Gå til innhold

SAMLETEST: Smarte sikkerhetssystemer


Anbefalte innlegg

Da synes jeg det er veldig rart av datatilsynet å ikke nevne dette. Vil regne med at så lenge alle som er på besøk er klar over at det er både video og lydovervåkning så er det ikke noe problem iom. at det da ikke er snakk om noe "hemmelig lytteapparat" og heller ikke noe som er anbringet.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da synes jeg det er veldig rart av datatilsynet å ikke nevne dette. Vil regne med at så lenge alle som er på besøk er klar over at det er både video og lydovervåkning så er det ikke noe problem iom. at det da ikke er snakk om noe "hemmelig lytteapparat" og heller ikke noe som er anbringet.

I følge denne sida hos datatilsynet:

 

Det er normalt ikke tillatt å overføre eller ta opp lyd sammen med bildet. Dersom det likevel blir tatt opp lyd, vil bruken av lyd reguleres av bestemmelsene om kameraovervåking.

Lenke til kommentar

 

Da synes jeg det er veldig rart av datatilsynet å ikke nevne dette. Vil regne med at så lenge alle som er på besøk er klar over at det er både video og lydovervåkning så er det ikke noe problem iom. at det da ikke er snakk om noe "hemmelig lytteapparat" og heller ikke noe som er anbringet.

I følge denne sida hos datatilsynet:

 

Det er normalt ikke tillatt å overføre eller ta opp lyd sammen med bildet. Dersom det likevel blir tatt opp lyd, vil bruken av lyd reguleres av bestemmelsene om kameraovervåking.

 

Det er det som står under generelt (og såvidt meg bekjent kun gjelder offentlig overvåkning).

De skriver blant annet: 

Dersom du er en privatperson som overvåker eget, privat område og du ikke fanger opp andre personer, faller det utenfor dette regelverket. Se mer om private opptak under "Hvilke områder kan overvåkes?".

 

For privat grunn står det:

En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Kameraovervåking kan føre til konflikter i naboforhold hvis den ene parten føler seg overvåket av den andre. Dersom dette er noe du opplever, anbefaler Datatilsynet at du tar kontakt med Konfliktrådet som er en gratis statlig tjeneste som tilbyr megling for å håndtere konflikter. Hvis din nabo ikke er villig til å stille til megling, kan du vurdere å kontakte politiet og innlevere en anmeldelse. Kameraovervåking kan være ulovlig dersom den på en hensynsløs eller plagsom måte griper inn i din rett til privatliv.

Du kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende. Dersom det bor flere i huset, eller det er noen som har ditt hjem som arbeidsplass, må de selvsagt informeres om overvåkingen.

 

Dette er forhåpentligvis første og siste gang jeg trenger å si dette men: Can we get a lawyer in here?

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det også en ting til jeg vil poengtere. De aller fleste vil jeg regne med kjøper overvåkingsutstyr av sikkerhetsmessige årsaker (som jo er den eneste gyldige grunnen) ikke for å snoke på hva ungene sier på telefonen til kompiser. I en rettsak vil lydopptak kunne benyttes som bevis (ref. fri bevisførsel) uansett om det er ervervet ulovlig eller ikke. Så om det skal brukes til dette formålet har det egentlig lite å si om overvåkningen er lovlig eller ikke. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Dere setter som minus at det ikke er støtte for lyd. Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at etter gjeldende norsk lov er det ikke tillatt å ta opp lyd på slike anlegg. :-) Dere burde også bemerke at om man skal ha slike anlegg, så må det også merkes at området er videoovervåket og at en må legge inn søknad hos datatilsynet. :-)

 

Kan overvåke hva en vil hvordan en vil innenfor eget hjem.

Lenke til kommentar

 

Dere setter som minus at det ikke er støtte for lyd. Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at etter gjeldende norsk lov er det ikke tillatt å ta opp lyd på slike anlegg. :-) Dere burde også bemerke at om man skal ha slike anlegg, så må det også merkes at området er videoovervåket og at en må legge inn søknad hos datatilsynet. :-)

 

Kan overvåke hva en vil hvordan en vil innenfor eget hjem.
I en privat bolig kan du overvåke akkurat som du vil og du behøver heller ikke og informere om det. Men det er et par viktig regler du må overholde, det er ikke lov og rette overvåkingen på en så måte at offentlige områder blir filmet og du kan ikke offentliggjøre opptak hvor personer kan identifiseres uten den personen sitt samtykke. Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kan gi noen svar her.

 

Alarmbransjen er preget at konkuranse i Norge. Alle "gir bort" utstyr, med gratis montasje etc for å sikre seg kunder. Dette resulterer i:

 

Utstyret er produsert til en så overhodet lav pris som mulig. Dette resulterer i få brukerfunksjoner, liten brukervennlighet. Og kvaliteten på selve produktet. For å i det heletatt ha mulighet til å konkurere i et allerede mettet marked, så er det produksjonskvalitet det koker ned til.

 

Montasjen skal da selvsagt gå fort, slik at alarmselskapet kan få unnagjort 3 - 4 montasjer iløpet av en dag. Dette blir montørene målt på i tid/effektivitet. Da går det på kvalitet på montasjejobben.

 

Dette vil da si at alarmsystemer som alle selskaper leverer som "Gratis utstyr og montasje" er i bunn og grunn skrot fra Kina.

 

Skal man ha noe skikkelig, så må man opp i pris. Da må man også ofte betale for montasje. Vil påstå at omtrent hva som helst som ikke er kjøpt på billigste mulig måte igjennom et alarmselskap vil være en bedre løsning. Men da må man selvsagt betale for utstyret selv, og betale for montør. (om man ikke setter det opp selv da).

Lenke til kommentar

Flott arbeid og en super artikkel :)

 

Skriv gjerne mer slik  samt også om ting ift. smarthus og hvordan folk som ikke har dette i dag kan komme i gang.   :thumbup: IoT og Smarte dingser er ting jeg tror mange liker å lese tester om.

Har selv begynt forsiktig med styring av lys (sambo ikke så begeistret for smarte hus).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvilke av disse systemene kan faktisk erstatte mitt alarmsystem som jeg har fra Sector Alarm? Jeg savner brannvarslere som er integrert. 

 

Vi er en familie med to barn og to voksne. Hvordan aktiveres og deaktiveres alarmene? Jeg tenker at det kan være tungvint dersom barna må ha egne mobiltelefonapper for å slå av alarmen når de kommer hjem fra skolen. Jeg savner et tastatur eller en skjerm ved døren hvor man kan se om alarmen er på og hvor man kan slå av/på alarmen. Er jeg gammeldags?

 

Eirik

Endret av eirikb1970
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde vært nyttig å vite mer om de trådløse, f.eks. om de lagrer/mellomlagrer video i kamera hvis nettet går ned og evt hvordan de reagerer om de mister kontakt med sensorer. Blir litt dumt hvis man kan slå ut hele sikkerhetssystemet og gå inn uten opptak ved bruk av en jammer, tror ikke kriminelle som gjør innbrudd bryr seg om at jammere er ulovlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...