Gå til innhold

Valg av stille komponenter til spill pc


Anbefalte innlegg

Hei. Skal oppgradere PCen til skylake nå, og tenker å få ned støynivået noe i forhold til det som er idag.

Jeg skal bygge i et lite kabinett (planen er å gå til innkjøp av Ncase m1).

Har idag aio kjøling på både CPU og GPU, men syns viftene på CPU bråker litt. Disse er av typen noctua nfa-14 PWM, og de er koblet til nzxt grid+ v2. Muligens problemet ligger her, da det har vært rapportert om problem med grid og PWM vifter. På GPU har jeg corsair air SP120 på rad i push/pull,og de støyer ikke like mye. Vet ikke enda om jeg får plass til grid i det nye kabinettet, men dette er noe jeg håper på.

 

Evt, er det noen luftkjølere som egner seg godt i trange omgivelser, som gir lave temperaturer og støyer lite?

 

Er det noe annet jeg bær tenke på ved valg av komponenter?

 

Har i7 6700k og nvidia gtx 1080 FE (som sagt med vannkjøling)

 

Hvilke vifter bør jeg ha, og evt hvor skal de plasseres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med ytelse, plassbehov og støy er og blir et kompromiss, en slags trekant der du må plassere deg i et hjørne eller et sted midt i mellom.

 

Hva er det du vil endre? Vil du ha mindre støy og/eller mindre kabinett, må du akseptere mindre ytelse. Med et større kabinett kan du få plass til en bedre kjøleløsning og få bedre ytelse med samme støy, eller samme ytelse med mindre støy.

 

Selv har jeg valgt et stort kabinett som står på "den andre siden av en vegg". Har boret hull i veggen og dratt kabler gjennom. Da blir det veldig lite støy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noctua kjølere

er ganske gode, husk liten kjøler blir mye støy\høy tempratur.

Så skal du ha Noctua NH-C14, Noctua NH-L12 eller  Noctua NH-L9i

 

Bør cpuen trekke under 50 watt, helst 25-35 watt for å ikke bli for varm\støye.

 

Så det betyr pentium\i3 helst nyeste generasjon f.eks i3 7350K\i3-7300\i3-7100 er best til noe slikt.

Overklokkbar cpu vil i dette tilfelle bli varm\støye.

 

Men ut i fra:

http://wccftech.com/intel-kaby-lake-core-i3-7350k-cpu/

Ser det ut som kanskje den også vil trekke litt mye strøm 61 watt som jeg antar blir forhåndvis varm under belasting\overklokking. Så vannkjøling med ekte vann\olje er kanskje eneste som funger på trange plasser?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv har jeg valgt et stort kabinett som står på "den andre siden av en vegg". Har boret hull i veggen og dratt kabler gjennom. Da blir det veldig lite støy.

Hehe, vil ikke la PCen stå ute i regnet, da pulten står mot yttervegg.

 

Men ang vifter på radiator, de bråker da vel ikke mer om de står i et kabinett på 12 liter, kontra ett på 40 liter vel?

 

Og ang viftestyring, noen anbefalinger på gode, interne løsninger, som jeg evt kan styre med et program, lignende Grid+v2?

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg valgt et stort kabinett som står på "den andre siden av en vegg". Har boret hull i veggen og dratt kabler gjennom. Da blir det veldig lite støy.

Hehe, vil ikke la PCen stå ute i regnet, da pulten står mot yttervegg.

Du får sitte ute du, da.

 

Men ang vifter på radiator, de bråker da vel ikke mer om de står i et kabinett på 12 liter, kontra ett på 40 liter vel?

Det går litt på luftflyt. Du vil at det skal være fri vei i en rett linje fra innluft til utluft.

 

Og det går på plass til luftkjøler for cpu (større=stillere).

 

Men med vannkjøling spiller det jo mindre rolle. En radiator for to vifter vil bråke mindre enn en radiator for 1 vifte, fordi viftene kan gå saktere. Men da må du ha plass til en større radiator. Det er ikke plass til to doble radiatorer i ncase m1 (en for gfx og en for cpu).

 

Dessuten står det "slim radiator". En tynn radiator vil normalt bråke mer enn en tykk, fordi viftene må gå fortere.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...