Gå til innhold

Seile langs kysten av Norge i desember/januar


RS25

Anbefalte innlegg

Hei

 

eg vurderer å kjøpe meg båt i desember/januar, og da muligens kjøpe båten et annet sted enn der jeg bor. Er det mulig nokså knirkefritt å seile denne i dette tidsrommet når man er nokså uerfaren, evt. få med en erfaren ombord..?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kommet med alt for lite informasjon til at man kan svare på det.

 

Hva slags båt? Størrelse osv altså..

Er det varmeløsninger ombord? Hva slags?

 

Hva slags seil medfølger? (kan være essensielt i tilfelle møkkavær)

 

Det kan være ganske utfordrende, men det kan også være helt kurant avhengig av båt, utstyr og mannskap.

 

Selv ville jeg ikke vært videre bekymret for en seilas i januar så lenge værmeldinger var greie og båten egnet til turen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har jobbet på kystfrakter det siste året. Har nå seilt en del strekninger mellom troms og vestlandet. Kysten er virkelig en annen verden enn nordsjøen.

 

Det er selvsagt en del variabler som spiller inn på hvor "trygt" en slik seilas kan gjennomføres, men førsteprioritet er antagelig å unngå tap av liv, samt hindre personskade. Huske dette, ikke dø, ikke påføre deg selv eller andre skade. Ikke skap unødvendig risiko. Hva som er unødvendig er selvsagt høyst relativt.

 

Størrelsen på båten er selvsagt relevant. Videre heter det at fartøyet skal være sjødyktig. Hva som ligger i sjødyktig er igjen et relativt begrep, og det kan hende skuta di er sjødyktig en en fjordtarm, men lite skikket for å krysse selv en skjermet havstrekning.

 

Alltid tenk "worst case scenario". Hva kan gå galt; hva er konsekvensene? En bruker nevner at en uerfaren seiler ikke bør passere Stadt i vintermånedene. Hvorfor? Jeg kan ikke svare for brukeren, men Stadt er kjent for "vanskelige bølgeforhold". Grunnforholdene over strekningen gjør sjøen uforutsigbar, og man kan oppleve konstruktiv interferens; et fenomen hvor bølger kan møtes og deres amplitude (høyde; energi) får en synergisk effekt og blir betydelig høyere enn den signifikante bølgehøyden.

 

Tar vi utgangspunkt i dette eksemplet, hva kan gå galt? Du seiler nedover fra Ålesund mot Bergen. Værmeldingene for dagen er gode, flau vind, lav bølgehøyde. Luften er en mild 6 grader, sjøen er 4 grader. Du seiler hovedleia mellom Ulsteinvik og Fosnavåg, trangt oppmot land, så du får bekreftet at kartmaskinen og GPS gir deg gode posisjoner.

 

Så åpner det seg opp. På din høyre side har du nå åpent hav, til din venstre er det beskyttede fjorder. Du nærmer deg Stadthavet, men dønningene er rolige og behagelige. Du vurderer det som trygt å passere Stadt.

 

Her kan vi splitte videre med to potensielle scenario.

 

1: Du seiler over en grunne i det to bølger møtes. Båten skyter i i høyden og tar inn store mengder vann. Fribordet ligger nå farlig lavt. Har du kapasitet til å fortsette seilasen og sametidlig lense ut vannet? Du glemte å sjekke lensepumpen. Den fungerer ikke. De neste bølgene har ingen vanskeligheter med å fjerne det resterende fribordet. Men du trodde det gikk bra, "snart over her nå" sa du. Så du har ikke varslet til noen at du er i ferd med å synke. 

 

Båten går ned, eller kanskje flyter den litt. Det er egentlig likegyldig, for den er like sjødyktig som en europall. Du ligger nå i sjøen.

  • Har du overlevelsedrakt?
  • Var du rask nok til å få den på deg, eller havnet du i sjøen før drakten kom på?
  • Har du vanntett VHF som flyter?
  • Radartransponder?
  • Lommelykt eller blink?
  • Flåte?
  • Flyteelementer?
  • Drifter du mot land?
  • Er det på natten?
  • Ser skjærene bølgene bryter over som en trygg plass å ta seg på land?
  • Hva om du kommer deg på land, men knekker foten i prosessen; hvordan får du da varslet?

 

2. Her også over Stadt, men på verst tenkelige tidspunkt sprekker kjølevannsinntaket til motoren. Du driver mot land uten maskinkraft. What to do? Her har du bedre tid å vurdere situasjonen på. Det er noen ting du bør ha klart

  • Drivanker eller dregg. Dette kjøper deg mer tid før situasjonen blir kritisk.
  • Meld fra. Har du VHF kommer den sannsynligvis med DSC (digital selective calling) - trykk "distress" -knappen, og hovedredningssentralen har umiddelbart posisjonen din. Dette gjør search and rescue operasjonen uendelig enklere. Videre slipper du å stå å lese opp posisjonen din.
  • Hopp i overlevelsedraketen, gjør klar bærbar VHF. Natt eller dag? Har du pyroteknisk utstyr? Røykgranat gjør det betydelig enklere å finne en person i sjøen, og uten nødbluss på natten er du praktisk talt usynlig.
  • Hvilke ressusjer spør du etter? Føler du det er for mye å scramble Seaking? Er du redd for å sette andre i fare?
  • Det kommer en båt for å sette slepeline. Har du festepunkt for denne linen? Eller setter du den i pullerter i baugen som er festet med totalt fire bolter og 20mm planskiver i glassfiberskrog?

 

Målet her er ikke å skremme deg bort fra å seile kysten. Jeg kan ikke forstå hvorfor, men folk sier det er en glede å finne i fritidsbåter. Det går stort sett bra, du har jo nok selvkritik til å sette spørsmål på planen din. Videre skal redningstjenestene har mye skryt. Både helikoptertjenesten og hovedredningssentralen er driftet av svært kompetente mennesker. Fartøy nært nok til å hjelpe er både pliktig til å gjøre så, og gjør det med glede. Enhver normal person har et indre ønske om å både være nyttig og male seg selv som en helt.

 

Moralen er; vær forberedt. Du trenger ikke å bruke titusenvis på fancy elektronikk og redningsutstyr. Det enkleste utstyret har ofte den største effekten. En overlevelsesdrakt er et must på vinter. En lyskilde er selvsagt. En VHF koster ikke mye rart. Klarer du å si fra på kanal 16 at du er i nød, hvor sånn ca du er, og gjøre deg sett på en kilometer eller to, er du kommet langt.

 

Nå er det april, og seilasen din ble det kanskje ikke noe av. Lykke til på eventuelle fremtidlige turer!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hehe.. (ikke norsk tastatur for oyeblikket og odelagt mellomrom):

 

Jeg matte bare registrere meg nar jeg leste dette, ser litt pa bater ettersom det har vaert en drQm lenge.  

 

 fikset tastaturet.. ok, så jeg kan bekrefte dette med Stadtfjorden. Da jeg var 14 år var jeg heldig nok til å bli trukket ut av 8 stk på vår skole til å få lov til å 'jobbe' på hurtigruta på en tur. Jeg hadde 4 dager i maskinrom og 3 dager henholdsvis i byssa og på dekk.

 
Den første av oss landkrabber som spydde var han 'med far fra Lofoten' som virket ganske bråkjekk til å begynne med.
Jeg hadde igrunnen sagt og trodd jeg kom til å være først men var den siste som røyk.. over Stadtfjorden må det sies ,=)
 
Skal ikke legge ut for mye om det, men kan si at da vi var over stadtfjorden, så husker jeg båten krenget fra det som føltes bokstavelig talt som 90 grader til 90 grader omtrent. Jeg kan fortsatt huske at når jeg endelig klarte å 'gå' til dass (siden det var storm selvfølgelig),
så i den korte stunden det tar spye å fly fra kjeften og nedi dassen, så hadde båten allerede krenget så mye til høyre at for meg virket det som spya fløy til venstre og traff veggen på siden av dassen. SÅ GALE VAR DET.
 
Jeg har aldri siden, (ei heller før) opplevd noe som helst i NÆRHETEN av bølgene over Stadt.
 
Da jeg la meg i kabinen den natta husker jeg utmattelsen fra den stormen, og nå vet jeg også hvorfor barn har vugger.
Vuggingen fra bølgene når jeg lå på magen føltes fortsatt som 90 til 90 grader? mer eller mindre og jeg sovnet innen 5 minutter.
(Har alltid slitt med å sovne og tar gjerne timer før jeg kan sove)... den innsovelsen er fortsatt den herligste jeg kan huske :)
 
Resten av turen opp til Kirkenes og tilbake var en barnelek i forhold, og etter Stadt, har egentlig lite på sjøen noen gang bekymret meg :p
 
Men ja, Stadt er akkurat så vilt og gale som folk sier, er ikke overdrevet i det hele tatt.
 
På gjenreisen kan jeg synes å huske vi var nervøse da vi skulle over Stadt igjen men denne gangen var det ingen storm og dermed ikke så sinnsykt som første gangen.  Hele turen med hurtigruten var fantastisk.
 
Spesielt morsomt hadde jeg det oppe ved den vakre polarsirkelen med snø og is, men deilig soldager, og vi vasket da dekk..
Jeg har aldri innrømmet dette så hvis de to karene som var med meg på dekk leser dette, så ja,det var meg:
 
-Begge fra klassen min, jeg vasker ståltrappene fra/til maskinrom (tror jeg), han ene innenfor og vasker stålgulvet innenfor ja, med han andre sittende nede og vasker selve dekket ned forbi.. Jeg tar kluten min og gjør den gjennomvåt med vann og kaster på han nede.. SPLATT.. RETT I NAKKEN.
 
Jeg begynner å le men ser han klikker fullstendig så med poker ansikt til tusen, sier jeg: -Det var Kenneth!
Kenneth bak meg ser opp og sier spørrende, -Hæ?
 
Rune fortsetter dermed i full fart opp trappen og forbi meg og begynner å hamre løs på Kenneth som i tur forsvarer seg og tenker hva f*en?
Så vanvittig blir det de stopper aldri for å finne ut hva som skjedde og ja, jeg slapp vel unna med den beste underholdningen jeg hadde hatt i månedsvis! :D
 
Ahh.. good times... good times ,)
 
Hilsen M.
Endret av conky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...