installert en mobilantenne på taket som var tilkoblet en Nokia med antenneinngang. Denne har nå tatt kvelden og siden ingen nye smarttelefoner har antenneinngang prøver jeg å finne et alternativ.

 

Jeg vet at repeater er ulovlig og straffes med bøter, og vil helst unngå dette, og jeg har sett noen passive løsninger som fra det jeg kan se kun er en antenne i den ene enden og en antenne i den andre - forbundet med kabel. Det virker jo ganske kurant, men er det så enkelt som at jeg nå kun trenger å kjøpe en bitteliten antenne for å videreformidle signalene som blir tatt inn på taket i hytta?

 

Om jeg har misforstått, hva trenger jeg i så fall, og hva er eventuelt mine alternativer? En kraftig repeater som dekker 3000 kvm skjønner jeg at det fort kan bli trøbbel av, men det er jo de som kun dekker 30-100 kvm, og det virker som det er litt mindre sjanse for at kan skape trøbbel langt ute i gokk ... ?

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en hytte der det for lenge siden ble installert en mobilantenne på taket som var tilkoblet en Nokia med antenneinngang. Denne har nå tatt kvelden og siden ingen nye smarttelefoner har antenneinngang prøver jeg å finne et alternativ.

 

Jeg vet at repeater er ulovlig og straffes med bøter, og vil helst unngå dette, og jeg har sett noen passive løsninger som fra det jeg kan se kun er en antenne i den ene enden og en antenne i den andre - forbundet med kabel. Det virker jo ganske kurant, men er det så enkelt som at jeg nå kun trenger å kjøpe en bitteliten antenne for å videreformidle signalene som blir tatt inn på taket i hytta?

 

Om jeg har misforstått, hva trenger jeg i så fall, og hva er eventuelt mine alternativer? En kraftig repeater som dekker 3000 kvm skjønner jeg at det fort kan bli trøbbel av, men det er jo de som kun dekker 30-100 kvm, og det virker som det er litt mindre sjanse for at kan skape trøbbel langt ute i gokk ... ?

 

 

Jeg har gjort det du spør om og det samme har en kompis av meg (før det ble bedre dekning med ny basestasjon).

 

Benyttet en 11 dBi retningsbestemt antenne på utsiden av hus/hytte og trakk en low-loss kabel til en liten 2 dBi antennepisk inne i hus/hytte.  Samlet kabellengde var ikke mer en 2-3 meter.   Det gikk fra dårlig (1 strek på indikator + hakkete lyd i mange tilfeller) til greit nok (2 streker i hele hus/hytte samt lyd uten hakking).  Helt lovlig opplegg og fungerte ok for vårt formål. Det viktigste for oss var å kunne  ringe/motta samtaler og sende/motta SMS uten problem og dårlig lyd.  Ble ikke benyttet til datatrafikk på den tiden.  På hytta så var det GSM signalet som ble forsterket og i huset 3G.  Det er viktig å benytte antenne tilpasset frekvensområdet.

 

Alternativet er å benytte samme antennen som du har i dag og koble den til en slik http://www.webbutikken.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=22620&WebSiteMapNodeID=1003005 eller en slik http://www.webbutikken.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=21061&WebSiteMapNodeID=1003005.

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det du spør om og det samme har en kompis av meg (før det ble bedre dekning med ny basestasjon).

 

Benyttet en 11 dBi retningsbestemt antenne på utsiden av hus/hytte og trakk en low-loss kabel til en liten 2 dBi antennepisk inne i hus/hytte. 

 

 

Er det noen forskjell på en antenna som mottar signaler og de som sender ut signaler? En antennepisk brukes jo som oftest til å motta signaler, men jeg ser jo at antennene på rutere både sender og mottar.

 

Takk for tips om fastmontert telefon. Det var et godt alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har gjort det du spør om og det samme har en kompis av meg (før det ble bedre dekning med ny basestasjon).

 

Benyttet en 11 dBi retningsbestemt antenne på utsiden av hus/hytte og trakk en low-loss kabel til en liten 2 dBi antennepisk inne i hus/hytte. 

 

 

Er det noen forskjell på en antenna som mottar signaler og de som sender ut signaler? En antennepisk brukes jo som oftest til å motta signaler, men jeg ser jo at antennene på rutere både sender og mottar.

 

Takk for tips om fastmontert telefon. Det var et godt alternativ.

 

 

 

Du må ha den store 11 dBi antennen ute.  Det er den som mottar det svake signalet ute og som skal forsterke det når den sender.  Dette gjelder også om den skal kobles til en fast GSM telefon.  

Lenke til kommentar

Skilnaden er vel at den retningsbestemte antenna skal fange opp eit svakt signal frå ein bestemt retning/sende eit sterkt signal i den same retninga til ein sendar langt vekke, medan piskantenna skal stråle rundt i - /fange opp frå alle retningar slik at det vert dekning i heile huset/hytta.

 

Men det sikraste alternativet er nok kabel direkte til telefonen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...