Gå til innhold

Nå har Bluetooth 5 offisielt ankommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man endelig forvente tapsfri trådløs lyd? 48khz 16-bit ukomprimert lyd krever rundt 1,5mbps. Dette gir håp! Hvis ikke jeg har levd under en stein, og tapsfri komprimering allerede brukes til overføring av lyd på tidligere bluetooth-standarder? Vet bare at utstyr jeg har hatt tidligere har hatt elendig lydkvalitet, men det begynner å bli en stund siden nå.

Lenke til kommentar

Kan man endelig forvente tapsfri trådløs lyd? 48khz 16-bit ukomprimert lyd krever rundt 1,5mbps. Dette gir håp! Hvis ikke jeg har levd under en stein, og tapsfri komprimering allerede brukes til overføring av lyd på tidligere bluetooth-standarder? Vet bare at utstyr jeg har hatt tidligere har hatt elendig lydkvalitet, men det begynner å bli en stund siden nå.

4.2 takler faktisk 24/96khz(eller 24/48khz?) via aptx HD som blandt annet LG g5 har. Dog det er vel faktisk ikke 100% tapsfri. Uansett vil der alltid bli mer crosstalk og signalforstyrrelser med BT enn kabel. Spesielt siden BT systemet er integrert i chipen.

Endret av Defendor89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at man sjelden oppnår teoretiske hastigheter, men de reelle hastighetene på bluetooth standardene hittil, har jo bare vært latterlige(i forhold til de teoretiske hastighetene). Om Bluetooth 5 faktisk kunne ha levert en rekkevidde på 10 meter, så ville jeg ha vært fornøyd. Reklamerer med: 2xspeed, 4xrange, 8xdata og sist, men ikke minst: 10xLOL.

Lenke til kommentar

 

Kan man endelig forvente tapsfri trådløs lyd? 48khz 16-bit ukomprimert lyd krever rundt 1,5mbps. Dette gir håp! Hvis ikke jeg har levd under en stein, og tapsfri komprimering allerede brukes til overføring av lyd på tidligere bluetooth-standarder? Vet bare at utstyr jeg har hatt tidligere har hatt elendig lydkvalitet, men det begynner å bli en stund siden nå.

4.2 takler faktisk 24/96khz(eller 24/48khz?) via aptx HD som blandt annet LG g5 har. Dog det er vel faktisk ikke 100% tapsfri. Uansett vil der alltid bli mer crosstalk og signalforstyrrelser med BT enn kabel. Spesielt siden BT systemet er integrert i chipen.

 

 

4.2 er ikke mye i salg enda. Det tar tid at noen fornyer seg. Spesiellt eksotisk blåtann-utstyr har sikkert 5 til 15 år på seg før de oppfatter at det finnes 4.2 en gang å gå over til.

 

Det er sannsynligvis fremdeles 2.0 i salg i våre dager på noe av det som er i butikk. 2.0 støtter ikke musikkoverføring en gang, det er min erfaring i fra en bilstereo (kun handsfri mobilsamtaler).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Hvilken standard støtter eks. flere BT tilkoblinger mot samme system? Eks. 2 mobiler mot en bilstereo. 

 

Det er vel opptil bilspilleren? Min støtter iallefall flere telefoner samtidig. Den vil koble seg opp med den første av de paira telefonene den får tak i.

Lenke til kommentar

 

Kan man endelig forvente tapsfri trådløs lyd? 48khz 16-bit ukomprimert lyd krever rundt 1,5mbps. Dette gir håp! Hvis ikke jeg har levd under en stein, og tapsfri komprimering allerede brukes til overføring av lyd på tidligere bluetooth-standarder? Vet bare at utstyr jeg har hatt tidligere har hatt elendig lydkvalitet, men det begynner å bli en stund siden nå.

4.2 takler faktisk 24/96khz(eller 24/48khz?) via aptx HD som blandt annet LG g5 har. Dog det er vel faktisk ikke 100% tapsfri. Uansett vil der alltid bli mer crosstalk og signalforstyrrelser med BT enn kabel. Spesielt siden BT systemet er integrert i chipen.

 

 

 

 

APT-X HD benytter jo fremdeles SBC som codec. Ergo vil jo 99% av alle som hører på musikk ta et allerede lossy format (OGG Vorbis (Spotify), AAC/MP3 (Tidal), AAC (Apple Music) å få dette omkonvertert til SBC for overføring over blåtann og APT-X HD. Støtter vel også "bare" 576kbps så det kan neppe være snakk om lossless så du tar altså å omkonverterer et allerede lossy format om til et annet lossy format, det gir jo sjeldent ideelle resultater. Da er det jo faktisk bedre, så frem til man benytter tjenester som kjører lyden i AAC å heller bruke AAC over blåtann. Lavere bitrate på 256kbps, men det er nok i de fleste tilfeller bedre å ta en 256kbps AAC stream fra Tidal eller Apple Music uten at det må konverteres før det sendes over blåtann, fremfor at du må tvinge igjennom en rekonvertering som du må med APT-X som benytter SBC.

 

En annen negativ ting med APT-X er jo at det vel er lisensbelagt av Qualcomm? Det øker altså prisene på utstyret om man ønsker å implementere og benytte det i telefoner og hodetelefoner. Mens Bluetooth AAC er vel royalty free?

Lenke til kommentar

 

Hvilken standard støtter eks. flere BT tilkoblinger mot samme system? Eks. 2 mobiler mot en bilstereo. 

Det er vel opptil bilspilleren? Min støtter iallefall flere telefoner samtidig. Den vil koble seg opp med den første av de paira telefonene den får tak i.

 

Selvsagt vet jeg det, derav spør jeg om versjonnummer og ikke utstyr. Eks. kan min bilstereo paires mot maks 3 mobiltelefoner (merkelig begrensning). Spørsmålet gjelder mer når alle disse 3 befinner seg i bilen samtidig. Hvordan håndterer den forbindelsen mot hver av de 3 pairede enhetene hvis alle 3 ønsker å spille av forskjellige titler vilkårlig samt hvilken mottar en samtale på bilens annlegg. Dette er et hypotetisk scenario rundt en av mange løsninger.

 

Fant forøvrig svaret her.

 

Communication and connection

A master Bluetooth device can communicate with a maximum of seven devices in a piconet (an ad-hoc computer network using Bluetooth technology), though not all devices reach this maximum. The devices can switch roles, by agreement, and the slave can become the master (for example, a headset initiating a connection to a phone necessarily begins as master—as initiator of the connection—but may subsequently operate as slave).

The Bluetooth Core Specification provides for the connection of two or more piconets to form a scatternet, in which certain devices simultaneously play the master role in one piconet and the slave role in another.

At any given time, data can be transferred between the master and one other device (except for the little-used broadcast mode.[citation needed]) The master chooses which slave device to address; typically, it switches rapidly from one device to another in a round-robin fashion. Since it is the master that chooses which slave to address, whereas a slave is (in theory) supposed to listen in each receive slot, being a master is a lighter burden than being a slave. Being a master of seven slaves is possible; being a slave of more than one master is only possible on more advanced devices which conform with Bluetooth 4.1 onwards.[16][17] The specification is vague as to required behavior in scatternets.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blåtann er søppel uansett... Kutt ut BT å la Wifi gjøre jobben

 

Bluetooth bruker langt mindre strøm og telefonen din kan være tilkoblet flere av dem samtidig i tillegg til WiFi. De er to forskjellige standarer som er egnet til forskjellige ting.

 

Sensorer og andre enheter som holder seg passive mesteparten av tiden klarer å være tilkoblet i flere år på et batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...