Gå til innhold

Modem fra Telenor med egen ruter.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Jeg har i det siste hatt store problemer med multimodemet til Telenor, den restarter seg i hytt og gevær. Har snakket med Telenor tidligere, og jeg fikk da tilsendt et nytt multimodem, men det samme har nå skjedd igjen. Flere ganger daglig bestemmer den for å restarte seg.

 

Så, det jeg lurer på er om det samme vil skje om jeg bruker multimodemet kun som et modem, og bruker min egen ruter? Evt. er det mulig å få kjøpt eget modem også? Hvordan vil dette fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

  • Liker 1
Skrevet

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

 

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

 

Er ikke alle som har dette valget, ingen av mine har hatt det og da må man ringe, kan tenkes dette kun er skrudd på for bedriftabb.

Skrevet

Nope.

 

Det finnes i alle fall på 8702N, og på P2812 før det. Jeg mener å ha gjort det så langt tilbake som på Thomson Speedtouch 546, og det begynner å bli noen år siden.

Skrevet

Nope.

 

Det finnes i alle fall på 8702N, og på P2812 før det. Jeg mener å ha gjort det så langt tilbake som på Thomson Speedtouch 546, og det begynner å bli noen år siden.

 

Har hatt to hvor jeg satt og lette etter dette og nope ikke noe slikt valg, jeg satt med samme siden som linket til her og det fantes ikke noen mulighet utover og be TN endre konfigen i sitt adminsystem, tror jeg hadde fire stykker og ingen av de var stabile og krevde daglige reboots så det siste av de henger på veggen til pynt.

Skrevet

Har vært borti et solid antall 8702er og 2812er fra Telenor. Aldri sett eller hørt noe rykte om at det valget mangler. Har du skjermbilde av det?

 

Kjenner disse såpass godt at om dette var en mangel som var vanlig nok til at du skulle ha fått 4stk med samme mangel, hadde jeg garantert hørt om det. Da er jeg, inntil jeg har et konkret eksempel på det motsatte, sikker på at du har leitet på feil plass etter menyvalget.

Skrevet

Vel, en forklaring er vel at konfigfila for mitt abb som modemet laster ned hadde dette avskrudd.

Ingen av disse modemene var stabile så jeg har ikke noen av dem i drift.

Skrevet

Takk for alle svar! Glemte vekk denne tråden litt, men idag har routeren kommet, og alt fungerer glimrende! Da gjenstår det å se om dette fikser problemet mitt eller ei.

Skrevet

Om modemet restarter av seg selv, og du har forsøkt med et annet, så er det noe en av enhetene på nettverket ditt gjør som får modemet til å skru seg av og på. Om det vil påvirke en annen ruter vet du ikke før du forsøker, men først kan det være en ide å teste ut om problemet følger en av enhetene dine. PCen f.eks. Om modemet kun restarter seg selv når PCen er tilkoblet så har du jo fått avgrenset endel.

 

 

Du får ringe Telenor og be om og få det satt i bridge-modus, jeg bruker et Homenet-modem her og det fungerer bra mot Telenor.

 

For det første, det trengs kun om han skaffer seg en egen ruter. For det andre, hvorfor ringe Telenor? Det er jo noe du gjør selv. Veiledning her: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

 

Bare bytt ut IPen 192.168.1.1 med 10.0.0.138

Beklager å bumpe tråden, men vet noen om det trengs en modem del i router for å få dette til å virke på en annen router?

Har en Apple airport extreme jeg gjerne vil bruke som modem. Har prøvd før uten hell... Vil gjerne bli kvitt den møkkarouteren jeg kjøpte av Telenor. Jeg har vdsl om dette betyr noe. Setter stor pris på tilbakemelding :D

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Beklager å bumpe tråden, men vet noen om det trengs en modem del i router for å få dette til å virke på en annen router?

Har en Apple airport extreme jeg gjerne vil bruke som modem. Har prøvd før uten hell... Vil gjerne bli kvitt den møkkarouteren jeg kjøpte av Telenor. Jeg har vdsl om dette betyr noe. Setter stor pris på tilbakemelding :D

 

Du kan ikke bruke en router som et modem, du må ha et modem eller et multimodem satt i Bridge Mode foran en Apple Airport Extreme. Hvilken Telenor-router har du? Jeg har brukt både 2812 og 8702 lenge, og har (med unntak av noen FW-versjoner for 8702) vært fornøyd med både stabilitet, rekkevidde og ytelse.

Skrevet

Zyxel P8702N v2.

Airporten er overlegen på alle punkter for min del, iallefall når jeg har to.

Som sagt så er det rekkevidde på enkel router (med modem) som er ønskelig.

 

Denne virker ganske bra, men har vel ikke modem den heller :/

https://www.amplifi.com/

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Zyxel P8702N v2.

Har du oppgradert den til nyeste FW? Siste offisielle er 100AAJX12D0.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Ser ut som det er en nyere, 100AAJX13 fra 25.November. Men ingen informasjon. 

De med D i navnet er offisielle versjoner. De med b i navnet er beta-/testversjoner, og bør ikke brukes annet enn etter avtale med Telenor, for å løse spesifikke problemer i påvente av ny offisiell release.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...