Gå til innhold

Betale ned lån?


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har litt over 600.000kr og lurer på om jeg bør betale ned på lån før nyttår eller bare beholde halvparten i fond og halvparten i sparekonto? 

Lån: 1.500.000 over cirka 11 år

 

 

 

Takk for svar!

Kan være lurt å betale ned på lån. Men det spørs litt hva slags lån.

Huslån på primærbolig?

Huslån på sekundærbolig?

Studielån?

Billån?

Forbrukslån?

 

Utifra opplysningene dine antar jeg det er snakk om huslån. Antakeligvis primærbolig?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har litt over 600.000kr og lurer på om jeg bør betale ned på lån før nyttår eller bare beholde halvparten i fond og halvparten i sparekonto? 

Lån: 1.500.000 over cirka 11 år

 

 

 

Takk for svar!

Kan være lurt å betale ned på lån. Men det spørs litt hva slags lån.

Huslån på primærbolig?

Huslån på sekundærbolig?

Studielån?

Billån?

Forbrukslån?

 

Utifra opplysningene dine antar jeg det er snakk om huslån. Antakeligvis primærbolig?

 

 

Beklager, trodde jeg hadde skrevet det.. Det gjelder boliglån ja :)

 

Litt usikker på om det er primær eller sekundær.. Det er ihvertfall utleiebolig idag, da er det vel sekundær?

Eier ingen andre boliger.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med å ha pengene stående på konto, så lønner det seg å betale ned lånet, selv på sekundært huslån.

 

Renta på lånet ditt er garantert større enn renta på bankkontoen din.
Avhengig av hvor mye formue du har, så er sekundærboliger 80% av kvm-pris, så du "skjuler" 20% av formuen din ved å spytet dem inn i lånet / sekundærboligen. Formueskatt beregens ved nyttår, men du må ha mer formue enn et visst tak før den slår inn.

 

Men du bør alltid ha en økonomisk buffer på 70-100 000 kr liggende på bankkonto

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Sammenlignet med å ha pengene stående på konto, så lønner det seg å betale ned lånet, selv på sekundært huslån.

 

Renta på lånet ditt er garantert større enn renta på bankkontoen din.

Avhengig av hvor mye formue du har, så er sekundærboliger 80% av kvm-pris, så du "skjuler" 20% av formuen din ved å spytet dem inn i lånet / sekundærboligen. Formueskatt beregens ved nyttår, men du må ha mer formue enn et visst tak før den slår inn.

 

Men du bør alltid ha en økonomisk buffer på 70-100 000 kr liggende på bankkonto

 

Aha!

Så hvis jeg nedbetaler lånet før nyttår, så vil formueskatten bli mindre for meg?

 

Hvordan er dette i forhold til om jeg nedbetaler det i 2017? (statsbudsjettet osv?)

 

Har en buffer på 100k+ (men i låst konto), så det er på plass.

Lenke til kommentar

Så lenge du har mer lån en du har penger på konto, vil du ikke få noe formueskatt.

 

Husk at du kan trekke fra 27% av gjeldsrentene. 

 

Med en rente på 2%, vil du betale 8760,- i gjeldsrenter på 600 000 etter fradrag på 27% ((600000*0,02)-27%=8760)

 

Det betyr at du må ha en sparerente på bedre en 1,5% for at det skal svare seg å ha pengene i banken (600000*0,015=9000)

 

Med fastrenteinskudd i DNB vil det kunne svare seg å ha pengene på bok, men i praksis ville betalt ned på lånet. 

Alternativt er å sette pengene på fondshandel som på sikt vil gi deg bedre avkastning.

 

Arrester meg gjerne om tallene mine er helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Så lenge du har mer lån en du har penger på konto, vil du ikke få noe formueskatt.

Jeg tror ikke det stemmer helt.

Anta f.eks at du har en sekundærbolig verdt 8 millioner, og du har nedbetalt 7 av dem.

Du har 200 000 på konto, og 1 million i lån.

Jeg tror du i dette tilfellet vil få formueskatt.

Lenke til kommentar

"Avhengig av hvor mye formue du har, så er sekundærboliger 80% av kvm-pris, så du "skjuler" 20% av formuen din ved å spytet dem inn i lånet / sekundærboligen."

 

Så hvis jeg nedbetaler lånet før nyttår, så vil formueskatten bli mindre for meg?

Nei, det han sier stemmer ikke. Verdien på boligen er den samme uansett, og om du har mye lån og samtidig mye innestående på sparekonto, eller lite lån og ingenting på sparekonto endrer ikke formuesskatteposisjonen. Både lån og bankinnskudd teller 100% av reell verdi (i motsetning til primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og diverse annet) så om man flytter penger mellom lån og sparekonto gjør ingen forskjell. Skal man "gjemme bort" formue må du i tilfelle bruke de 600k på å kjøpe en ny bolig (eller næringseiendom) som du ikke allerede eier...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nei, det han sier stemmer ikke. Verdien på boligen er den samme uansett, og om du har mye lån og samtidig mye innestående på sparekonto, eller lite lån og ingenting på sparekonto endrer ikke formuesskatteposisjonen. Både lån og bankinnskudd teller 100% av reell verdi, i motsetning til primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og diverse annet, så om man flytter penger mellom lån og sparekonto gjør ingen forskjell. Skal man "gjemme bort" formue må du i tilfelle bruke de 600k på å kjøpe en ny bolig (eller næringseiendom) som du ikke allerede eier...

 

 

Jo, det er kanskje godt poeng. Det beregnes vel kanskje nettoformue av kvm-pris og 80% av dette, trukket fra lån, slik at flytting av formue ikke har noe å si.

 

Det er uansett lurt å betale ned lån med tanke på at renta er høyere på lånet enn sparekontoen.

Lenke til kommentar

 

Så lenge du har mer lån en du har penger på konto, vil du ikke få noe formueskatt.

Jeg tror ikke det stemmer helt.

Anta f.eks at du har en sekundærbolig verdt 8 millioner, og du har nedbetalt 7 av dem.

Du har 200 000 på konto, og 1 million i lån.

Jeg tror du i dette tilfellet vil få formueskatt.

 

Å betale ned lån med kontanter får ingen effekt på skattemessig formue, uansett om du har primær- eller sekundærbolig.

 

For øvrig beskattes renteinntekter med samme sats som rentefradraget, så skattemessige vurderinger skal ikke få innvirkning på om det lønner seg å betale ned lån, om alternativet er å ha pengene på konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge du har mer lån en du har penger på konto, vil du ikke få noe formueskatt.

Jeg tror ikke det stemmer helt.

Anta f.eks at du har en sekundærbolig verdt 8 millioner, og du har nedbetalt 7 av dem.

Du har 200 000 på konto, og 1 million i lån.

Jeg tror du i dette tilfellet vil få formueskatt.

 

Å betale ned lån med kontanter får ingen effekt på skattemessig formue, uansett om du har primær- eller sekundærbolig.

 

For øvrig beskattes renteinntekter med samme sats som rentefradraget, så skattemessige vurderinger skal ikke få innvirkning på om det lønner seg å betale ned lån, om alternativet er å ha pengene på konto.

 

Som jeg nevnte ovenfor, ser jeg at jeg tenkte feil angående å flytte formue. Men det å ha betalt ned på lån har da absolutt noe å si for om man får formueskatt eller ikke? Altså ikke selve aksjonen å betale ned eller ikke, men å ha pengene til å ha betalt ned.

Innlegget mitt som du svarte på her, poengterte jeg at det ikke nødvendigvis er slik at man unngår formueskatt dersom man har mer lån enn kontanter i banken.

 

For ved en nesten nedbetalt sekundærbolig (som tar 80% av fastsatt kvm-pris), så vil denne boligen telle som formue. Selv om du skulle ha mer lån enn kontanter i banken, er det derfor fullt mulig å alikevell få formueskatt, pga boligens verdi.

 

Svaret ditt hadde passet bedre om du siterte innlegg nr 4 :)

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...