Gå til innhold

Anbefaling - Access Point


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Tenkte å spørre om dere har noen anbefalinger\erfaring til Access punkt. 

 

Krav:

Trådløsteknologi: IEEE 802.11ac

Frekvens: 5 GHz

Kapasitet: ca 200 brukere. 

 

Ellers står jeg ganske fritt, så jeg har derfor sett på denne pakken:

https://www.komplett.no/product/898806/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro# - Noen som har testa? Evt. anbefaler noe annet som de vet funker bra. 

 

- spot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt de 4 steder. Uvant oppsett, strevde litt i starten før jeg forsto åssen de skal settes opp. Programvaren er bra, veldig bra, når en først forstår deres begreper. Etter det har det vært "pur glede". De er dønn stabile og de har utrolig god dekning. Du skal lete for å finne noe som gir mer for pengene.

Okay, greit å vite. Hva har du forran? Noen andre som har andre forslag?

Endret av spot_
Lenke til kommentar

Aerohive, Aruba osv er fint om du er CIA/NSA osv, det bare koster så utrolig mye mer enn det smaker..

Ofte er det lisensiering som er teit nok i seg selv, og hvis du først står fast med de håpløse systemene der så går det fort konsulenttimer i tillegg.

Social login osv er veldig kult selvfølgelig, men man klarer seg lenge med captive portal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Me brukar Aerohive til det aller meste når det gjeld trådlaust. Kostar litt, men har gode management muligheiter og er gode og stabile aksesspunkt.

 

Men du skriver lite om det skal dekke 200 brukarar i feks kontorlokale eller i ein stor sal. Og om det er ganske hard bruk av nett og krav til stabil god dekning, eller om det berre skal brukar til generell surfing/e-post osv.. Då kunne ein kanskje ha komme med anbefaling av ein konkret modell..

 

Edit:

 

Ei billeg løysning kan jo vere feks 6-8 stk Mikrotik WAP ac som aksesspunkt, og så kan ein sette opp capwap på ein Mikrotik RB3011. Det blir ganske rimeleg, men all konfigurasjon osv er ganske manuelt og vil kreve litt kunnskap/tolmodigheit.

Endret av Fløffy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Vi benytter oss av cisco Ap og er veldig fornøyd med det.

Modell og oppsett? 

 

Nå husker jeg ikke akkurat hvilken nr på modellen, men vi kjører en Cisco wireless controller som tar for seg alt av oppsett og management. Står vel 15 Cisco Aironet 2702i rundt på fabrikken som man enkelt bare kobler til internett og henter automatisk konfigurasjonen fra controlleren. Veldig sømløst, enkelt og aldri nedetid de siste årene vi har brukt dette. Vi har også opprettet et gjestenett og et administrasjonsnett. Her kan du velge hvilken av de trådløse som skal ha tilgang til de forskjellige. 

Lenke til kommentar

Aldri feil med Cisco på ytelse og stabilitet, men det er kanskje greit å nevne at hardwaren koster fra 2-5 ganger mer enn andre løsninger nevnt her, samt at du må ha en ikke rimelig kontroller i tillegg og muligens noen softwarelisenser og SnS avtale.

 

Hvis du ikke skal ha det billigst mulig ville jeg kikket på Aerohive. - De er i mellomskiktet og totalprisen blir mye lavere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

 

 

 

Ubuiquity all the way..

Takk ser ut som mange er enig :) - La oss si jeg ønsket litt mer avansert som f.eks.  SMS\Facebook system for å få tilgang. Hvilken hadde dere tatt da?

 

Ubiquity.

attachicon.gifScreen Shot 2017-03-10 at 15.46.14.png

 

Beta firmware eller? 

 

"beta funksjonalitet" i controller software. Kjører ikke noe beta firmware på nettverk, stabilitet og oppetid er alfa & omega for oss.

 

Det eneste som er litt knot og rot med Ubiquity er å bruke egne SSL-sertifikater, ikke noe pent GUI for det (ikke noe problem så lenge man ikke er allergisk mot linux cli). Det er visstnok noe de skal implementere, men det har det vært lenge :hrm:  

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ubuiquity all the way..

Takk ser ut som mange er enig :) - La oss si jeg ønsket litt mer avansert som f.eks.  SMS\Facebook system for å få tilgang. Hvilken hadde dere tatt da?

 

Ubiquity.

attachicon.gifScreen Shot 2017-03-10 at 15.46.14.png

 

Beta firmware eller? 

 

"beta funksjonalitet" i controller software. Kjører ikke noe beta firmware på nettverk, stabilitet og oppetid er alfa & omega for oss.

 

Det eneste som er litt knot og rot med Ubiquity er å bruke egne SSL-sertifikater, ikke noe pent GUI for det (ikke noe problem så lenge man ikke er allergisk mot linux cli). Det er visstnok noe de skal implementere, men det har det vært lenge :hrm:  

 

Testa det ut litt, var litt kronglete så fikk det helt til med facebook int. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...