Gå til innhold

KOMMENTAR: Sikker digital postboks er fortidens teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/posten/skatt-i-digital-postkasse-utsatt-venter-paa-svar-fra-tre-departementer/a/23855210/

 

 

 

"Nå er skatt i postkassen utsatt på ubestemt tid på grunn tekniske problemer, Skatteetaten må nemlig vite om mottakeren har åpnet vedtakene som videresendes fra Altinn til den digitale postkassen. Denne løsningen er ikke på plass, og tre departementer diskuterer nå hvordan det skal gjøres."

 

Vet ikke om jeg overser noe, men Skatteetaten har jo ingen garanti for at mottaker åpner konvolutten når de sender fysiske brev heller, så hvorfor strengere krav til digital post? :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/posten/skatt-i-digital-postkasse-utsatt-venter-paa-svar-fra-tre-departementer/a/23855210/

 

 

 

"Nå er skatt i postkassen utsatt på ubestemt tid på grunn tekniske problemer, Skatteetaten må nemlig vite om mottakeren har åpnet vedtakene som videresendes fra Altinn til den digitale postkassen. Denne løsningen er ikke på plass, og tre departementer diskuterer nå hvordan det skal gjøres."

 

Vet ikke om jeg overser noe, men Skatteetaten har jo ingen garanti for at mottaker åpner konvolutten når de sender fysiske brev heller, så hvorfor strengere krav til digital post? :roll:

 

De er vel hakket mer praktisk anlagt, og innser at "alle" åpner post, men ikke alle sjekker sin digitale postkasse? Ellers skjønner jeg ikke argumentet for å ikke ha det i altinn, det funker da fint?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa.  Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

Kjøpte en bil der jeg fikk kontrakten via digipost og signerte den digitalt.  Ikke noe papirmas, og lett å finne fram til igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tom Backer : Ikke Telenor, men DNB.

DNBs moderne historie har flere fusjoner og oppkjøp:

• 1990 fusjonerte to av landets største banker, Bergen Bank og Den norske Creditbank og dannet Den norske Bank (DnB).

• 1996 DNB kjøpte Vital.

• 1999 fusjonerte DnB og Postbanken. Det ble også inngått avtale med Posten Norge som sikret et stort distribusjonsnett.

• 2003 fusjonerte DnB og Gjensidige NOR og dannet DnB NOR. Samme år kjøpte DnB Nordlandsbanken.

• 2011 DnB, Postbanken og Vital Forsikring endrer navn til DNB.

 

I dag er DNB ASA Norges største finanskonsern. Selskapets største aksjonær er den norske stat ved Nærings- og handelsdepartementet (34 prosent), nest størst er Sparebankstiftelsen DNB (10 prosent).

Lenke til kommentar

 

 De er vel hakket mer praktisk anlagt, og innser at "alle" åpner post, men ikke alle sjekker sin digitale postkasse?

 

 

Man får varsel om ankomne brev både på SMS og Email så avsender har jo gjort sitt. Og, når man attpåtil "fult bevisst" har tegnet seg for å motta offentlig post nettopp på denne måten, synes jeg Skatteetatens innsigelse er overdreven.

 

Forøvrig kan brukere også gi tilgang til andre, til sin konto (f.eks ved sykdom, etc.)

Lenke til kommentar

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa.  Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

Kjøpte en bil der jeg fikk kontrakten via digipost og signerte den digitalt.  Ikke noe papirmas, og lett å finne fram til igjen.

 

Aser ingen grunn til å en kontrakt i digital postkasse, kan jeg ikke håndtere den der og da er det uinteressant å gjøre en handel.

 

Og hentelapper på posten, du har blitt lurt, de kan du få i eposten din eller som sms eller bare bruke appen.

 

Digital postkasse, din personlige søpplekasse for statlige virksomheter og kvitteringer fra butikken.

Lenke til kommentar

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa.  Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

 

Personlig får jeg "hentelapper" både som SMS og i Postens app. Det er ganske mange hakk mere brukervennlig, siden jeg alltid har med meg telefonen og kan stikke innom postkontoret når det passer, uten først å logge inn på en ekstern tjeneste og printe ut et papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa.  Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

Kjøpte en bil der jeg fikk kontrakten via digipost og signerte den digitalt.  Ikke noe papirmas, og lett å finne fram til igjen.

 

"Hentelapp" kommer rett inn i Postens app, evt kan man også få den på vanlig mail eller sms.

 

Kontrakter av ymse slag har jeg signert via BankID på nett, ikke noe behov for ekstra digital postkasse.

Lenke til kommentar

Argumentet for IKKE å ha det i Altinn er vel først å fremst å gi inntekter til Posten? Eller tar jeg feil her?

Du har helt rett, Posten leter etter erstatning til brevpost.Jeg har ikke digipost, og dersom de tvinger meg til å velge, kommer jeg ikke til å velge digipost. 

 

Altinn funker helt fint, hva skal vi med nok en offentlig postkasse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa.  Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

Personlig får jeg "hentelapper" både som SMS og i Postens app. Det er ganske mange hakk mere brukervennlig, siden jeg alltid har med meg telefonen og kan stikke innom postkontoret når det passer, uten først å logge inn på en ekstern tjeneste og printe ut et papir.

 

Hva mener du?  Tror du virkelig man må bruke en PC og printe ut meldingen man får på digipost?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Syns digipost funker bra jeg.

 

Får feks. hentelapp når jeg får levert en pakke på posten der, i stedet for en hentelapp i postkassa. Sånne hentelapper har forsvunnet for meg tidligere.

 

Kjøpte en bil der jeg fikk kontrakten via digipost og signerte den digitalt. Ikke noe papirmas, og lett å finne fram til igjen.

Hentelapper har jeg fått på e-post, SMS og som papirlapp i postkassen i årevis allerede. Null behov for digital postkasse.

Lenke til kommentar

Argumentet for IKKE å ha det i Altinn er vel først å fremst å gi inntekter til Posten? Eller tar jeg feil her?

 

Kommunene (og alle andre som bruker KS sin SvarUt løsning) sender jo til Altinn også. Så du får info digitalt på Altinn selv om du ikke har Digipost eller eBoks. Mange kommune sender faktisk KUN til Altinn (siden Digipost er så mye dyrere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...