Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg gjøre ang. de muskulære smertene i skulder/bryst/arm


Fnugle

Anbefalte innlegg

De siste ukene har jeg slitt med muskulære smerter i skulder/arm og i brystområdet. Vet ikke helt hvor smertene har startet men det virker som det har forverret seg nå i ein periode og spredt seg, og det virker som grunnet er at jeg har vært mye inaktiv/sengeliggende grunnet sykdom og eksamensstress.

Jeg har forøvrig vært hos legen med det for å utelukke at det har noe med hjertet å gjøre siden jeg har kjent det både i bryst, rygg, ved ribbeina etc. Ble ved en tilfeldighet funnet en bilyd på hjertet som gjør til at jeg skal til hjertespesialist rett over nyttår. Pågrunn av dette har jeg nok stresset og bekymret meg mye for at det kan være hjertet som er problemet, og dette har sikkert forverret problemet. Nå har jeg endeleg slått fra meg bekymringene om hjertet, men smertene er der fortsatt. 

 

Kan forøvrig ikke ta betennelsesdempende middel som ibux, voltaren etc. på grunn av mage-tarm-sykdom. Dette er bensin for magen min, og derfor har jeg kun tatt paracet når smertene har vært på det verste.  Dette har imidlertid dempet smertene der og da, men jeg kan jo ikke ta paracet i all evighet. Før har jeg hatt senebetennelse i foten og da var det en gel som het Ketaprofen som var trygg for meg å bruke, så dersom jeg skal ha noen legemidler så må det være noe i den retning,men jeg vet ikke om det er hensiktsmessig.

 

For å beskrive smertene: Jeg har tydelig ømme punkt bak venstre skulderblad, heilt på ytterkanten. Det gjør vondt om jeg bare trykker, og det er spesielt et ømt punkt der som gjør veldig vondt. Jeg kjenner også smertene stråler lenger frem når jeg trykket bak på skulderen. I tillegg er det av og til ømt og vondt å trykke på området rundt brystet, rett under brystet og litt på siden ved ribbeina, så det er tydelig at det er en muskel der som gjør vondt. Jeg har innimellom vondt og ømme og vonde punkt på venstre overarm, og av og til så har jeg kjent smertene stråle ned til fingerspissene. En natt så våknet jeg at armen verket noe forferdelig, alle stillingene jeg lå i gjorde vondt og til slutt ble det best om jeg la meg litt opp med en pute og lå helt flatt på ryggen og la armen i kryss over brystet, og tok en paracet. Da føltes overarmen veldig øm og varm i forhold til den andre, så den virket å være veldig betent. Jeg kjente også slags støt ut i fingerspissene dersom jeg strakte armen/beveget den for mye. Heldigvis ble det bedre til neste morning og siden har ikke smertene vært like intense, men de er det fortsatt enda, bak på skulderen, ved bryskassa og i armen. I tillegg kjenner jeg at det gjør litt vondt i venstre arm om jeg strekker opp begge armene på siden. Jeg får det til, men det er ikke smertefritt. 

 

Spørsmålet er, hva bør jeg gjøre for at dette skal bli bedre? Er det sånn at jeg bør la skulder/arm hvile mest mulig, eller kan inaktivitet være en årsak? Tror også noe av problemet er hvordan jeg sover. Jeg liker best å sove på magen med armen strekt under og gjennom pute og over hodet på meg, og det tror jeg er en stilling som ikke er bra for arm og skulder. Jeg kan egentlig ikke fordra å sove på ryggen. Burde jeg prøve ut noen øvelser? Nå er det juleferie og jeg får endelig slappet av og tatt det med ro, så håper jeg kan prøve å bli kvitt disse problema i ferien. Men det virker som det har blitt ganske ille etterhvert...

Vurderer å gå til fysioterapaut/kirporaktor etc etterhvert om det ikke blir bedre, men dette har jeg ikke råd til nå, så det må først bli etter jul når jeg får januarstipendet. 

 

Blir glad for alle tips, råd etc. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nervesmerter.

 

Hvorvidt det kommer fra nakken, eller muskulært (thoracic outlet syndrom) må jeg undersøke deg for å finne ut av.

Hvis det er muskulært, gjelder opptrening av musklene som kan irritere nervene (plexus brachialis). Slik som scalenus anterior og medius, rotator cuff, stillingen til krageben etc

 

Har skrevet en artikkel om nøyaktig dette problemet som du kan lese her:

https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar

Dette er nervesmerter.

 

Hvorvidt det kommer fra nakken, eller muskulært (thoracic outlet syndrom) må jeg undersøke deg for å finne ut av.

Hvis det er muskulært, gjelder opptrening av musklene som kan irritere nervene (plexus brachialis). Slik som scalenus anterior og medius, rotator cuff, stillingen til krageben etc

 

Har skrevet en artikkel om nøyaktig dette problemet som du kan lese her:

https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/

 

Takk for svar. Det var interessant lesning, og det høres godt ut som at det er dette som er problemet. Jeg skal se om jeg ikke får tatt meg en tur til en behandler en gang snart. Hva vil du anbefale, kiropraktor, fysioterapaut, naprapat etc.?

Lenke til kommentar

Sprøtt å lese beskrivelsen av smertene du har. Det er nøyaktig slik jeg selv har det.

 

Har vært til fysio, tatt røntgen, mr osv uten at noe hjelper eller de finner noen løsning.

 

Så kjedelig. Har du hatt det sånn lenge? Jeg håper at dette kan være noe forbigående med tanke på eksamensstress o.s.v.  Akkurat i dag så er smertene litt mindre, enn så lenge. Jeg har alltid hatt litt problem med litt ømme skuldre og innimellom en skulder og arm som gjør vondt ved anspenthet, men har aldri opplevd at det er på så mange steder på samme tid og at det vedvarer. 

 

Dukket plagene dine opp som følge av en stressfull periode etc.?

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

 

Dette er nervesmerter.

 

Hvorvidt det kommer fra nakken, eller muskulært (thoracic outlet syndrom) må jeg undersøke deg for å finne ut av.

Hvis det er muskulært, gjelder opptrening av musklene som kan irritere nervene (plexus brachialis). Slik som scalenus anterior og medius, rotator cuff, stillingen til krageben etc

 

Har skrevet en artikkel om nøyaktig dette problemet som du kan lese her:

https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/

 

Takk for svar. Det var interessant lesning, og det høres godt ut som at det er dette som er problemet. Jeg skal se om jeg ikke får tatt meg en tur til en behandler en gang snart. Hva vil du anbefale, kiropraktor, fysioterapaut, naprapat etc.?

 

 

Du leste kanskje ikke de første linjene? Det er et av vestens medisinske mysterier; det finnes ingen konsensus verken med hensyn til diagnose eller behandling. Jeg har skrevet ned hele fremgangsmåten i artikkelen, du må nesten lese en gang til.

 

Jeg har derfor ingen andre å henvise deg til enn meg selv. Det virker kanskje litt rart, men som Prophet skrev: "De finner ingen ting".

 

Jeg har behandlet TOS med 100% success - ALLE mine TOS-klienter har blitt bra. :-)

Lenke til kommentar

 

 

Dette er nervesmerter.

 

Hvorvidt det kommer fra nakken, eller muskulært (thoracic outlet syndrom) må jeg undersøke deg for å finne ut av.

Hvis det er muskulært, gjelder opptrening av musklene som kan irritere nervene (plexus brachialis). Slik som scalenus anterior og medius, rotator cuff, stillingen til krageben etc

 

Har skrevet en artikkel om nøyaktig dette problemet som du kan lese her:

https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/

 

Takk for svar. Det var interessant lesning, og det høres godt ut som at det er dette som er problemet. Jeg skal se om jeg ikke får tatt meg en tur til en behandler en gang snart. Hva vil du anbefale, kiropraktor, fysioterapaut, naprapat etc.?

 

 

Du leste kanskje ikke de første linjene? Det er et av vestens medisinske mysterier; det finnes ingen konsensus verken med hensyn til diagnose eller behandling. Jeg har skrevet ned hele fremgangsmåten i artikkelen, du må nesten lese en gang til.

 

Jeg har derfor ingen andre å henvise deg til enn meg selv. Det virker kanskje litt rart, men som Prophet skrev: "De finner ingen ting".

 

Jeg har behandlet TOS med 100% success - ALLE mine TOS-klienter har blitt bra. :-)

 

 

Beklager, det leste jeg ikke. Skulle gjerne ha prøvd ut deg, men blir litt langt å reise til Oslo når man holder til på vestlandet.  :hm: Merker litt forbedring i dag da, så får se det an. Tror jeg kommer til å prøve en kiropraktorklinikk her i første om gang om det vedvarer, var ikke så ille  pris på førstegangskonsultasjon. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med artrose å gjøre, eller noe arvelig Kjetil Larsen?

 

Jeg har ikke tenkt å kuppe tråden.

 

Selv har jeg ofte vondt i ene skulder og korsrygg og mistenker artrose der. Har av og til vondt i muskler jeg også, så derfor lurte jeg på om trådstarter kan få det av f.eks. artrose og om slikt for noen er arvelig og at en kan få det i ung alder?

 

Virker som om at trådstarter er ung siden studier nevnes, men det finnes jo eldre studenter også. Så artrose er kanskje utelukket som svar?

 

Jeg har også mye muskelanspenthet ved stress, som jo er noe annet enn artrosen. Spesiellt spenningshodepine. Kanskje trådstarter sitter feil under leseperiodene, og får en blanding av stresset og statisk feilstilling inn i muskulaturen som vondt? Fikk løst opp en svært øm muskel en gang hos manuellterapeut, og da var det ikke kun den verst berørte muskelen det ble jobbet med. Har også prøvd fysioterapeut, kiropraktor og thaimassasje.

 

Jeg vil si at en dyktig thaimassør kan gjøre en bedre jobb enn kiropraktor, men jeg har kun lite erfaringsgrunnlag for å si dette. Manuellterapeuten var fantastisk når problemet var tydelig definert. Har prøvd andre manuellterapeuter etterpå, og det har blitt mer prat og mindre behandling hos dem. Synes det var litt synd. Thaimassøren spaserte svært forsiktig oppå ryggsøylen, og hun knadde muskler svært brutalt. Jeg var svært øm i minst et par-tre dager etterpå. Korsryggen var dette for. Og den holdt seg god noen dager. Det finnes også en eller flere tråder her på forumet som understreker hvor lite kiropraktorbehandling virker. Jeg har prøvd to forskjellige kiropraktikere.

 

Problemet vender tilbake hos meg, og slik har jeg inntrykk av at alle har det som går til behandling for muskel og skjelettplager generellt sett. Så jeg forundrer meg ikke over de som tenker på om det er penger ut vinduet. Men, har man det svært ubehagelig, så kan kanskje noen dagers lindring være verdt det.



Anonymous poster hash: ccb84...f8e
Lenke til kommentar

 

Kan det ha noe med artrose å gjøre, eller noe arvelig Kjetil Larsen?

 

Jeg har ikke tenkt å kuppe tråden.

 

Selv har jeg ofte vondt i ene skulder og korsrygg og mistenker artrose der. Har av og til vondt i muskler jeg også, så derfor lurte jeg på om trådstarter kan få det av f.eks. artrose og om slikt for noen er arvelig og at en kan få det i ung alder?

 

Virker som om at trådstarter er ung siden studier nevnes, men det finnes jo eldre studenter også. Så artrose er kanskje utelukket som svar?

 

Jeg har også mye muskelanspenthet ved stress, som jo er noe annet enn artrosen. Spesiellt spenningshodepine. Kanskje trådstarter sitter feil under leseperiodene, og får en blanding av stresset og statisk feilstilling inn i muskulaturen som vondt? Fikk løst opp en svært øm muskel en gang hos manuellterapeut, og da var det ikke kun den verst berørte muskelen det ble jobbet med. Har også prøvd fysioterapeut, kiropraktor og thaimassasje.

 

Jeg vil si at en dyktig thaimassør kan gjøre en bedre jobb enn kiropraktor, men jeg har kun lite erfaringsgrunnlag for å si dette. Manuellterapeuten var fantastisk når problemet var tydelig definert. Har prøvd andre manuellterapeuter etterpå, og det har blitt mer prat og mindre behandling hos dem. Synes det var litt synd. Thaimassøren spaserte svært forsiktig oppå ryggsøylen, og hun knadde muskler svært brutalt. Jeg var svært øm i minst et par-tre dager etterpå. Korsryggen var dette for. Og den holdt seg god noen dager. Det finnes også en eller flere tråder her på forumet som understreker hvor lite kiropraktorbehandling virker. Jeg har prøvd to forskjellige kiropraktikere.

 

Problemet vender tilbake hos meg, og slik har jeg inntrykk av at alle har det som går til behandling for muskel og skjelettplager generellt sett. Så jeg forundrer meg ikke over de som tenker på om det er penger ut vinduet. Men, har man det svært ubehagelig, så kan kanskje noen dagers lindring være verdt det.

 

Anonymous poster hash: ccb84...f8e

 

 

Artrose er noe man som regel får etter mye overbelastning på ledd over mange år, eller om man har hatt et traume i leddet som ikke er reponert skikkelig. Artrose er dog ikke vanlig å få i skulderen, men heller hofteledd og kne.

 

Til TS, så ville jeg diskutert med legen om det finnes mulighet for å ta et bilde. Du er relativt ung, og bør utredes godt for dette. Det er mange alternativer av hva det kan være, men et MR-bilde kan enten bekrefte eller avkrefte en rekke tilstander, og da snevrer man inn diagnostiske muligheter.

Lenke til kommentar

Takk for svar her, har lest de. Utifra det jeg leser ligner det ikke artrose nei. Jeg er ung ja. 26 år. Siden smertene sitter i venstre skulder/arm/bryster så tror jeg ikke det er musefinger nei, og jeg bruker kun touchpad på macen. Men det kan jo godt være at datasitting er en av årsakene. 

 

Jeg har forresten hatt noen dagers forbedring og det virker som plagene kanskje holdt på å forsvinne, før det har komt tilbake igjen. I natt verket det nok en gang i armen, kjente det denne gangen i underarmen også. Samme greie igjen, fikk støtaktig/strålende smerter helt ut i fingrene om jeg strakk armen på en bestemt måte. Kjente også temperaturforskjell på høyre og venste arm. Veldig varm der jeg hadde vondt, så det virker litt betent. I natt kjente jeg det også bak i skuldrene, i brystet og ved ribbeina og jeg var også markant temperaturforskjell i brystområdet/ved ribbeina. Så det virker som "betennelsen" strekker seg over et større område. Er litt bedre i dag men føler meg fortsatt litt sår og det er vondt og trykke inn på overarmen. 

 

Tar meg nok garantert en tur til legen etter nyttår, men jeg vet ikke om jeg har gutset til å spørre om å bli utredet med bilder og alt. For min del synest jeg det er veldig opplagt at det er noe muskulært i den retningen, Jeg synest det virker mer fornuftig å ha en time med fysioterapaut/kiropraktor først, men jeg vil jo gjerne diskutere det med legen først for å høre hva han foreslår. 

Lenke til kommentar

 

Kan det ha noe med artrose å gjøre, eller noe arvelig Kjetil Larsen?

 

Jeg har ikke tenkt å kuppe tråden.

 

Selv har jeg ofte vondt i ene skulder og korsrygg og mistenker artrose der. Har av og til vondt i muskler jeg også, så derfor lurte jeg på om trådstarter kan få det av f.eks. artrose og om slikt for noen er arvelig og at en kan få det i ung alder?

 

Virker som om at trådstarter er ung siden studier nevnes, men det finnes jo eldre studenter også. Så artrose er kanskje utelukket som svar?

 

Jeg har også mye muskelanspenthet ved stress, som jo er noe annet enn artrosen. Spesiellt spenningshodepine. Kanskje trådstarter sitter feil under leseperiodene, og får en blanding av stresset og statisk feilstilling inn i muskulaturen som vondt? Fikk løst opp en svært øm muskel en gang hos manuellterapeut, og da var det ikke kun den verst berørte muskelen det ble jobbet med. Har også prøvd fysioterapeut, kiropraktor og thaimassasje.

 

Jeg vil si at en dyktig thaimassør kan gjøre en bedre jobb enn kiropraktor, men jeg har kun lite erfaringsgrunnlag for å si dette. Manuellterapeuten var fantastisk når problemet var tydelig definert. Har prøvd andre manuellterapeuter etterpå, og det har blitt mer prat og mindre behandling hos dem. Synes det var litt synd. Thaimassøren spaserte svært forsiktig oppå ryggsøylen, og hun knadde muskler svært brutalt. Jeg var svært øm i minst et par-tre dager etterpå. Korsryggen var dette for. Og den holdt seg god noen dager. Det finnes også en eller flere tråder her på forumet som understreker hvor lite kiropraktorbehandling virker. Jeg har prøvd to forskjellige kiropraktikere.

 

Problemet vender tilbake hos meg, og slik har jeg inntrykk av at alle har det som går til behandling for muskel og skjelettplager generellt sett. Så jeg forundrer meg ikke over de som tenker på om det er penger ut vinduet. Men, har man det svært ubehagelig, så kan kanskje noen dagers lindring være verdt det.

 

Anonymous poster hash: ccb84...f8e

 

Høres ikke slik ut. Artrose er ikke arvelig, men motorikk er arvelig - og motorikken er ofte årsaken til skadene. Dette i min erfaring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte å komme med en oppdatering på hvordan det går. Jeg ble faktisk innlagt på sykehus når jeg var hos kardiologen med mistanke om betennelse på hjertet. Grunnen til dette var at jeg siden nyttårsaften har hatt heftige ekstraslag på hjertet døgnet rundt, som var ganske hyppige, i tillegg til at ultralyd av hjertet visste liten lekkasje på hjertet og blod som strømmet litt feil vei (som nok er den bilyden jeg har på hjertet)

 

Blodprøvene på sykehuset var imidlertid fine så var egentlig lite som tydet på betennelse, isåfall var/er den på vei tilbake sa de. Men de virket nokså usikker på diagnosen og om de ekstraslagene skyldes en eventuell betennelse på hjertet  eller ikke. Nå vites ikke om de smertene jeg har hatt kan ha vært reelle smerter fra hjertet eller om de er muskulære, eneste jeg vet er at det er ømme og vonde punkt der jeg trykker i brystområdet etc. så reelt sett vil jeg tro at jeg har muskulære smerter.

 

I mellomtiden har de muskulære smertene siden utskriving bare blitt værre og flere ømme punkt rundt omkring ved bryst, arm, skulder har jeg fått. De er ikke alltid like sterke i omfang, men det er der. Jeg er nok veldig anspent grunnet hjertebekymringene og uvant sovestilling. Jeg kan ikke ligge på den ene siden lenger som jeg sover best, pga av at jeg hører hjerteslagene og ekstraslagene ekstra godt. Derfor sover jeg på ryggen og på den andre siden for det mest i stillinger jeg ikke er komfortabel i. Til nå har det jo vært sånn at jeg har vært bare plaget med venstre skulder/rygg, men nå begynner jeg å få litt ømme og vonde punkt på høyre side også, så smertene bare sprer seg litt virker det som. 

Jeg plages fortsatt voldsomt med ekstraslag (VES) på hjertet enda døgnet rundt. Jeg prøver selvsagt å finne årsaken til dette, da det virker som at de ikke henger sammen med eventuell betennelse på hjertet og med den lette nedsatte pumpefunksjonen på hjertet. Har googlet meg i hel. Det kan jo være mange grunner. Men så kom jeg over flere som skriver at anspente muskler i bryst/skuldre/rygg o.s.v. faktisk kan forårsake/gi ekstra ekstraslag på hjertet. Dette synest jeg jo er veldig interessant lesing da disse plagene har dukket opp etter de muskulære smertene jeg har fått. I tillegg var jeg i dag på en liten shoppingtur og merket at dette forverret de muskulære smertene mine. Da jeg kom hjem så opplevde jeg at ekstra mange og harde ekstraslag, mens jeg hadde en god dag i går. Så jeg spør deg, @Kjetil Larsen, vet du noe om dette? Kan det faktisk hende at det er min anspenthet/muskulære smerter som forårsaker disse hyppige ekstraslagene? Jeg har blitt gitt betablokkere som fastlegen mener jeg virkelig bør prøve, jeg er skeptisk og tenker at det må finnes en årsak her en plass som kan behandles uten betablokkere.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Det du beskrev tidligere høres mer TOS-relatert ut i mine ører, og tenker i utgangspunktet ikke at dette er relatert. Hvis nervesmerter reproduseres ved å klemme inn i scalenus eller ved å deprimere kragebenet, så kan jeg ikke se at dette skulle være hjerterelatert. Det kan selvsagt hende at jeg tar feil, men det er da min oppfatning.

 

Med hensyn til resten av innlegget ditt, er det er lurt av deg å høre på kardiologen og ikke tvile på legens utskrivning etter en såpass alvorlig innleggelse!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...