Gå til innhold

Tidenes beste/mest komplette spill? - Metal Gear 5 - The Phantom Pain


zeebra

Anbefalte innlegg

Spillet er rett og slett enormt spillbart og gir enormt mye spill for pengene. Ikke bare er enspillerdelen enorm og knuser de fleste på spillbarhet, spillmekanikk og spillmetode. Spillet knuser de tradisjonelle åpen verden spillene i sitt første åpen verden versjon av Metal Gear serien. Åpen verden snikespill i et spill som er det største jeg har spilt noensinne. Større og lengre enn Far Cry 2. Og det er konge, siden det kommer til et spill som faktisk er meget bra, i motsetning til Far Cry 2 som er bra nok.

 

Spillet tilbyr også et onlinespill, som i min formening gruser de største onlinespillene som Battlefield og COD som har kjip spillmekanisme, kjipe våpen og er repetivt ved at man skal plaffe ned folk rundt seg og hoppe rundt for å unngå å bli skutt.

 

Neida, jeg skal ikke klage for mye på de 2, men de fremstår som middelmådige i forhold til onlinedelen av Metal Gear 5.

 

Noen som spiller på nett?

 

Metal Gear 5 har ikke bare ett onlinespill som er separat fra enspillerdelen, det har et eget onlinespill integrert i enspillerdelen, hvor man skal infiltrere andre spillere sine baser og ta resurser og soldater for å bygge sin egen organisasjon enda større. Det øker spillbarheten til enspillerdelen drastisk, og det fra en enspillerdel som tilbyr et enormt spill og er spillbart meget lenge.

 

Faktisk har Metal Gear 5 et tredje onlinespill, et minispill hvor man tjener poeng man kan bytte for resurser ved å delta i et statistisk spill som måler spillernes baser mot hverandre statistisk og hvor man får poeng for å vinne mot andre og deretter blir plassert i en ligaposisjon basert på den virtuelle krigen mot andre spilleres baser.

 

Hele tre onlinespill i tillegg til en enspillerdel som er helt fantastisk. Noen som spiller onlinespillet FOB på enspillerdelen? Jeg trenger allierte som kan beskytte basen min.

 

Spillet har uansett toppkarakter på stort sett alle anmeldelser og det kan jeg lett forstå. For min del virker det som spillet i sitt første forsøk fullstendig knuser de tradisjonelle åpen verden spillene, samtidig som det får "onlinekongene" til å fremstå som middelmådige.

 

Noen som er enige, uenige? Noen som spiller Metal Gear 5 - The Pantom Pain? Hvis ikke vil jeg anbefale det på det sterkeste. For spill tror jeg det er umulig å få like mye for pengene som man får for dette spillet.

 

Er det tidenes mest komplette spill? Tidenes beste spill?

 

Jeg mener iallefall det, uten at jeg har spilt alle spill, men har spillt en hel del forskjellige spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at det var en formidabel opplevelse å spille gjennom SP første gang. Selv om det kanskje ble aaltfor enkelt når Quiet fikk lyddemper på tranq'en sin. Men, men mitt valg å bruke henne. Av en eller annen grunn har jeg ikke tatt opp igjen SP siden første gjennomspilling og sånn jeg husker det ødela Konami hele online spillingen ved å introdusere FOB på den måten de gjorde. Mulig de har forandret på det, siden den gang (håper for gudsskyld det), men det fikk meg til å legge hele spillet nederst i skuffen. Hele farming av ressurser ble ihvertfall totalt bortkastet da man ikke kunne bruke det til noe som helst. Og det man hadde, kunne bli stjelt av andre når jeg feks var på jobb.

Når det gjelder varighet på spill er og blir min personlige favoritt GTA5 (uten sammenligning forøvrig). Har riktignok ikke spilt SP mer enn en gang der heller, men utfoldelsen online gjør spillet mer komplett for min del. Har aldri før hatt et spill som har "vart" så lenge.

Men er helt enig i at MGS5 fortjener karakterene sine.

Lenke til kommentar

Langt ifra noe komplett spill. Faktisk så ble jeg utrolig skuffet over hvor ofte i SP at samme lokasjon på kartet blir benyttet om igjen for forskjellige oppdrag. Sinnsykt irriterendes å ha reddet noen og utryddet alle fiender i en base, for å ta et sideoppdarg som havner på akkurat samme lokasjon hvor de igjen er flust med fiender.

 

Men for all del spillet er veldig bra, men langt fra det optimale spill. Åpen verden messig så banker Just Cause 3 spillet for min del.

Lenke til kommentar

Gameplay, ja. Men spillet er langt ifra komplett. Virker som spillet aldri ble helt ferdig.

 

Jupp. Stemmer nok det. Det er ikke perfekt. Det virket som Kojima ville ha et år til med forbedringer, men så skjedde uheldigvis den konflikten. Tror det hadde vært enda mer perfekt om ikke den konflikten hadde skjedd. Noen sier det kuttet et helt kapittel av spillet fordi Konami var utålmodige. Synes det er skandaløst. Spillet har solgt bra og har en fornuftig online "økonomi". Så til han som sier at resursene bare blir stjelt på FOB, så er jo det en del av poenget, men, man kan kjøpe "forsikring" for ekte penger omgjort til spillpenger.

 

En ting som kunne vært bedre var jo selvsagt om onlinedelen var cross-platform PS4, Xbox, PC. Har lest det ikke er det.

 

Noen som spiller online? FOB? MGO3? PS4?

Lenke til kommentar

Langt ifra noe komplett spill. Faktisk så ble jeg utrolig skuffet over hvor ofte i SP at samme lokasjon på kartet blir benyttet om igjen for forskjellige oppdrag. Sinnsykt irriterendes å ha reddet noen og utryddet alle fiender i en base, for å ta et sideoppdarg som havner på akkurat samme lokasjon hvor de igjen er flust med fiender.

 

Men for all del spillet er veldig bra, men langt fra det optimale spill. Åpen verden messig så banker Just Cause 3 spillet for min del.

 

Hmm, takk for tipset. Kanskje jeg burde vurdere det spillet. Har aldri spilt Just Cause. Har dog hørt om en hel del bugs. Stemmer det?

 

Men ja, du har jo rett, spillet er ikke perfekt. Men det du sier om enspillerdelen er egentlig ikke ødeleggende første gang du spiller gjennom spillet, men ødelegger nok hvis du vil spille igjen, eller sent i spillet. Da kan det være litt sjenerende og merkelig.

 

En ting jeg ikke forstår er hvorfor de ikke bruker en del av de flotte enspillerlokasjonene i Metal Gear Online. Synes banene i MGO3 er litt små og litt få om jeg skal klage på noe. De kunne godt brukt en del scenario fra enspillerdelen i onlinedelen, og hatt enda større baner. Og de kunne de jo tatt fra enspillerdelen.

Lenke til kommentar

Enig i at det var en formidabel opplevelse å spille gjennom SP første gang. Selv om det kanskje ble aaltfor enkelt når Quiet fikk lyddemper på tranq'en sin. Men, men mitt valg å bruke henne. Av en eller annen grunn har jeg ikke tatt opp igjen SP siden første gjennomspilling og sånn jeg husker det ødela Konami hele online spillingen ved å introdusere FOB på den måten de gjorde. Mulig de har forandret på det, siden den gang (håper for gudsskyld det), men det fikk meg til å legge hele spillet nederst i skuffen. Hele farming av ressurser ble ihvertfall totalt bortkastet da man ikke kunne bruke det til noe som helst. Og det man hadde, kunne bli stjelt av andre når jeg feks var på jobb.

Når det gjelder varighet på spill er og blir min personlige favoritt GTA5 (uten sammenligning forøvrig). Har riktignok ikke spilt SP mer enn en gang der heller, men utfoldelsen online gjør spillet mer komplett for min del. Har aldri før hatt et spill som har "vart" så lenge.

Men er helt enig i at MGS5 fortjener karakterene sine.

 

Haha, morsomt. Jeg gjorde jo den tabben å drepe Quiet, og spilte for det meste med D-Dog. Spilte med Quiet senere, fordi jeg gikk tilbake til det oppdraget å hentet henne, men foretrekker D-Dog som makker. Men det tar vel en hel del utvikling og langt tid før man får stille Tranq-sniper til Quiet, så man får ikke en over-powered makker i henne før rimelig sent i spillet da.

 

Synes FOB er interessant. Man kan jo kjøpe forsikring forresten. Men FOB er jo en formidabel utfordring selv for de beste spillere, iallefall mot veldig utviklede platformer. Så det tar jo egentlig spillet et nivå videre vil jeg si, særskilt på vanskelighetsgrad. Dessuten, spiller man FOB, så utvikler man jo enda bedre våpen man kan bruke i enspillerdelen også, så helt meningsløst er det jo ikke, selv om det bare er for morro skyld.

 

Men, jeg har ikke noe håp om å komme vedig høyt oppe på rankingen. De som ligger der spiller tydeligvis enormt mye FOB og har håpløst mye poeng.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at jeg hovedsaklig sammenlikner spillet med andre spill jeg liker, og hovedsaklig spill til Playstation 3 og 4, men også PC. Jeg er ingen onlinespiller, men har testet litt av de kjente onlinespillene og har aldri likt de noe særlig.

 

Så, i forhold til f.eks Uncharted serien som jeg liker, Last Of Us, Metal Gear 4, Assasins Creed, Rockstar spillene (som jeg sluttet å like etter San Andreas) og andre storspill, så synes jeg jo Phantom Pain er et rimelig overlegent, genialt og gjennomtenkt spill, med en enorm spillbarhet og stor verdi for pengene. Faktisk så stor at jeg for første gang noensinne har kjøpe sånn spillpenger. Bare fordi jeg synes spillet var verdt mer enn jeg betalte for det.

 

Men Kona Mi irriterer meg da :)

 

Hvordan kunne de finne på å skille vei med Kojima etter et slikt spill.

Lenke til kommentar

MGS 5 er absolutt ikke perfekt og lider av at utviklerne måtte pakke sammen sakene tidlig noe som merkes veldig ved det narrative, men spillmessig er det i en klasse for seg selv. 

 

Og hvordan Konami kunne gi slipp på Kojima? Han er en ordentlig pengesluker. 

 

Jeg tviler på at de ikke har tjent gode penger på Metal Gear 5.

 

Nå er jeg også ofte sånn av meg at jeg synes kunsten/sluttproduktet må stå foran pengene i noen tilfeller.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Langt ifra noe komplett spill. Faktisk så ble jeg utrolig skuffet over hvor ofte i SP at samme lokasjon på kartet blir benyttet om igjen for forskjellige oppdrag. Sinnsykt irriterendes å ha reddet noen og utryddet alle fiender i en base, for å ta et sideoppdarg som havner på akkurat samme lokasjon hvor de igjen er flust med fiender.

 

Men for all del spillet er veldig bra, men langt fra det optimale spill. Åpen verden messig så banker Just Cause 3 spillet for min del.

Hmm, takk for tipset. Kanskje jeg burde vurdere det spillet. Har aldri spilt Just Cause. Har dog hørt om en hel del bugs. Stemmer det?

 

Men ja, du har jo rett, spillet er ikke perfekt. Men det du sier om enspillerdelen er egentlig ikke ødeleggende første gang du spiller gjennom spillet, men ødelegger nok hvis du vil spille igjen, eller sent i spillet. Da kan det være litt sjenerende og merkelig.

 

En ting jeg ikke forstår er hvorfor de ikke bruker en del av de flotte enspillerlokasjonene i Metal Gear Online. Synes banene i MGO3 er litt små og litt få om jeg skal klage på noe. De kunne godt brukt en del scenario fra enspillerdelen i onlinedelen, og hatt enda større baner. Og de kunne de jo tatt fra enspillerdelen.

Just cause er fullt av feil hehe. Spesielt så lider frameraten kraftig i hektiske kamper, men spillet er uansett veldig bra. Det er alt du kan gjøre i den åpne verdenen med tanke på kjøretøy som kan benyttes og baser som skal tas over som overbeviste meg. Historien er så som så hehe.

Lenke til kommentar

Just cause er fullt av feil hehe. Spesielt så lider frameraten kraftig i hektiske kamper, men spillet er uansett veldig bra. Det er alt du kan gjøre i den åpne verdenen med tanke på kjøretøy som kan benyttes og baser som skal tas over som overbeviste meg. Historien er så som så hehe.

 

Har spilt både Far Cry 2, 3 og 4. Far Cry 2 er et av de største spillene jeg har spilt. Far Cry 3 var mindre, men et bedre spill, og Far Cry 4 var skuffende (forsøk på ren kopi av Far Cry 3 i en annen setting). Jeg har en slags tanke om at Just Cause er litt samme type spill som Far Cry. Man har mye kjøretøy og slik, men spillmekanikken er ikke helt på topp, og det kan bli veldig repetivt. Eller tar jeg feil da? Kan du sammenlikne Far Cry og Just Cause?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Har ikke helt samme oppfatning men. For all del, den åpne verdenen er gjort veldig bra og liker at du kan bygge på en base som du kan reise fra og til. Men spillet sliter med det MGS alltid har gjort. Det har alt det Splinter Cell ikke har. Animasjonene og spillbarheten er ikke i nærheten av det Splinter Cell spillene har. Der har du virkelighetstro animasjoner, flotte lyder og realisme. 

 

I MGS så har dem feila bare på løpelyder...det høres som du springer på plastikk i ørkenen. Så har du en intro som får deg til å stoppe å spille spillet pga hvor merkelig sær den er. En hval i flammer kommer stormende opp mot himmelen og svelger et helikopter helt randomly uten noe som helst forklaring?!?! WTF!?!? Det er et japansk spill men jeg klarer ikke å tilgi sånne sære ting. Noen sier dette kjennetegner MGS men nei, nei nei nei. Det er kanskje det beste snikespillet gjort i open world men tidenes beste? No way. 

Lenke til kommentar

 

MGS 5 er absolutt ikke perfekt og lider av at utviklerne måtte pakke sammen sakene tidlig noe som merkes veldig ved det narrative, men spillmessig er det i en klasse for seg selv. 

 

Og hvordan Konami kunne gi slipp på Kojima? Han er en ordentlig pengesluker. 

 

Jeg tviler på at de ikke har tjent gode penger på Metal Gear 5.

 

Nå er jeg også ofte sånn av meg at jeg synes kunsten/sluttproduktet må stå foran pengene i noen tilfeller.

 

det endrer fortsatt ikke på at Kojima er flink til å 'sløse' penger, samt at Konami også har trappet kraftig ned på spillutvikling de siste 10-15 årene. 

Lenke til kommentar

Har ikke helt samme oppfatning men. For all del, den åpne verdenen er gjort veldig bra og liker at du kan bygge på en base som du kan reise fra og til. Men spillet sliter med det MGS alltid har gjort. Det har alt det Splinter Cell ikke har. Animasjonene og spillbarheten er ikke i nærheten av det Splinter Cell spillene har. Der har du virkelighetstro animasjoner, flotte lyder og realisme. 

 

I MGS så har dem feila bare på løpelyder...det høres som du springer på plastikk i ørkenen. Så har du en intro som får deg til å stoppe å spille spillet pga hvor merkelig sær den er. En hval i flammer kommer stormende opp mot himmelen og svelger et helikopter helt randomly uten noe som helst forklaring?!?! WTF!?!? Det er et japansk spill men jeg klarer ikke å tilgi sånne sære ting. Noen sier dette kjennetegner MGS men nei, nei nei nei. Det er kanskje det beste snikespillet gjort i open world men tidenes beste? No way. 

 

Haha. Eller en klassisk Cowboy midt i en moderne verden og en privat krigsorganisasjon, som kommer ridende på en hvit hest?

 

Jeg liker å kalle det "japansk mytologi". Typiske små sære ting man finner i Metal Gear spillene. Jeg har spilt stort sett alle opp gjennom årene, og tror det er nødvendig for å kunne svelge de litt mer sære tingene uten å få en bismak i munnen.

 

Har ikke testet Splinter Cell. Bør kanskje det da? Men hva mener du med animasjonene? Jeg mener spillmekanismen, og/eller bevegelsene til karakterene er langt mer realistisk enn de fleste andre spill, langt rikere og gir et mer balansert og realistisk spill. Greit nok at karakteren løper 100m på 10 sekund og kan holde det tempoet evig, i motsetning til onlinespillet hvor man ikke kan det. Men jeg synes de har funnet en bra balanse. Det kunne fort blitt kjedelig hvis man ikke bruker hesten i de store landskapene, å skulle løpe med realistisk kondis slik som på onlinespillet. Selv brukte jeg ikke hesten noe særlig. Men løpingen er realistisk nok, og lyden er fra utstyret (som endrer seg basert på hvilket utstyr man bruker). Jeg synes tidssystemet, værsystemet og alle disse systemene som skal linke ting til realismen, fungerer bra og er velbalanserte.

 

Så en liten video fra gemeplay på siste splinter cell, synes grafikken så rævva ut, og det virker ikke som man spiller med et menneske på jordkloden. Det virker litt Quake aktig, noe som er problemet til en rekke slike spill. Det føles ikke realistisk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...