Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Livsfarlige varmeovner. En advarsel til alle.


Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i hybelleilighet i vår, og der var det en panelovn med fastlåst termostat. Det var i tillegg effekttrinn på 1,2 og 3. Virket som tidlig 80tallsmodell. Har klaget 2-3 ganger til husvert på at termostaten er ødelagt uten å få ny.

 

Pga av dette er det vanskelig å regulere temperaturen inne i hybelen. Så jeg har hatt en frittstående konvektorovn som tilleggsvarme for å regulere til behagelig temperatur. 

 

Natt til idag svevde livet mitt rett under skydekket. Våknet opp mitt på natten til svidd plastlukt. For trøtt til å skjønne hva som var igang med å skje gikk eg på toalettet. Mens jeg gikk forbi varmeovnen så merket jeg en kraftig varmevegg. Når jeg kommer tilbake så ser jeg at plastknoppen som er på termostaten til den frittstående ovnen har forsvunnet. Denne finner jeg på gulvet. Har fremdeles ikke skjønt va som skjer og jeg prøver å sette plastknoppen på plass. Det gikk ikke så jeg prøver å stille termosten med fingrene. Den var glovarm og da demrer det for meg hva som har skjedd. Jeg røsker ut kontakten med all min makt. Det har oppstått lysbue inni varmeovnen slik at termosten er ødelagt. Ovnen har spyttet ut maks effekt på 2000w i opptil flere timer. Jeg ser at plassknoppen er smeltet og deformert. Jeg har brannsår på fingrene etter å prøvd å stille termostaten med fingrene. Og stanken av svidd plast treffer nesen min hardere en da jeg våknet. Jeg følger med ovnen til den får kjølt seg ned og går å legger meg igjen. Med vinduene på vidt gap for å få ut plastlukten. 

 

Jeg viste egentlig hvor farlig varmeovner kan være. Men pga av latskap, at det er huseiers ansvar å holde leiligheten med ovner og andre økonomiske prioriteringer har ikke nye ovner blitt kjøpt inn. 

 

 

Jeg har nå gått til innkjøpt av to flunke nye panelovner av merket adax, med styring fra mobilen. Og på toppen av det hele, kjøpt inn 2 nye brannvarslere iogmed at jeg ikke fikk noe varsel fra eksisterende brannvarslere. 

 

Merket på ovnen som gikk gaiken var anslut, fra Jula. Kostnad 129kr for noen år siden. Maks brukstid på den er under 1000timer, kanskje under 500 timer også. 

 

Legg litt penger i en varmeovn, og kjøp fra vellkjente merker. Så slipper dere samme skrekken. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan nok skje med hvilken som helst ovn.

 

Hadde en Beha panelovn av ukjent årgang, men minst 10 år. Den hadde plutselig overstyrt termostaten og sto på maks effekt en dag jeg kom hjem.

 

Etter en "restart" var alt ok, men jeg kunne selvfølgelig ikke stole på den ovnen igjen.

 

Det beste forsvaret er nok brannvarsling tilkoblet alarmsentral :)

Lenke til kommentar

Stygg hendelse, men bare fordi én ovn av billigmerke har havarert, betyr ikke det at alle vil gjøre det bare man blunker.

Hadde selv en oljeovn av ukjent (og sannsynligvis billig) merke, den holdt fint i minst 10 år. Ble kastet fordi jeg synes den ble for gammel etter hvert, det hadde jeg gjort uavhengig av merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...