Gå til innhold

– Vi kunne gjort ting mye enklere for oss selv, men vi er ikke skrudd sammen på den måten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant prosjekt, mye avansert og morsom mekanikk og elektronikk, som gir endel vedlikehold, eller hobby om man vil. Det er da et paradoks at en enkelt ting som ventilasjonsanlegg ikke får plass. Alle som har bodd i gammelt hus ved kysten vet at det ikke er noen sammenheng mellom hvor mye det luftes (vindstille eller kuling og blafrende gardiner) og hva som er behovet (tomt hus eller mange gjester). Her ska varmluften slippes ut gjennom takvinduer framfor å ta vare på den i en varmegjenvinner. Eventuelt burde det behovsluftes gjennom en varmegjenvinner ikke slippe all varmen rett ut. For all del, mye en smakssak. Hjemme hos meg er inneluften alltid frisk og god, takket være ventilasjonsanlegget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja men det kan vanlige takplater også, er det noe i veien for å behandle solcellene som takplater?

 

Vi snakker om uten påliggende installasjon.

 

VDI 6012 Bl. 1.4 er et europeisk regelverk.

 

... Solcellepanelet skal har en avstand til tak ikke under 60 mm.

avstand til møne og taksjkegg skal har 5 x avstand solcellepanel - tak  ...

( ca 30 cm )

Lenke til kommentar

Selv om jeg har veldig sans for det solarcity gjør med sine nye takstein så tenkte jeg mer på å erstatte takplater med paneler. Bruke panelene som en del av taket, ikke bare legge dem oppå.

 

Du mener BIPV.

 

etter min mening er det samme problem som solcelle integrerte takstein.

 

da snakker vi om: - tetning / forsegling av taket

                             - bak ventilasjon av moduler / effekt

                             - feilsøking / vedlikehold 

osv osv...

 

et solcelleanlegg skal holde minst 25 år eller mer...

 

men det er min personlig mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harvåd Korsvoll,

 

,, Netteieren har tilbudt familien spotpris minus to øre. Gitt en spotpris på 20 øre per kilowattime, betyr det at familien ville fått 19 kroner og 80 øre for de 110 kilowattimene solcelleanlegget har produsert siden 8. oktober.´´

 

prøve her:  http://www.europower.com/Public/article272165.ece

 

da bli nedbetalingstid av solcelleanlegget ikke 20 år. 

da bli det kun 18 år  :rofl:

Lenke til kommentar

Burde ikke egentlig plusskunder få *betalt* for nettleie?

 

Som vanlig kunde skal nettleie dekke transport av strøm fra en eller annen produsent, gjennom diverse nett, helt til den ender opp de tusen sikringsskap.

 

Strømmen du lager som plusskunde derimot, ender stort sett alltid opp hos dine nærmeste naboer, allikevel vil nettleverandøren din ta betalt akkurat like mye i nettleie selv om strømmen fraktes kun en tusendel av distansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

,,De har også vurdert å anskaffe batterier for lagring av strøm, som for eksempel Teslas Powerwall.´´

 

jeg håper han har igjen 100 000 kr

En stk koster ca 67.300 kroner inklusive mva og installasjon. (I følge Teslas nettside.) Ikke helt billig, men per kWh er det helt klart det billigste lagringsbatteriet på markedet.

 

 

akkurat > i følge Teslas nettside  :rofl:  :rofl:  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...