Gå til innhold

IT-utdanning uten forkunnskaper, hvilket studie?


Tuss999

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på Anvendt datateknologi ved HiOA og E-business ved Westerdals, og lurte på hva som er best å studere med tanke på jobbmuligheter (har lest at anvendt datateknologi er svadautdanning?). Noen som vet om det vil være enkelt å få relevant arbeid i England med disse utdanningene?

 

Jeg er elendig i matte (P-matte nivå), som kan bety at jeg ikke er så logisk anlagt - eller bare mangler interesse. Jeg har heller ingen forkunnskaper innen IT. Hvordan blir det for meg å ta disse utdanningene? Har noen erfaring med å ta et slikt studie og starte helt grønt, uten noe forkunnskaper i det hele tatt?

 

Jeg syns begge studiene virker interessante, men om jeg mest sannsynlig kommer til å slite hardt og samtidig ikke få relevant og greit betalt arbeid etter, så tror jeg ikke det er aktuelt.

 

En siste ting, kvoterer de inn jenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt synes jeg det virker interessant, uten at jeg kan sette meg dypt inn i det da jeg ikke kan noe om det heller. Når det kommer til datateknologi, er det mest gaming jeg kjenner til...

 

Jeg lurer bare på om det er mulig for en som meg å ta disse utdanningene uten noe forkunnskaper, eller at man allerede må kunne det grunnleggende?

Lenke til kommentar

Som sagt synes jeg det virker interessant, uten at jeg kan sette meg dypt inn i det da jeg ikke kan noe om det heller. Når det kommer til datateknologi, er det mest gaming jeg kjenner til...

 

Jeg lurer bare på om det er mulig for en som meg å ta disse utdanningene uten noe forkunnskaper, eller at man allerede må kunne det grunnleggende?

 

Begge kan tas uten forkunnskap. Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på Westerdals, når du kan få en tilsvarende utdannelse på HIOA. 

 

Går selv informatikk på UiO, og er godt fornøyd med faglig kvalitet og sosialt miljø. Ser at de komrmer med en ny linje til høsten kalt "Informatikk: digital økonomi og ledelse", og denne linjen tror jeg kommer til å bli populær. Fagsammensetning ser ut til å gi deg bra tyngde i informatikk, samt en god innføring i øk/adm.

 

Uansett, sjekk om du trives med programmering og om du har en viss teft for det. Start med et greit språk (anbefaler Python), og løs noen enkle oppgaver. Hvis du planlegger å gå i gjennom en av utdannelsene du nevner uten teft eller interesse for logisk problemløsning (som jo matte er), tror jeg du bør tenke deg om.

Lenke til kommentar

 

Som sagt synes jeg det virker interessant, uten at jeg kan sette meg dypt inn i det da jeg ikke kan noe om det heller. Når det kommer til datateknologi, er det mest gaming jeg kjenner til...

 

Jeg lurer bare på om det er mulig for en som meg å ta disse utdanningene uten noe forkunnskaper, eller at man allerede må kunne det grunnleggende?

 

Begge kan tas uten forkunnskap. Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på Westerdals, når du kan få en tilsvarende utdannelse på HIOA. 

 

Går selv informatikk på UiO, og er godt fornøyd med faglig kvalitet og sosialt miljø. Ser at de komrmer med en ny linje til høsten kalt "Informatikk: digital økonomi og ledelse", og denne linjen tror jeg kommer til å bli populær. Fagsammensetning ser ut til å gi deg bra tyngde i informatikk, samt en god innføring i øk/adm.

 

Uansett, sjekk om du trives med programmering og om du har en viss teft for det. Start med et greit språk (anbefaler Python), og løs noen enkle oppgaver. Hvis du planlegger å gå i gjennom en av utdannelsene du nevner uten teft eller interesse for logisk problemløsning (som jo matte er), tror jeg du bør tenke deg om.

 

 

Takk for svar! Men tror du jeg vil ha gode jobbmuligheter med kun en bachelorgrad innen anvendt datateknologi? Ser forøvrig at man ikke er nødt til å ta noe annet enn grunnleggende programmering, så om det ikke er for meg kan jeg unngå det. Men da lurer jeg også på hva slags jobbmuligheter det finnes innen IT om man ikke kan programmere?

Lenke til kommentar

Du bør nok først finne ut hva du interesserer deg for, for deretter å undersøke om dine interesser er noe som kan skape verdi for en fremtidig arbeidsgiver. Å sette i gang med en IT-utdannelse rettet mot utvikling (programmering, webprogrammering, databaser, webprosjekt) med en holdning om å unngå programmering, tror jeg ikke kommer deg til gode.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Men tror du jeg vil ha gode jobbmuligheter med kun en bachelorgrad innen anvendt datateknologi? Ser forøvrig at man ikke er nødt til å ta noe annet enn grunnleggende programmering, så om det ikke er for meg kan jeg unngå det. Men da lurer jeg også på hva slags jobbmuligheter det finnes innen IT om man ikke kan programmere?

 

Veldig få.  Det har vært flere diskusjoner angående hva skal de som ikke kan programmering gjøre når de går IT-studie som har endel programmering. Det er veldig vanskelig å få jobb hvis du ikke er flink i programmering.

 

Eksempler på brukere som sliter med jobb siden de ikke kan programmering (tatt fra diskusjon.no):

 

1. Det er ikke verdt å ta master hvis du ikke kan programmering.

2. Ikke ta IT-studie som har programmering, hvis du ikke er flink teknisk.

3. Det hjelper ikke med gode karakter, hvis du ikke kan programmering.

 

Hold deg unna studiene hvis du ikke liker programmering, og du kan like godt bare lese gjennom disse trådene så ser du tydelig hva du risikerer å gjøre.

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt synes jeg det virker interessant, uten at jeg kan sette meg dypt inn i det da jeg ikke kan noe om det heller. Når det kommer til datateknologi, er det mest gaming jeg kjenner til...

 

Jeg lurer bare på om det er mulig for en som meg å ta disse utdanningene uten noe forkunnskaper, eller at man allerede må kunne det grunnleggende?

 

Jeg studerte E-business på NITH (før skolen ble slått sammen til Westerdals). Studiet var bra lagt opp, men det var først i etterkant at jeg forsto at det handlet mye om databaser og datavarehus. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg nok troligvis prioritert litt annerledes.

 

Fagmessig får du med deg innførende programmering innen Java, HTML og CSS og en rekke andre fag som du kan lese om på nettsiden til Westerdals. Allikevel skal det sies at Java er nok det faget med høyest strykprosent på skolen av forskjellige grunner, men hvis du er villig til å sette deg ned i forkant av studiet begynner, så vil du kunne henge godt med i faget. Jeg er forøvrig enig med andre i tråden her som skriver at programmering er viktig (grunnsten) innen IT, selv om jeg gjorde det nokså dårlig selv.

 

En fordel (som jeg opplevde) med NITH/Westerdals er at de har god kontakt inn mot IT-miljøet/næringslivet, men jeg vet ikke hvordan det er med f.eks UiO eller HiOA så kan ikke gjøre noen sammenligning der. Ei heller si hvilken skole som er best.

 

Det jeg selv likte godt med NITH var studiemiljøet og at skolen ikke var så veldig stor slik at man blir godt kjent med folk i klassen, men også i trinn over og under en selv. En annen ting jeg likte godt var at bacheloroppgaven ble gjort ute hos bedrift som man kunne finne selv. Min gruppe satt hos Evry og holdt på med en case og det veldig lærerikt å sitte ute hos faktiske bedrifter. Dette gjorde at vi faktisk fikk 5 mnd faktisk arbeidserfaring som kan skrives på CV'en.

 

En ulempe er som andre har skrevet om - prisen. Det er dyrt å studere på Westerdals. Jeg selv hadde undertegnet kontrakt til fast ansettelse i firma før bacheloroppgaven var ferdig, og det samme hadde flere andre på gruppen min. Dette henger nok sammen med kontakten skolen har mot næringslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...