Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket ankel - erfaringer/gå på foten


TukkiMukki

Anbefalte innlegg

Jeg presterte å falle ned noen trapper i går, og dro rett på legevakten da jeg hørte et "knekk." Det gjorde (og gjør) også veldig vondt, selv da jeg hadde en del alkohol i blodet. Jeg fikk konstantert at det var et brudd, og jeg var innom ortopeden i dag for å finne ut av ting. Hun sa at hun ikke ville gjøre noe (dvs legge på gips, bandasje etc) da hun mente det ikke hadde hensikt, noe hun sikkert har helt rett i. Hun ønsket også at jeg skulle begynne å gå på foten (med krykker) så fort det lot seg gjøre slik at bevegeligheten var ivaretatt. Jeg reagerte på at jeg skal begynne å gå på et brudd som gjør grusomt vondt. (Hun sa at jeg kunne ta paracet for å så forsøke å gå) Samtidig så fikk jeg rett på gratis transport i seks uker, så jeg ser ikke sammenhengen i at hun har tenkt at jeg skal gå? Jeg skal på nytt røntgen neste uke for å se at det gror riktig. 

 

Kort oppsummert lurer jeg på: 

- Er det vanlig å skulle prøve å gå så tidlig på et brudd?

- Er det vanlig å ikke gi gips/bandasjer i det som (jeg tror) er et lite/pent brudd?

- Noen generelle erfaringer med en brukket ankel? (Hvor lang tid tok det før du var bra igjen, dabbet smertene av osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gå på et brukket ben er vel helt på jordet.Belastningen gjør at det ikke leger skikkelig, i verste fall så vil det gro feil så du får langvarige skader og kanskje må operere for å få det til å bli bra.

 

Jeg er dog ikke lege, men det høres mystisk ut.

Ja, jeg syntes at det hørtes ganske spesielt ut. Det kan godt være at hun mente at jeg skal gå så lenge smerten tillater det, men jeg humper meg heller frem med krykker til jeg har blitt litt mer stabil. 

Lenke til kommentar

Gå så lenge smerten tillater deg og anbefale paracet for å dempe smerten så du klarer det? Ta en sprøyte morfin å rusle rundt er i samma gate...

 

Nå skal ikke jeg spekulere mer om det, men jeg hadde aldri i verden stolt på det og det hadde blitt en tur til en annen lege med en gang. Kjipt å få skader hvis det egentlig skulle vært gipset.

Lenke til kommentar

Gå så lenge smerten tillater deg og anbefale paracet for å dempe smerten så du klarer det? Ta en sprøyte morfin å rusle rundt er i samma gate...

 

Nå skal ikke jeg spekulere mer om det, men jeg hadde aldri i verden stolt på det og det hadde blitt en tur til en annen lege med en gang. Kjipt å få skader hvis det egentlig skulle vært gipset.

Nei, det var veldig merkelig. Hun var faktisk overlege på sykehuset, så jeg går egentlig utifra at hun vet hva hun snakker om. Men, jeg holder meg til krykker en så lenge, så får jeg se det ann senere. 

Lenke til kommentar

Brakk ankelen for noen år siden på jobb. Falt på glatta og det kom et høyt og tydelig smell. Ble lagt inn på sykehus og lå vel der en ukes tid eller så. De ville operere, men det ville ikke jeg, så det ble ikke gjort. Fikk gips og grundig kurs i hvordan jeg skulle trene opp foten slik at det ikke oppstå videre skade slik at den ble ødelagt for alltid. Det ble opplyst at hvis bruskflatene var en liten millimeter ute av posisjon så kunne dette slite ned brusken i leddet. Det er nå noen år siden og det gikk helt OK slik at foten nå er "god som ny".

 

Synes imidlertid det er veldig stor forskjell i innholdet i min "sykeshushistorie" og opplysningene over. Det kan vel på den annen side hende at det dreier seg om forskjellige typer brudd. Jeg for min del fikk i alle fall nokså tydelige advarsler mot å gå på foten så lenge som det gjorde vondt.

 

Håper det ble tatt "bilde" av bruddet. 

 

Her er noe info. Det ser jo ikke så galt ut det som står her:

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/ankelbrudd-8047.html?page=1

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Brakk ankelen for noen år siden på jobb. Falt på glatta og det kom et høyt og tydelig smell. Ble lagt inn på sykehus og lå vel der en ukes tid eller så. De ville operere, men det ville ikke jeg, så det ble ikke gjort. Fikk gips og grundig kurs i hvordan jeg skulle trene opp foten slik at det ikke oppstå videre skade slik at den ble ødelagt for alltid. Det ble opplyst at hvis bruskflatene var en liten millimeter ute av posisjon så kunne dette slite ned brusken i leddet. Det er nå noen år siden og det gikk helt OK slik at foten nå er "god som ny".

 

Synes imidlertid det er veldig stor forskjell i innholdet i min "sykeshushistorie" og opplysningene over. Det kan vel på den annen side hende at det dreier seg om forskjellige typer brudd. Jeg for min del fikk i alle fall nokså tydelige advarsler mot å gå på foten så lenge som det gjorde vondt.

 

Håper det ble tatt "bilde" av bruddet. 

 

Her er noe info. Det ser jo ikke så galt ut det som står her:

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/ankelbrudd-8047.html?page=1

Ja, her var det nok ganske forskjellig der ditt brudd var mer komplisert. For å presisere så sier hun ikke at jeg skal kaste krykkene med det samme, men prøve å trå forsiktig ned på foten og "gå" med krykkene. Jeg går utifra at bildene ligger på sykehuset, så jeg kan heller ta det opp da når jeg skal til kontroll neste uke. :)

Lenke til kommentar

Hvis du har brudd så har det blitt gitt en medisinsk betegnelse som angir ganske nøyaktig hvor og hvilken type brudd det er. La oss få den, så kan vi gjøre en bedre vurdering. Sjekk med lege/legevakt om det ikke står noe om dette i papirene du har fått.

 

Generelt blir brudd i ankelen gipset om bruddflatene ligger riktig, ellers blir det operert. Selv fine og ukompliserte brudd gipses i minimum fem-seks uker, og det må påregnes krykker i flere uker eller måneder etter det. Mange blir aldri helt bra igjen, men la det gå minst to år før du konkluderer med det.

 

Ankelbrudd involverer gjerne også forstrukne eller helt eller delvis avrevne leddbånd, det er en faktor som gjør at ankelskader kan ta så lang tid å hele.

 

Kanskje var det "brudd" eller brist i leddbånd som legen forsøkte å kommunisere?

Lenke til kommentar

Får du veldig sterke smerter bør du tenke over om det er så lurt. Det er bare du som kjenner smertene og kan vurdere hvor mye du bør presse dette uansett hva leger sier til deg. De gjør en vurdering og kan ta feil. Ta det gjerne opp med ortopedisk hvis du er usikker. Det er en balansegang å holde mobiliseringen og å gi kroppen tid til tilheling.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vær klar over at legevakten ikke alltid har rett kompetanse til stede. En bekjent av meg måtte til legevakten for en strekk/brudd-skade. Da han flere måneder senere kom inn til sykehusets eksperter for utredning og operasjon, ble det stille en stund da de ble klar over av pasienten hadde fått øvelser å gjøre hjemme. Dette var dessverre åpenbar feilbehandling, beklaget professoren, skaden skulle vært gipset.

 

Er du i tvil, så få en second opinion.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg merker nå (mindre enn en uke etter bruddet) at smertene har avtatt. Dette kan ha noe med å gjøre at jeg har vært i lite aktivitet, og jeg kjenner det om jeg prøver å "gå" med krykkene over lengre strekninger. Har fått ny time hos røntgen og poliklinikken på onsdag, så jeg skal ta opp alle spørsmål jeg har da.  :)

Lenke til kommentar

Merkelig antagelse. Jeg har brukket et lite bein, som røntgen og ortoped har klarert. Så over papiret nå og det er tydeligvis et bein som er "løst" i en eller annen forstand, så rådet var å gå det på plass også ta kontrollbilder. Ortopeden vet nok hva hun prater om, og rådet hennes ser jo ut til å gå greit. Jeg har nok bare misforstått litt i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Men dette lille benet det eventuelt er brudd i, er neppe i ankelen. Tenker det kan være snakk om et ben i forbindelse med en tå. Brudd der blir vanligvis ikke gjort noe med. Brudd i ankelen er en ganske mye større sak.

 

Men la oss få høre når du har oppklart dette på onsdag.

Benet er mellom ankelen og vristen, mulig det var litt misledende tittel. Gir beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...