Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Person i kollektiv utfører ikke sine plikter


Karlivar2123

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leier ut rom i et kollektiv. Har den siste tiden fått tilbakemeldinger fra noen av beboerne om at en person ikke bidrar noe til fellesskapet. Er ikke med å vasker, betaler ikke felleskostnader osv.

Jeg har selv tatt kontakt med han to ganger, og fått inntrykk av at han skal bedre seg. Dette har til nå ikke skjedd. Hvilke rettigheter har jeg som huseier her? Kan jeg sende skriftlig advarsel om oppsigelse dersom det ikke bedrer seg?

 

Mange vil vel hevde at dette ikke er mitt problem/ansvar osv. Noe jeg er forholdsvis enig i, men leiemarkedet er noe tøft og jeg vil ikke at de andre leietakerne som bor der skal mistrives. Jeg er veldig fornøyd med de, de har bodd der i en lengre periode og tar godt vare på huset. Vil ikke at de skal flytte grunnet mistrivsel.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg leier ut rom i et kollektiv. Har den siste tiden fått tilbakemeldinger fra noen av beboerne om at en person ikke bidrar noe til fellesskapet. Er ikke med å vasker, betaler ikke felleskostnader osv.

 

Jeg har selv tatt kontakt med han to ganger, og fått inntrykk av at han skal bedre seg. Dette har til nå ikke skjedd. Hvilke rettigheter har jeg som huseier her? Kan jeg sende skriftlig advarsel om oppsigelse dersom det ikke bedrer seg?

 

Mange vil vel hevde at dette ikke er mitt problem/ansvar osv. Noe jeg er forholdsvis enig i, men leiemarkedet er noe tøft og jeg vil ikke at de andre leietakerne som bor der skal mistrives. Jeg er veldig fornøyd med de, de har bodd der i en lengre periode og tar godt vare på huset. Vil ikke at de skal flytte grunnet mistrivsel.  

 

Det kommer vell litt an på avtalen mellom deg og han, om dette ikke er spesifisert så har han jo ikke gjort noe galt sånn sett.

Lenke til kommentar

Skriftlige advarsler er forbeholdt brudd på husleieavtalen. Hva står i husleieavtalen om disse pliktene?

 

Hvis han oppfyller avtalen med deg (dvs., betaler leie, sørger for avtalt vedlikehold, overholder regler om ro og orden) så har du som hovedregel ikke noen lov- eller avtalehjemmel for å gi ham noen skriftlig advarsel, og heller ikke saklig grunn til oppsigelse.

 

Hvis man leier "enkelt beboelsesrom med tilgang til annens bolig" gjelder ikke kravet om saklig grunn til oppsigelse. Dette unntaket dekker mange, men ikke alle, kollektiv, og kommer an på hvordan leieavtalen spesifiserer utleieobjektet. I slike tilfeller kan man alltid sies opp, og det sier seg selv at man da kan advares for alt utleier mener vil føre til oppsigelse. Du bør likevel spørre deg selv om dette er din sak. Har du lyst til å bruke kontraktsforholdet for å løse sosiale problemer mellom leietakerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en standard kontrakt fra Huseiernes Landsforbund, og stod forøvrig ikke stort opp slikt som ryddighet og orden i kontrakten. Det siste punktet ditt der Krikkert er da av relevans. Men jeg er helt enig med deg om jeg i det hele tatt burde se dette som min sak, og hvor fornuftig det er å benytte kontraktsforholdet for å løse sosiale problemer. 

 

Jeg føler dog fremdels at jeg er en mellom-part som skal forsøke å få de til enighet. Jeg ønsker ikke at de andre i kollektivet skal mistrives. Jeg har virkelig forsøkt å unngå å bruke kontrakten som grunnlag, men etter to samtaler hvor jeg har holdt en hyggelig tone ikke har gitt noe utslag. Så begynner jeg da å ikke se så mange andre utveier. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder vasking er det noe du kan ta inn som ordensregler uavhengig av kontrakten (husleieloven gir utleier adgang til å fastsette ordensregler ensidig). Brudd på ordensregler kan naturlig nok føre til både advarsler og oppsigelser, og vil kunne være grunnlag for saklig oppsigelse.

 

Betaling av felleskostnader er litt verre. Det er et pengemessig forhold, jeg antar at det er mellom leietakerne og gjelder strøm, internett, og så videre. Her finnes det noen løsninger man kan foreta seg - du som utleier kan true med at hvis dette ikke betales så vil du overta ansvaret for det og øke leien for å dekke dette (her vil leien lovlig kunne økes via endringsoppsigelse, uavhengig av husleieloven kapittel 4).

 

Hvor lang tid har misligholdet pågått?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...