Gå til innhold

Makter ikke justisministeren å sette seg inn i andres situasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg mener at den nye justisministeren Per-Willy Amundsen viser total mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon.

 

Se for deg følgende: Nordmenn flytter til et område på planeten Mars, og bor der en stund. Etterhvert kommer det en annen folkegruppe, som er større og mektigere. Denne folkegruppen danner en stat, som nordmennene også bor i. Staten har en justisminister som mener at nordmennene ikke burde få bruke flagget sitt, eller å synge nasjonalsangen, fordi det "skaper frykt" blant den andre folkegruppen. Frykt for at nordmennene skal bryte ut av det øvrige fellesskapet.

 

Høres dette idiotisk ut? Det er akkurat det Per-Willy Amundsen sier når han går løs på samenes kultur. Amundsen har selv det norske flagget som profilbilde på Facebook. Ville han hatt det dersom historien hadde blitt annerledes, og det var samene som kontrollerte Norge og ikke nordmenn? Eller ville han gjemt flagget sitt?

 

Her er mer info om hva han har sagt om samene: https://www.nrk.no/sapmi/justisminister-amundsen-nekter-a-svare-pa-samiske-sporsmal-1.13287592

 

Når man i tillegg tenker på den forferdelige tvangsfornorskingen hvor samene bokstavelig talt fikk slått språket ut av kroppen, klarer jeg rett og slett ikke å forstå hvordan denne fyren tenker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at den nye justisministeren Per-Willy Amundsen viser total mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon.

I så hendseende skiller han seg ikke fra noen av de foregående justisminstrene.

 

På den andre side når det gjelder spørsmålet om samene og nordnorge noe som er problematisk for alle nasjonalister, uansett hvilket parti de tilhører.

 

Tross alt, det var vel før FrP kom til makten at de store overgrepene mot samene ble begått av staten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Se for deg følgende: Nordmenn flytter til et område på planeten Mars, og bor der en stund. Etterhvert kommer det en annen folkegruppe, som er større og mektigere. Denne folkegruppen danner en stat, som nordmennene også bor i. Staten har en justisminister som mener at nordmennene ikke burde få bruke flagget sitt, eller å synge nasjonalsangen, fordi det "skaper frykt" blant den andre folkegruppen. Frykt for at nordmennene skal bryte ut av det øvrige fellesskapet.

 

 

Ikke nødvendigvis uenig med deg i at samene blir behandlet feil, men denne fremstillingen er gal.

 

Samer er ikke Norges urbefolkning i den forstand at samene var 'her' først og så kom nordmenn og marginaliserte dem. De har fått status som urbefolkning, men historikken rundt samene som urbefolkning er annerledes enn den vi ser f.eks når det gjelder indianere i USA eller aborigines i Australia. 

 

Samenes status som urbefolkning bunner i at de hadde tilknytting til området før statsgrensene ble fastslått - ikke fordi de var de første og eneste som opprinnelig var der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Se for deg følgende: Nordmenn flytter til et område på planeten Mars, og bor der en stund. Etterhvert kommer det en annen folkegruppe, som er større og mektigere. Denne folkegruppen danner en stat, som nordmennene også bor i. Staten har en justisminister som mener at nordmennene ikke burde få bruke flagget sitt, eller å synge nasjonalsangen, fordi det "skaper frykt" blant den andre folkegruppen. Frykt for at nordmennene skal bryte ut av det øvrige fellesskapet.

 

Ikke nødvendigvis uenig med deg i at samene blir behandlet feil, men denne fremstillingen er gal.

 

Samer er ikke Norges urbefolkning i den forstand at samene var 'her' først og så kom nordmenn og marginaliserte dem. De har fått status som urbefolkning, men historikken rundt samene som urbefolkning er annerledes enn den vi ser f.eks når det gjelder indianere i USA eller aborigines i Australia.

 

Samenes status som urbefolkning bunner i at de hadde tilknytting til området før statsgrensene ble fastslått - ikke fordi de var de første og eneste som opprinnelig var der.

Poenget var ikke nødvendigvis hvem som var her aller først, men å vise at justisministerens nasjonalisme og identitetsfølelse er så enorm at han ikke makter å se at identitet er en menneskelig følelse, ikke bare noe han har som nordmann. Han forstår ikke at den utenkelige situasjonen hvor noen nekter ham å være norsk, faktisk er akkurat det han selv gjør mot samene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Se for deg følgende: Nordmenn flytter til et område på planeten Mars, og bor der en stund. Etterhvert kommer det en annen folkegruppe, som er større og mektigere. Denne folkegruppen danner en stat, som nordmennene også bor i. Staten har en justisminister som mener at nordmennene ikke burde få bruke flagget sitt, eller å synge nasjonalsangen, fordi det "skaper frykt" blant den andre folkegruppen. Frykt for at nordmennene skal bryte ut av det øvrige fellesskapet.

Ikke nødvendigvis uenig med deg i at samene blir behandlet feil, men denne fremstillingen er gal.

 

Samer er ikke Norges urbefolkning i den forstand at samene var 'her' først og så kom nordmenn og marginaliserte dem. De har fått status som urbefolkning, men historikken rundt samene som urbefolkning er annerledes enn den vi ser f.eks når det gjelder indianere i USA eller aborigines i Australia.

 

Samenes status som urbefolkning bunner i at de hadde tilknytting til området før statsgrensene ble fastslått - ikke fordi de var de første og eneste som opprinnelig var der.

Poenget var ikke nødvendigvis hvem som var her aller først, men å vise at justisministerens nasjonalisme og identitetsfølelse er så enorm at han ikke makter å se at identitet er en menneskelig følelse, ikke bare noe han har som nordmann. Han forstår ikke at den utenkelige situasjonen hvor noen nekter ham å være norsk, faktisk er akkurat det han selv gjør mot samene.

 

 

Skjønte det og som sagt ikke nødvendigvis uenig i hovedpoenget ditt.

 

Ville bare korrigere noe som er en veldig utbredt misforståelse når det gjelder samene.

Lenke til kommentar

 

Når man i tillegg tenker på den forferdelige tvangsfornorskingen hvor samene bokstavelig talt fikk slått språket ut av kroppen, klarer jeg rett og slett ikke å forstå hvordan denne fyren tenker.

Er du same?

Nei faktisk ikke. Men jeg synes ikke det er så veldig vanskelig å tenke meg til hva jeg hadde følt om noen hadde nektet meg å være meg selv.

 

For meg virker det som justisministerens evne til å sette seg inn i andres situasjon ikke er tilstedeværende.

 

Er det riktig å ha en slik person som minister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For meg virker det som justisministerens evne til å sette seg inn i andres situasjon ikke er tilstedeværende.

 

Er det riktig å ha en slik person som minister?

Er der noe alternativ til å ha en slik politiker? Hadde en byråkrat uten evne til å sette seg inn i andres situasjon vært bedre?

Hva med en politiker som har evne til å sette seg inn i andres situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med en politiker som har evne til å sette seg inn i andres situasjon?

Hva med en enhjørning?

 

Nærmeste du kommer er en politiker som later som om han har evne til dette for å oppnå stemmer.

 

Omtrent som å lime ett horn i pannen på en hest. ;)

Det er likevel som du sier lenger opp, at nasjonalister ser ut til å ha dårligere evne til det enn andre. Frp kan ikke klandres for fornorskingen, og partier kommer og går, men ekstrem nasjonalisme er fortsatt ekstrem nasjonalisme. Endret av Glasskonstruksjon
Lenke til kommentar

Nei faktisk ikke. Men jeg synes ikke det er så veldig vanskelig å tenke meg til hva jeg hadde følt om noen hadde nektet meg å være meg selv.

For meg virker det som justisministerens evne til å sette seg inn i andres situasjon ikke er tilstedeværende.

 

Er det riktig å ha en slik person som minister?

 

 

Nei. Og det er helt utrolig undergravende at regjeringen peker ut denne mannen til en av Norges viktigste ministerposter som de vet er kontroversiell og som de vet er meningsmotstander av brorparten av folket i helt grunnleggende etiske spørsmål. Det blir utilgivelig og utaktisk på en gang, snakker om å skyte av seg alle politiske støtteføtter.

 

Igjen, høstens valg kan bare ikke komme fort nok, noe jeg vet mange i FRP er enig med meg i. De har ingenting i regjering å gjøre og vet selv at de tok seg vann over hodet når de hodeløst gikk inn i dette med sekken full av utopiske løfter, og det helt uten forutsetninger på plass til å kunne løse dem. Pinlig politisk amatørskap er hva vi har vært vitne til her, vi kan kreve langt mer enn dette.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til Per-Willy avvikler sametinget.  Makan til tullete organisasjon skal man lete lenge etter.  Skattekronene våre går til et gjeng kaffedrikkende tullinger, som knapt har satt sin fot i en lavvo.  Samene har fått i pose og sekk, pga norske myndigheters dårlige samvittighet i forbindelse med "fornorskningen". 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at den nye justisministeren Per-Willy Amundsen viser total mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Evner noen politikere å sette seg inn i andre sin situasjon? Husk at i kraft av sitt verv så har de tilgang på gullordninger som hvermannsen bare kan drømme om.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at den nye justisministeren Per-Willy Amundsen viser total mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Evner noen politikere å sette seg inn i andre sin situasjon? Husk at i kraft av sitt verv så har de tilgang på gullordninger som hvermannsen bare kan drømme om.

 

 

Spesielt at dere ikke evner å se de enorme forskjellene det er mellom politikere, siden dere klarer vel å skille mellom mennesker og meninger sånn ellers?

 

Blir kanskje lettere om vi setter det hele litt i perspektiv ;)

 

Per Willy Amundsen:

– Jeg oppfatter at man bruker klimaet for å gjennomføre sosialistisk politikk. Karl Marx er død, de trengte en erstatning. Klimafantastene har funnet det i CO2-teorien. Og det bruker man til alt mulig. For mange sosialister tror jeg rett og slett at CO2 har erstattet Karl Marx, sa Amundsen.

 

 

Audun Lysbakken:

- Forbrenning av fossil energi bidrar til å endre klimaet. Det spiller ingen rolle om oljen eller gassen er norsk. Derfor må Norge bli mindre oljeavhengig, svarer Lysbakken

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spesielt at dere ikke evner å se de enorme forskjellene det er mellom politikere, siden dere klarer vel å skille mellom mennesker og meninger sånn ellers?

Spesielt at du ikke evner å se de enorme likhetene mellom politikerne, samt forskjellene mellom politikerne og folket. ;)

 

 

Forskjellene meg og Lysbakken imellom er nok veldig mye mindre enn hva tilfellet er mellom Lysbakken og hans klimafornektende kollega her, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...