Gå til innhold

KOMMENTAR: Snart lukkes høring om de meste ekstreme overvåkningslovene som noen gang er foreslått i Norge


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Demokratiet er død, lenge leve partikratiet og overvåkningssamfunnet!

 

 

Blir dette en realitet så kommer VPN på router opp rimelig kjapt. Enten jeg har noe å skjule eller ikke, overvåkning av meg og mine av styresmakter som på papiret skal jobbe for oss og ikke mot oss er noe jeg ikke finner meg i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ingenting av dette stopper folk som har bare bittelitte grann teknisk peiling.

 

Det er så mange måter dette er irrelevant for "de slemme ondingene UTEN uniform", at det er latterlig.

 

Gi enhver sikkerhets-ekspert jobben med å sette opp sikker kommunikasjon for deg og du har det på en kveld under ti tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel at folk flest har fått en holdning hvor man tror man ikke trenger å frykte noe så lenge man ikke faktisk har noe å skjule.

 

De færreste bryr seg om slik overvåking, de blogger videre om pupper, lår og lottogevinsten, samtidig som de legger ut full adresse og informasjon om neste ferie på Facebook, rett ved siden av bildene fra forrige fødsel eller landsmøtet til SV.

 

De som er opptatt av privatvern ses som oftest på som paranoide tullinger med foliehatt, som ingen gidder å høre på.

Jeg er redd Herr Jørgenrud dytter på vindmøller, men kanskje det blir noe debatt dersom Datatilsynet får ut fingeren, noe som ikke ser ut til å skje med det første.

 

Forøvrig spiller det vel liten rolle, svenskene, amerikanerne, for å ikke glemme nordmennene i Tvetenveien 22 overvåker allerede nettet i utstrakt grad, forskjellen blir fint liten med disse nye lovene, og det eneste man oppnår er at utenlandske tilbydere av VPN-tjenester får flere norske kunder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk fremdeles tror på politikere og behandler dem som seriøst. Folk i hele den vestlige verden er i ferd med å innse at demokrati ikke er til å stole på. Folk gjør opprør i et siste desperat forsøk på å få demokratiet til å jobbe på deres side.

 

Demokrati er det beste systemet sies det. Det kan godt være det. Men jeg ville valgt ingen system enhver dag. Et fritt samfunn med fri mennesker og et fritt marked. Jeg lover ikke himmel på jord. Det kommer ikke til å bli perfekt. Men vi kommer til å være fri og vi kommer til å bli mer lykkelig.

 

Ha litt selvrespekt og vis systemet langfingen. Slutt å stemme. Det eneste man oppnår er å legitimere et system som ikke respekterer deg.

Lenke til kommentar

Et fritt samfunn med fri mennesker og et fritt marked. Jeg lover ikke himmel på jord. Det kommer ikke til å bli perfekt. Men vi kommer til å være fri og vi kommer til å bli mer lykkelig.

 

Et fritt samfunn med et fritt marked uten politisk styring er synonymt med anarki, og anarki er utopi. 

 

Anarki er lykke og fromme helt til du rammes av grov kriminalitet eller blir svindlet for alt du eier.

Hvis du er så heldig at du overlever kan du hyle å skrike om frie lykkelige mennesker helt til noen dytter en sokk ned halsen din.

Politiet kan du glemme, de eksisterer ikke lengre fordi ingen betaler skatt, og uten sentral styring og systemer fungerer ingenting lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et fritt samfunn med fri mennesker og et fritt marked. Jeg lover ikke himmel på jord. Det kommer ikke til å bli perfekt. Men vi kommer til å være fri og vi kommer til å bli mer lykkelig.

 

Et fritt samfunn med et fritt marked uten politisk styring er synonymt med anarki, og anarki er utopi. 

 

Anarki er lykke og fromme helt til du rammes av grov kriminalitet eller blir svindlet for alt du eier.

Hvis du er så heldig at du overlever kan du hyle å skrike om frie lykkelige mennesker helt til noen dytter en sokk ned halsen din.

Politiet kan du glemme, de eksisterer ikke lengre fordi ingen betaler skatt, og uten sentral styring og systemer fungerer ingenting lengre.

Ikke la din manglende fantasi gi deg et falskt bilde av hva som er mulig og ikke mulig. David Friedman diskuterer hvordan politi og lover kan implementeres i et anarko-kapitalistisk samfunn. Anarki betyr "no rulers" ikke "no laws".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selv med åvervåkning av samtlige 24/7, altså type gestapo eller stasi, forhindrer ikke nødvendigvis all kriminalitet. De som vet hva de driver med går under radaren og får gjennomført ugjerningene uansett. En vil antagelig bare stoppe de apene som uansett hadde driti seg ut før eller siden.

 

Vi har i det siste opplevd nyheter om NAV ansatte som snoker rundt i registrene for å oppnå personlig vinning. Det er utrolig naivt å tro at mer overvåkning, og bredere registre, ikke også fører til økt misbruk av informasjonen. Så i beste fall endres typen kriminalitet som utføres, i værste fall vil registrenes eksistens bare føre til økt kriminalitet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

De som vet hva de driver med går under radaren og får gjennomført ugjerningene uansett. En vil antagelig bare stoppe de apene som uansett hadde driti seg ut før eller siden.

This.

 

Jeg utfører ingen "ugjerninger", men har fått med meg såpass at jeg er - ihvertfall slik jeg kan bedømme det - rent teknisk sett, sikra til tusen.

 

I rene ord betyr det i klartekst at for å brenne seg igjennom mitt oppsett, måtte NSA blitt engasjert og de hadde i veldig korte ord gitt tilbakemeldingen "nei han er ikke verd det".

 

EDIT Poenget er da at hvis jeg som bare er en helt lovlydig kar, har såpass peiling, så må vi anta at de som har dette som business og levebrød, er mer motiverte enn bare på hobby-nivå.

Endret av Timber!
Lenke til kommentar

"It has been said that democracy is

the worst form of government, except for all the others that have been tried from time to time."

- Winston Churchill, 1947

 

Nå, 70 år senere, har ikke akkurat demokratiet blitt noe bedre, men selv tanken om å prøve noe annet faller ingen.

Endret av kjeita
Lenke til kommentar

 

Det er fullt ut mulig å sikre seg, og det er enkelte som tar seg bryet med det.

 

Her er grunnen til at du tror meg: Jeg røper ingen ting.

 

Joa, for folk flest er det så enkelt som å betale en femtilapp i måneden for en VPN-tjeneste.

 

For de som driver med mer seriøs hakking på edb-apparatet er det heller ikke særlig innviklet eller kostbart.

Man kjøper seg en brukt laptop på Finn anonymt, legger inn en ny installasjon av OS'et, passer på å aldri logge inn på noe eller bruke eget navn noe sted, og selvfølgelig aldri benytte egen internettforbindelse, så er man temmelig sikker.

 

Det er ikke akkurat rakettforskning, men det trodde sikkert også Ross Ulbricht, Kevin Mitnick, Albert Gonzalez, Gary McKinnon, Kevin Poulsen, Raphael Gray og alle andre som har blitt tatt.

 

Raphael Gray was able to break into secure systems using an £800 computer he bought in his home town  ... Gray posted a personal message saying law enforcers would never find him "because they never catch anyone. The police can't hack their way out of a paper bag."
 
He was tracked down by ex-hacker Chris Davis who was insulted by Gray's "arrogance". It took Davis under a day to find Gray's information, which he then forwarded to the FBI. 

 

 

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så om sittende regjering fremmer endringsforslag på grunnlovens paragraf 102 da, og neste regjering banker den gjennom, så er vi "screwed".

 

På tide å kjøpe aksjer i VPN og krypteringstilbydere?

 

Eller vent, de kan jo bare endre loven til at "kryptert trafikk har ikke lov å passere landegrensene" i samme slengen :p :P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...