Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg innføring "våpen"


Seniorlærlingen

Anbefalte innlegg

Hun sa det var usannsynlig at han kunne få fri rettshjelp i denne saken, noe jeg tror hun tar feil i. Da saken har særlig tilknytning til Norge, i tillegg til at han møter alle krav til inntektsgrenser og formuegrenser og saken berører han i veldig sterk grad både fysisk, psykisk og økonomisk.

Fri rettshjelp etter rettshjelpsloven (som det ser ut som om du har sett på) gjelder ikke i straffesaker, jf. rettshjelpsloven § 5 første strekpunkt og G-12/2005 pkt 2.2.2.

 

Du (i praksis den advokat du ønsker) må søke tingretten om å få oppnevnt forsvarer på det offentliges bekostning etter straffeprosessloven § 100 annet ledd. Denne regelen er uttømmende i straffesaker, rettshjelpsloven kommer ikke i tillegg.

 

Noen som vet om det er mulig og inngå avtale/forlik direkte med politiadvokaten som har signert forelegget? Dersom beløpet kan reduseres til ett litt mer realistisk beløp uten å måtte møte i retten milevis unna både han og oss hadde det vært og foretrekke.

Påtalemyndigheten bestemmer størrelsen på forelegget, og kan derfor sette dette til et lavere beløp eller frafalle det helt, men jeg ville ikke brukt ordene "avtale" eller "forlik" om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får også en fornemmelse av at politiet vil utnytte trådstarters tilknytning til mannen, og kanskje få ham til å forplikte seg på en eller annen måte, hvilket jeg synes er en uting. For å si det sånn, episoden kunne like gjerne vært med en tilfeldig eu-turist på helge-besøk i forbindelse med er sportsarrangement etc. som dro hjem rett etterpå, og ikke hadde "pårørende" til å bla opp penger.

 

Da er det vel bedre at TS sender stedsfortreder som passivt kan lytte og få med seg hva som skjedde på "møtet", og gjør seg vanskelig å nå for påtalemakten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg får også en fornemmelse av at politiet vil utnytte trådstarters tilknytning til mannen, og kanskje få ham til å forplikte seg på en eller annen måte, hvilket jeg synes er en uting. For å si det sånn, episoden kunne like gjerne vært med en tilfeldig eu-turist på helge-besøk i forbindelse med er sportsarrangement etc. som dro hjem rett etterpå, og ikke hadde "pårørende" til å bla opp penger.

 

I den grad påtalemyndigheten "utnytter" trådstarter, så vil det kun være for å enkelt kunne kontakte en man ellers ville brukt masse ressurser på å få tak i. Å tro man skal få tilfeldige pårørende til å "bla opp penger" er absurd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg får også en fornemmelse av at politiet vil utnytte trådstarters tilknytning til mannen, og kanskje få ham til å forplikte seg på en eller annen måte, hvilket jeg synes er en uting. For å si det sånn, episoden kunne like gjerne vært med en tilfeldig eu-turist på helge-besøk i forbindelse med er sportsarrangement etc. som dro hjem rett etterpå, og ikke hadde "pårørende" til å bla opp penger.

I den grad påtalemyndigheten "utnytter" trådstarter, så vil det kun være for å enkelt kunne kontakte en man ellers ville brukt masse ressurser på å få tak i. Å tro man skal få tilfeldige pårørende til å "bla opp penger" er absurd.

Det offentlige er ofte absurd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...