Gå til innhold

Er dette bildet for mørkt for print på lerret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge printeren er bra så vil jo bildet bli likt som det du ser på skjermen, hvis skjermen viser korrekte farger selvfølgelig noe som ikke alltid er tilfelle.

 

Printeriet vil kunne justere bildet, det er jo en del av jobben dems, og de har (skal ha) bra skjermer så du får se hvordan det blir før de skriver ut.

Lenke til kommentar

Er det spesielle grunner til at du vil ha det på lerret? Min personlige mening er at ikke særlig mange typer motiv blir bra på lerret, spesielt detaljrike (som ditt) blir ofte en skuffelse. Selv ville jeg heller gått for ordinær print på papir (ev montert på kapaplate). Matt eller blankt (glossy) er en smakssak, men detaljer kommer ofte bedre frem på blanke print.

 

Hvis du selv er fornøyd med lysnivået på bildet slik det er nå så bør du la det være som det er. Slike ting som f.eks lys/farger/crop er personlige preferanser; og det viktigste er jo at man selv er fornøyd - hva andre mener er kun deres personlige preferanser som igjen kan avvike mye fra dine.

 

Et problem dog ved print er at man dessverre aldri kan få en garanti for at det blir 100% som det man selv ser på skjermen (noe som i utgangspunktet heller ikke er mulig fordi det er 2 helt forskjellige måter/teknikker å vise et bilde på).

 

Tor

Lenke til kommentar

Bruk en av de som tilbyr 100% fornøyd garanti. Så kan du jo bare prøve å se hvordan det blir, og evt justere det som må endres før du sender det inn på nytt.

Hvis man tror at "feilen" ligger ligger hos en selv, dvs at en må justere fila så blir vel det en litt tvilsom fremgangsmåte. Hva hvis man fremdeles ikke er fornøyd neste gang og føler en "må" justere enda en gang?

 

Exif infoen til fila vil muligens og bli påvirket samt størrelsen på fila så i praksis vil en kunne se at den er forandret (hvis man sjekker mot originalen, den som ble sendt første gangen) - og dermed blir det antagelig litt problemer med å kreve garantisak.

 

Et bilde vil svært ofte oppleves forskjellig ved utskrift på ulike typer papir og overflater - og f.eks lerret avviker som regel mest fra det man opplever på skjerm - og det av helt naturlige årsaker. Det er helt ok å klage på en print som det helt opplagt er noe feil med, men ellers må en huske på forskjellene som kan oppstå pga de ovenfor nevnte grunner.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå er det ingen som f.eks hos Japan Photo legger seg opp i hva du ikke var fornøyd med etter hva jeg har erfart. Er du ikke fornøyd så er du ikke fornøyd, og du får endre materiale det blir trykt på, eller endre justeringer akkurat som du selv ønsker.

Det kan ikke jeg uttale meg om og bestrider ikke det du hevder.

 

Et hovedpoeng med mitt svar er at ofte er årsaken til at folk ikke er fornøyd er at de ikke forstår helt at print er et helt annet medium å vise bilder på enn en skjerm er. I tillegg vil et print se forskjellig ut alt etter hva man printer på. Derfor er det ingen garanti om at man blir mer fornøyd etter å ha justert bildet 2. eller 3. gang osv når det egentlig ikke er en feil med bildet i utgangspunktet - det er kun forskjellige inntrykk som skapes ved bruk av forskjellige visningsalternativer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...