Gå til innhold

TEST: Samsung Gear S3 Frontier


Anbefalte innlegg

 

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Du er tydeligvis en desillusjonert Huawei Watch-bruker som ikke kan godta at det har kommet en bedre smartklokke på markedet (det blir litt å ta i, da Gear S2 og Apple Watch allerede var bedre) – en klokke som jeg gjetter du ikke engang har prøvd. Og selv om du ikke har prøvd den, kan du vel ut i fra samlingen av anmeldelser av smartklokker der ute se hvordan Gear S3, som det er en ganske klar konsensus på er den beste smartklokken på markedet, er overlegen Huawei Watch på bortimot alle områder.

 

For å ignorere GS3s sterke kvaliteter gjør du en sammenligning der du bare tar opp HW’s gode karaktertrekk (du glemmer NFS, MST, GPS, IP-sertifisering, prosessor, minne, urkransen og mye mer). Men når en annen bruker tar opp de overlegne egenskapene med Gear S3, mange av de viktige, skyver du de til siden som uvesentlige. Det er derfor helt umulig å ta deg seriøst.

 

La oss gjør en ordentlig sammenligning:

 

Programvare: HW har Android Wear, mens GS3 har Tizen. Et annet operativsystem for GS3 er ikke relevant mtp. støtten til andre Android-telefoner, men HW har utvilsomt en fordel i form av tredjepartsapper med Android Wear.

 

Skjerm: GS3 har AMOLED skjerm på 400x400 – det samme har HW. HW er dog litt skarpere med høyere ppi.

 

NFC: GS3 har NFC-betaling gjennom Samsung Pay og Android Pay, HW ikke. Du skriver at du personlig ikke har bruk for det, og det er lett å si når klokken du selv har ikke engang støtter det. Du glemmer også at GS3 har MST, slik at klokken kan emulere den magnetiske stripen på bankkortet ditt, når du skal gjøre betaling. En funksjon som ifølge anmeldere fungerer overraskende pålitelig. Michael Fisher nevnte det som favorittfunksjonen sin, når han brukte GS3.

 

GPS: GS3 har dette, HW ikke. Enda en essensiell funksjon for smartklokker.

 

4G: GS3 har en 4G-utgave og kan bruke internettet uten å ha noen telefon tilstede. HW kan ikke dette.

 

Prosessor og minne: HW har Snapdragon 400 og 512GB minne. GS3 har Exynos 7270 og 768MB minne. Det gjør den til den raskeste smartklokken på markedet.

 

Batteri: anmeldere rapporterer ca. 50% lenger bruk med GS3 enn HW. Det ER vesentlig.

 

IP-sertifisering: HW har IP67 og kan brukes under vann ned til 1 meters dyp i 30 minutter. Med IP68 øker dette til halvannen meters dyp for GS3.

 

I bruk: GS3 har den innovative urkansen, som tilbyr en tydelig, enkel og glatt mekanisk handling i OSet, og gir en autentisk følelse. Klokken kjører også silkemykt og glatt, ifølge Tek.no og andre anmeldere. Til sammenligning rapporterte Techradar at HW har «en merkbar etterslep når du åpner apper, kanskje på rundt to sekunder. Det er litt irriterende, men…bare fordi vi er vant til at nyeste smarttelefoner gjør alt umiddelbart». Dette ble altså sagt for 1 år tilbake.

 

Det er opplagt hvilken smartklokke som er best. Gear S3 er proppet med langt flere funksjoner og mer teknologi (mange av dem essensielle), og er glattere i bruk med mer innovativ navigering. Har bedre IP-sertifisering, bedre batteritid og lan brukes uten å måtte ha en telefon nærme seg med BT aktivert.

 

GS3 er den beste smartklokken på markedet akkurat nå. Den bygger videre på GS2, som av mange ble anmeldt som 2015s beste smartklokke (side om side med Apple Watch – Huawei Watch var ingen sted å finne på den listen). Å påstå at Huawei Watch er en bedre smartklokke er derfor latterlig useriøst.

 

Bedre appstøtte på Android Wear, så win til HW.

 

Skjermen på GS3 er IKKE 400x400, men 360x360, igjen win til HW.

 

Jeg har hatt NFC-telefon i årevis og mobilbetaling er fortsatt ikke praktisk. At det er i klokka gjør det ikke mer praktisk. MST har jeg også i mobilen (S7 Edge) og guess what, det funker heller ikke i Norge. Mobil eller klokkebetaling tar jeg imot med glede, den dagen jeg kan bruke min bank, at det er gebyrfritt (som via Bankaxept) og like raskt og enkelt som kort. Den dagen virker å være langt unna enda. Fun fact: Jeg var den første som betale via mobilen på en Rema 1000 i Tromsø. Siden har jeg gjort det en gang til og det holder. Det er bare ikke praktisk og lettvint nok enda.

 

GPS er essensielt for de som bruker det. Jeg har aldri savnet det hverken på Pebble Steel, Moto 360 eller Huawei Watch. Igjen, som jeg sa, det vil variere etter hvilken bruk du har.

 

50% lengre bruk er irrelevant når jeg aldri har sovet med klokke på, ligger den på nattbordet kan den like gjerne lade. Og den overlever arbeidsdagen, dagen etter, om jeg glemmer å lade så alt i alt er det godt nok for min bruk. 50% lengre levetid høres ut som fanboi-prat, link gjerne til en test som har målt dette på en ordentlig måte.

 

Oioi, en halvmeter ekstra dybde, det er jo utrolig? :D Noen dykkerklokke er ingen av dem... Og de har begge samme begrensning på lengde, maks 30 minutter.

 

Roterende urkrans er kjekt, ingen tvil. 2 sekunder etterslep har jeg aldri opplevd på HW, må vært en tidlig firmware. Nå kjører jeg Android Wear 2.0 Developer Preview og den har aldri vært kjappere. Developer Preview er kun tilgjengelig på HW og M360.

 

Best er relativt, på specs som teller for meg er den absolutt ikke best: Fysisk mindre og lavere oppløst skjerm, den kjører feil OS,  er ENORM på armen og ingen andre fordeler som veier opp. Så for meg er Huawei Watch definitivt bedre. Og det mangler ikke på sites som sier HW er best på markedet, f.eks her: http://www.pcadvisor.co.uk/test-centre/wearable-tech/20-best-smartwatches-2016-2017-uk-which-smartwatch-should-i-buy-3497103/ Ellers ser jeg mange sites sier Apple Watch er best, utrolig nok, men vanligvis Huawei Watch på topp i Android Wear-kategorien.

 

 

 

 

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

Det har jo liten betydning så lenge du må vente på 2ern.

 

Mens jeg venter bruker jeg Huawei Watch daglig, og det har jeg gjort i over et år. 

 

 

 

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Skjerm, begge er amoled, bra.

Samsungen har 1,3 tommer, Huawei har større skjerm, 1,4 tommer.

Oppløsningen er 360x360 på Samsungen, Huawei har mer på 400x400 og dermed også litt høyere DPI.

Så er det dealbreakeren, Huawei har en fornuftig størrelse, 42mm (tek.no: Man måler klokkers størrelse i diameter og i millimeter, det mangler totalt i testen). Samsungen er hele (hold deg fast) 46mm!! Det er SVÆRT, med mindre du er en mørkhudet rapper...

Også kjører Samsungen Tizen og ikke Android Wear.

 

Og vips så var Samsungen uaktuell. Når kommer Huawei Watch 2?

Syntes du sammenligner epler og pærer, Huawei Watch 2 har som flere har påpekt langt færre funksjoner -derav pris og størrelse? For all del sikker en fin klokke, kanksje den beste i sin kategori for alt jeg vet. Den egentlig grunnen til at jeg svarte på denne var fordi 2 av de 5 øverste treffene på Google når jeg skulle søke etter den klokken var spekulasjoner om HW2 skulle bli levert med Tizen. Ser ikke helt problemet med Tizen annet enn at det fortsatt har noe lite app miljø? Det kunne jo blitt utvidet med enda en aktør som bruker operativsystemet.

 

Bedre specs der det teller, så får det være opp til hver enkelt hvor kritisk det er å ha GPS og 4G. Lite apps er vanligvis en dealbreaker, se hvordan det gikk med Symbian og det går ikke veldig bra med Windows Phone..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audun:

Hvis folk ønsker å kombinere smartklokke, treningsklokke og ha både GPS, Wifi, Blåtann og 4G i samme enhet og i tillegg ha et design som minner om de gamle populære dykkerklokkene så må de vel få lov til det?

Jeg kritiserer ikke folk for å ha valgt Gear S2 som jeg synes ser ut som noe man fikk i en Corn Flakes eske.

 

Mange på jobb har Fenix 3, da vet jeg med en gang at jeg kan snakke med den karen om trening eks.

 

Og til andre. Å diskutere smak blir like tull som å diskutere hvorfor man velger en iphone fremfor samsung.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er jo dumt å se ut som en idiot fordi man har valgt for stor klokke eller ikke forstår hva som er en klokke og hva som er treningstøy!

Hehe, hadde vært interessant å høre din mening om Apple Watch (Som jeg selv forøvrig mener er en av verdens aller styggeste klokker).
Lenke til kommentar

Ikke spesielt pen, men iallfall ikke for stor. Tror den er min favoritt blant smartklokkene, uten at det sier så mye. Penere på armen enn på bilder, men som sagt ikke utpreget pen.

 

Gear s3 fronter er kanskje den peneste smartklokkene så langt (den eller TAG sin), men begge er dessverre så altfor altfor store,

 

(Jeg er skikkelig klokkenerd og går stort sett med klokker rundt 38-40mm)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

La oss sammenligne med klokka som hittil er best på markedet, Huawei Watch:

 

Du er tydeligvis en desillusjonert Huawei Watch-bruker som ikke kan godta at det har kommet en bedre smartklokke på markedet (det blir litt å ta i, da Gear S2 og Apple Watch allerede var bedre) – en klokke som jeg gjetter du ikke engang har prøvd. Og selv om du ikke har prøvd den, kan du vel ut i fra samlingen av anmeldelser av smartklokker der ute se hvordan Gear S3, som det er en ganske klar konsensus på er den beste smartklokken på markedet, er overlegen Huawei Watch på bortimot alle områder.

 

For å ignorere GS3s sterke kvaliteter gjør du en sammenligning der du bare tar opp HW’s gode karaktertrekk (du glemmer NFS, MST, GPS, IP-sertifisering, prosessor, minne, urkransen og mye mer). Men når en annen bruker tar opp de overlegne egenskapene med Gear S3, mange av de viktige, skyver du de til siden som uvesentlige. Det er derfor helt umulig å ta deg seriøst.

 

La oss gjør en ordentlig sammenligning:

 

Programvare: HW har Android Wear, mens GS3 har Tizen. Et annet operativsystem for GS3 er ikke relevant mtp. støtten til andre Android-telefoner, men HW har utvilsomt en fordel i form av tredjepartsapper med Android Wear.

 

Skjerm: GS3 har AMOLED skjerm på 400x400 – det samme har HW. HW er dog litt skarpere med høyere ppi.

 

NFC: GS3 har NFC-betaling gjennom Samsung Pay og Android Pay, HW ikke. Du skriver at du personlig ikke har bruk for det, og det er lett å si når klokken du selv har ikke engang støtter det. Du glemmer også at GS3 har MST, slik at klokken kan emulere den magnetiske stripen på bankkortet ditt, når du skal gjøre betaling. En funksjon som ifølge anmeldere fungerer overraskende pålitelig. Michael Fisher nevnte det som favorittfunksjonen sin, når han brukte GS3.

 

GPS: GS3 har dette, HW ikke. Enda en essensiell funksjon for smartklokker.

 

4G: GS3 har en 4G-utgave og kan bruke internettet uten å ha noen telefon tilstede. HW kan ikke dette.

 

Prosessor og minne: HW har Snapdragon 400 og 512GB minne. GS3 har Exynos 7270 og 768MB minne. Det gjør den til den raskeste smartklokken på markedet.

 

Batteri: anmeldere rapporterer ca. 50% lenger bruk med GS3 enn HW. Det ER vesentlig.

 

IP-sertifisering: HW har IP67 og kan brukes under vann ned til 1 meters dyp i 30 minutter. Med IP68 øker dette til halvannen meters dyp for GS3.

 

I bruk: GS3 har den innovative urkansen, som tilbyr en tydelig, enkel og glatt mekanisk handling i OSet, og gir en autentisk følelse. Klokken kjører også silkemykt og glatt, ifølge Tek.no og andre anmeldere. Til sammenligning rapporterte Techradar at HW har «en merkbar etterslep når du åpner apper, kanskje på rundt to sekunder. Det er litt irriterende, men…bare fordi vi er vant til at nyeste smarttelefoner gjør alt umiddelbart». Dette ble altså sagt for 1 år tilbake.

 

Det er opplagt hvilken smartklokke som er best. Gear S3 er proppet med langt flere funksjoner og mer teknologi (mange av dem essensielle), og er glattere i bruk med mer innovativ navigering. Har bedre IP-sertifisering, bedre batteritid og lan brukes uten å måtte ha en telefon nærme seg med BT aktivert.

 

GS3 er den beste smartklokken på markedet akkurat nå. Den bygger videre på GS2, som av mange ble anmeldt som 2015s beste smartklokke (side om side med Apple Watch – Huawei Watch var ingen sted å finne på den listen). Å påstå at Huawei Watch er en bedre smartklokke er derfor latterlig useriøst.

Er for tiden på vei hjem down under fra et kurs i Boston og mens jeg var der så dro jeg innom et kjøpesenter for å prøve GS3 Explorer modellen. Den er latterlig stor. Jeg har en HW watch for bruk med min android telefon og jeg synes den var i største laget. Min favoritt klokke er en 42mmm Apple watch S2 og den føltes veldig liten i forhold til GS3 klokka.

 

Det er også et par småfeil i din artikkel ovenfor. GS3 støtter kun Samsung pay, ikke android pay. Men den støtter Samsung pay uansett hvilken android telefon du bruker. Ikke at det betyr noe i Norge men siden jeg bor i et land som har Apple pay så er det faktisk en av de mest brukte tingene ved siden av å lese notifikasjoner som jeg bruker Apple watch til.

 

GS3 er også ikke vanntett slik Apple watch er. Mener å huske at apple watch S2 er laget slik at du kan svømme med den. De oppgir at den er vanntett ned til 50 meter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...