Gå til innhold

Cisco: – Om få år vil bare 8 prosent av data­behandlingen skje i tradisjonelle datasentre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags tall er det Cisco opererer med her, eller rettere sagt, hvor kommer de fra og hva menes egentlig med "Cloud" i denne sammenhengen?

For at det i år 2015 bare var 25% av oppgavene som kjører på servere i egne datasentre VS offentlige cloud alternativer ala Amazon/Azure/Google/Andre er vel noget lavt anslått for å si det mildt. Med egne datasentre slik jeg tenker det menes da virtualiserte miljøer med f.eks VMware sin ESX/vSphere og vCenter og Microsoft's Hyper-V/SystemCenter men som kjører på egne servere med tilhørende nettverk og SAN. Vil sterkt påstå at i 2015 og fortsatt i 2016 kjører de fleste større bedrifter/miljøer med slik type infrastruktur, dog noen kjører selvsagt kombinert løsning med offentlige skyer på visse ting. En slik kombinasjon blir da en såkalt hybrid sky.

Hvis man dog med tradisjonelle datasentre VS cloud datasentre tenker rene fysiske servere ( et stk hardware + et stk OS på toppen ) uten noe lag med virtualisering, i tradisjonelle datarom/datasentre som bedrifter har i typ kjellerne sine VS private og hybride skyer + offentlige skyer, så kan jeg forstå disse tallene bedre.

Endret av Big Data
Lenke til kommentar

Hva slags tall er det Cisco opererer med her, eller rettere sagt, hvor kommer de fra og hva menes egentlig med "Cloud" i denne sammenhengen?

 

 

Jeg synes også tallene er høye, men det er et press i bransjen for å komme inn i denne magiske skyen. Er man ikke der som leverandør så er man noen gamle tullebukker som ikke er å satse på. Min erfaring er at folk i dress&slips derfor strekker skybegrepet vel langt. Som du sier, har man en hypervisor og, enda bedre, utstyret står "der borte" så er det nok til å fornøyd krysse av sky som et salgsargument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...