Gå til innhold

Bygger filserver ( med raid) Trenger tips på valg av OS


knutarn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da har disken min krasjet med alle filmene mine ( Igjen :( )

 

Så da tenkte jeg at jeg skal bygge meg en fil-server med raid 5 (?)

 

Så om 1 disk krasjer. så kan jeg sette inn en til og redde filmene mine :)

 

Men hva er og anbefale av OS og raid program ? Det er et + om det går ann og utvide raid med en disk til eller større disk uten og måtte formatere alt sammen.

 

- Knutarn :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også verdt å merke seg at du ikke kan utvide ett raid med disker som er ulike, uten å dra nytte av det. 

 

Eksempel : 

 

Du har 4 disker på 2TB hver i ett raid. Du setter inn en disk til på 2TB. Dette kan virke, hvis softwaren støtter det. 

 

 

Du har 4 disker på 2TB hver i ett raid. Du setter inn en disk til på 3TB. Dette virker også hvis softwaren støtter det, men du vil kun kunne bruke 2TB av den nye 3TB disken. 

 

Verdt å merke seg. 

 

Støtter også siDDis sitt forslag. Personlig trives jeg best med hardware controller istedenfor software raid, men det er nok meget individuelt. 

Endret av Mr.Crypto
Lenke til kommentar

Når det kommer til OS; så spør jeg tilbake hva skal denne brukes til?

 

Plex? Emby? eller noe annet? hvor er innholdet hentet fra? er det pakket inn ?  alt dette  har mye og si samt din kunskap om OS og ønske om å lære.

 

Jeg har selv brukt Plex i mange år nå kjører på en linux maskin.  har du kunnskapen innen linux så anbefaler jeg det 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Akk nå bruker jeg kodi :)

 

Tenkte egentlig og bruke den kun til lagring av filmer :) så henter kodi de fra serveren :) freenas er det noe bruk bart ?

 

Løsningen med og legge til en ny disk når alt er fult i fremtiden er noe jeg håper på skal være mulig :) hvordan funker Raidz2 ?

Endret av knutarn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Dropp raid 5 og gå heller for ZFS og Raidz2 (ligner på Raid 6).

Jeg ville aldri anbefalt ZFS til en person med manglende kompetanse da ZFS krever planlegging og kompetanse. Med tanke på spørsmålene til OP så tror jeg kompetansen er litt manglende og det kan være lurt å få erfaring med noe annet før man hopper over på f.eks FreeNAS med ZFS.

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar

 

Dropp raid 5 og gå heller for ZFS og Raidz2 (ligner på Raid 6).

Jeg ville aldri anbefalt ZFS til en person med manglende kompetanse da ZFS krever planlegging og kompetanse.

 

Det er jo ikke akkurat en større mengde med kompetanse som man trenger og tilegne seg da. Det holder at man lærer om begrensningene i zfs:

- det er ikke så fleksibelt som mange ønsker seg (når du har satt opp en pool, så kan den kun utvides med en vdev som ser lik ut, hvis du ikke skal kompromittere redundansen i poolen. Dermed utgår "legge til en og en disk etterhvert")

- zfs, raid og andre filsystemer er ikke backup (dette er ikke spesielt for zfs, men likevel) - du må ha backup i tillegg

- det er enklere (og ofte raskere) å sette opp en ny pool og flytte data dit enn å utvide en eksisterende pool

og at man lærer seg hvordan man erstatter døde disker i zfs (eller ved hjelp av webgrensesnittet til FreeNAS).

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg er lei av at en disk går i stykker. og det har aldri skjedd at 2 disker går i stykker samtidig hos meg xD. Så er det filmer og serier, noe jeg kan få taki på nytt, så er ikke totalt krise om de blir borte. men er lei av disken min går i stykker etter 1-2 år. så mister jeg alt. og med et raid så kan jeg redde det og om 2 disker går så kan jeg også redde det. men om 3+ går så får jeg bare ta det tapet som kommer da :) Har i tillegg UPS   :) Har en server her med SSD og masse ram. som jeg ikke bruker. Brukt den på en minecraft server for leeenge siden. Kjørte linux med ramdisk :)

 

Tenkte og kjøpe 4x av https://www.komplett.no/product/757763/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/wd-red-3tb-35-nas-hdd#

 

OG sånn jeg har skjønte. Så kan jeg feks sette opp en nye pool(Raidz2)seinere og kjøpe feks 4 nye disker. og overfører det jeg har fra Pool1 til pool2. Så har jeg plutselig utvidet plassen. så kan jeg evt fjerne pool 1 igjen ? Og evt gjøre det samme neste gang jeg må ha mer plass.

 

Eller jeg kan også oppdatere alle 4 disken en etter en med større disker. og til slutt vil jeg få merr plass når den siste disken kommer inn ? eller tar jeg feil ? :)

Endret av knutarn
Lenke til kommentar

Med ZFS så kan du bytte 1 og 1 disk om gangen med større disker. Så vil den automatisk gi deg meir plass når du bytter ut den siste disken.

Var det jeg og trodde. Da vil jeg få den plassen som disken gir ? Den tar vare på datan da? eller må jeg ta backup først ?

Endret av knutarn
Lenke til kommentar

Med ZFS så kan du bytte 1 og 1 disk om gangen med større disker. Så vil den automatisk gi deg meir plass når du bytter ut den siste disken.

Akkurat slik kan man med Areca hardware raid kontroller også. Dog det er ikkje gratis, men raskt og utrolig lett er det. Altså alle klarer det.

 

Selv om jeg både har zfs, raid-z og hardware raid, så anbefaler jeg alltid hardware raid til de som har råd til det. Man slipper å spørre "linuxguruer" hver gang man har et problem, eller skal sette dritten opp. Man kan også bruke maskinen til alt, selv om man lagrer på den. Altså bruke windows, noe som er et pluss for mange.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Med ZFS så kan du bytte 1 og 1 disk om gangen med større disker. Så vil den automatisk gi deg meir plass når du bytter ut den siste disken.

Var det jeg og trodde. Da vil jeg få den plassen som disken gir ? Den tar vare på datan da? eller må jeg ta backup først ?

 

Det aller enkleste er Unraid som nevnt over her. - Der er det bare å legge på USB-stick og boote til GUI-konfigurasjon, og putte på disker etterhvert som du trenger.

Lenke til kommentar

Googlet litt på unraid nå og det ser jo ganske greit ut :)

 

Kan noen forklare meg enkelt hvordan Parity disk osv funker

 

1. Kan jeg ha 1 til 2 Parity disker på oppsettet? og så mange andre disker jeg vil ha? Og om 1 eller 2 disker blir ødelagt. så har jeg muligheten og redde alt sammen ? eller er det sånn at jeg må feks ha 1 Parity disk per 4 disk eller hvordan man kan regne det ut på? :)

 

Har tenkt og kjøpe 3 x 3tb disker i starten og evt bare ha en Parity disk og evt bygge ut med 1 Parity disk til og kanskje 2-3 disker seinere når jeg trenger merr plass :)

 

2. Hvordan er det og oppgradere diskene til større disker evt? Må jeg lage et nytt oppsett og overføre alt data på nytt. eller kan jeg bare bytte ut disk ? og datan blir automagisk overført ?:))

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke helt hva du spør etter, men jeg tenkte at det kanskje kunne være av interesse.

 

Trenger du å ha konstant tilgang til alle filmene dine alltid?

 

Vil jeg være gammeldags med å foreslå Bacula + Tape?

Dette vil jo gi deg enkel mulighet for offsite backup hos en venn.

Å lese fra en tape-disk i disse dager er jo mulig med 120-300 MB/s(avhengig av type), så det tar jo ikke lang tid å overføre filene tilbake, eller hente de når du trenger dem.

 

LTO-5 ligger på $19.35 per disk, så $12.9/$6.45 per TB.

LTO-6 ligger på $27,15 per disk, så $10.9/$4,35 per TB.

Endret av kjeita
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Googlet litt på unraid nå og det ser jo ganske greit ut :)

 

Kan noen forklare meg enkelt hvordan Parity disk osv funker

 

1. Kan jeg ha 1 til 2 Parity disker på oppsettet? og så mange andre disker jeg vil ha? Og om 1 eller 2 disker blir ødelagt. så har jeg muligheten og redde alt sammen ? eller er det sånn at jeg må feks ha 1 Parity disk per 4 disk eller hvordan man kan regne det ut på? :)

 

Har tenkt og kjøpe 3 x 3tb disker i starten og evt bare ha en Parity disk og evt bygge ut med 1 Parity disk til og kanskje 2-3 disker seinere når jeg trenger merr plass :)

 

2. Hvordan er det og oppgradere diskene til større disker evt? Må jeg lage et nytt oppsett og overføre alt data på nytt. eller kan jeg bare bytte ut disk ? og datan blir automagisk overført ? :))

Riktig, 1 parity tillater 1 defekt harddisk. 2 parity tillater 2 stk. 

 

Bare å bytte\legge til disk, så ordner resten seg automatisk :) 

Lenke til kommentar

 

Googlet litt på unraid nå og det ser jo ganske greit ut :)

 

Kan noen forklare meg enkelt hvordan Parity disk osv funker

 

1. Kan jeg ha 1 til 2 Parity disker på oppsettet? og så mange andre disker jeg vil ha? Og om 1 eller 2 disker blir ødelagt. så har jeg muligheten og redde alt sammen ? eller er det sånn at jeg må feks ha 1 Parity disk per 4 disk eller hvordan man kan regne det ut på? :)

 

Har tenkt og kjøpe 3 x 3tb disker i starten og evt bare ha en Parity disk og evt bygge ut med 1 Parity disk til og kanskje 2-3 disker seinere når jeg trenger merr plass :)

 

2. Hvordan er det og oppgradere diskene til større disker evt? Må jeg lage et nytt oppsett og overføre alt data på nytt. eller kan jeg bare bytte ut disk ? og datan blir automagisk overført ? :))

Riktig, 1 parity tillater 1 defekt harddisk. 2 parity tillater 2 stk. 

 

Bare å bytte\legge til disk, så ordner resten seg automatisk :)

 

 OKi:D Så jeg kan feks bruke

 

Oppsett nå:

1x 4tb parity

2x 3tb disker ( ikke parity)

1x 100gb SSD til Cache

 

Når jeg trenger større plass. så oppdaterer jeg til det her 

 

2x 4tb parity

4x 3tb disker ( ikke parity)

1x 100gb SSD til Cache

 

Neste oppdatering blir og oppdatere selve diskene til større typer og parity diskene må alltid være større en den største disken jeg har (?)

 

ang Cache disken. Hva er egentlig den til? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...