Gå til innhold

Dumt spørsmål om HDR

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er helt ny innenfor tv teknologi og trenger bare en liten bekreftelse/avkreftelse.

Kjøpte nylig en UE55KS7005 og er forsåvidt storfornøyd.

Er det slik at HDR, i likhet med 4K kun trenger innhold med HDR for å fungere, eller må man aktivere det på noe vis? Vet at denne tv-en har en HDR+ funksjon men er ikke det en slags "kunstig" HDR man kan legge på alt slags innhold?(selv bruker jeg ikke denne funksjonen).

Endret av Mashux
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du skal spille av HDR video fra f.eks en blueray spiller vil du få opp "HDR mode" eller lignende i hjørnet på skjermen når HDR er aktivert (UHD color mode må være aktivert på den hdmi porten som brukes)

Ellers finnes det en del HDR testklipp du kan laste ned å legge på en minnepenn\harddisk å plugge i tven å spille av. Du får inge beskjed om ar HDR er aktivert da, men om du blir blendet av lysstyrken så er det nok påslått.

Skrevet

HDR+ drar ut mer dynamikk i bildet. Om man liker det eller ei er en smakssak. Teknikken er i utganspunktet kunstig i og med at det nye bildet genereres av et originalt bilde med mindre dynamikk. Normalt vil dette enkelt prossesert gi en god del artefakter og redusert oppfattet bildekvalitet, men det ligger nok en god del behanding utover å bare spre de RGB-verdiene som finnes i bildet utover et større dynamikkområde. Enkel behandling gir gjerne kornete steg i graderinger, så bildebehandlingen som skal til for at dette skal se bra ut er ganske betydelig.

Skrevet

Det varierer fra TV merke til TV merke om man skal aktivere noe for HDR. På min Panasonic så måtte jeg aktivere det for HDMI inngangene, men ikke for Netflix fra SmartTV delen.

Du ser som regel at HDR er aktivert hvis du får opp noe info på skjermen med hvit skrift. Det vil da være mye lysere enn normalt. Du kan også sjekke innstillingene. Lysstyrken vil normalt være satt til 100% når det kommer HDR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...