Gå til innhold

Nybegynner Drone - 2000-3000kr (Helst med kamera eller mulighet for GoPro)


Fjåtten Marcus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Jeg har nylig hatt litt interesse i Droner, lest meg opp på en del forskjellige og ser at priser og kvalitet varierer i regnbuens farger. Men tenkte jeg skulle handle meg min første drone nå, en drone mellom 2000-3000kr (Selvfølgelig billigere også men). Og kunne veldig gjerne tenkt meg en drone med et Fpv kamera, eller en drone som evt tåler et gopro kamera som kan kjøpes ved senere anledninger.

 

Har ikke helt peiling på hvor jeg burde kjøpe eller hva jeg burde kjøpe.

 

Så håpet at det var noen snille sjeler her som kanskje visste litt mer en meg og kunne anbefale noe ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg satt meg inn i dette her for snart 1år siden. Jeg meldte meg inn på mange drone forums for å søke hjelp underveis, men slapp å spørre et eneste spm ved å spane gamle tråder :p

 

Et vanskelig spm. dette her, men jeg skal dele min nybegynner erfaring!

 

For 2-3000 får du en fet Hubsan eller en halvkjip racing drone. Disse sparker likevel unna og er morsomme. En racer klarer å løfte et gopro kamera, men gimbal blir et problem. En Hubsan er bare en Hubsan, den beste blant "jalladronene" og en morsom liten sak.

 

Eachine har et par racere jeg tror gir mye morro for penga http://www.banggood.com/Eachine-Racer-250-FPV-Drone-F3-NAZE32-CC3D-w-Eachine-I6-2_4G-6CH-Remote-Control-VTX-OSD-RTF-p-1074565.html?rmmds=search Ta med et ekstra batteri og et par med VR007, EV800 briller, eller en monitor, jeg vet ikke.

 

Dette black friday tilbudet til Elefun ser også interessant ut. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=33094

 

For en kul drone til 2-3000 bør du velge en racer. Dette er fortsatt ikke en filmdrone, men de klarer hvertfall å løfte et gopro kamera for videre påfunn.

 

I denne prisklassen så er alt annet enn raceingdroner utstyrt med loop-knapp, blinkende lys, musikk og et HD kamera av elendig kvalitet.

 

UDI, RCeye, Syma, Jula, Clas olson o.l er typiske jalladroner jeg har prøvd. De blir tatt av vinden og bør helst brukes innendørs selvom det er en stor doning. Plutselig er dem 100 meter oppe og det er vanskelig å få dem hjem igjen.

 

Jeg har kjørt i filler et par 500-1500 kroners droner, men har også hatt det mye morro samtidig. Flydd mange batterierladinger og det smeller i husveggen eller bakken hele tiden. Jeg syntes fortsatt det var "bang for det buck".

 

Under riktige forhold, en vindstille sommerdag, så kan du kanskje få til en bedre filmsnutt med en jalladrone og et såkalt HD kamera. Et ekstrem eksempel HD kamera.wmv

 

En racingdrone med gopro kommer til å gi deg et 1000 ganger bedre resultat, men det er fortsatt ikke en stabil filmdrone sånt sett.https://www.youtube.com/watch?v=kVtSfkVeHlc Dette er også en dyr rigg.

 

Skal du ha bra foto fra lufta må du nesten ha en litt større drone, en GPS drone. Du må enten gå "the DJI way or the DIY way".

 

Om man klarer å få en GPS drone til 3000? tjah....

 

Jeg valgte omsider å bygge meg en Ebay drone som skal stå stille i lufta samt klare litt vekt som et kamera, en kattunge, eller en bombe lol.. 

 

Enten bygge selv eller kjøpe en brukt DJI phantom som jeg syntes blir litt kjedelig.

 

Startet med å kjøpe en medium ramme(450). Man må selvsagt ha GPS og return-to-home så jeg kjøpte en fake Naza m-lite http://www.ebay.com/itm/DJI-Naza-M-Lite-Flight-Control-System-BEC-LED-w-Ublox-Neo-M8n-DJI-GPS-Compass-/301756939959?hash=item46421d7eb7:g:BmwAAOSwT5tWOetw

 

Motorer ramlet jeg over hos Elefun og fikk noen utgående, men gode T-motorer til bra pris. Endte også opp med esc`s som er 20A for kraftige og jeg vet ikke hva jeg drev med der sånn.

 

Drona ble litt overkill og en del dyrere enn planlagt. 6mnd brukte jeg på å kombinere skipet mitt, spane markedet, og jeg var spent på om dette kom til å lette. Fant ingen med den samme kombinasjonen og jeg var veldig usikker.

 

Med billigere kina motorer(DYS, EMax e.l) andre esc`s og 3S batteri hadde jeg kanskje klart 3 lappers grensa. Det er også litt kjipt å lage en half-assed drone når det koster så lite å gjøre den litt bedre :p

 

Drona endte på flyvedyktige 3750,- m/radiosender og et 4S batteri som ga meg 25min flytid. En drone med kapasitet til litt vekt, samt flere km rekkevidde og GPS! Den gikk jo aldri tom for strøm! Helt til jeg begynte å laste den med kameraer.

 

Regnestykket ser andereledes ut i en tidligere post her inne som endte på 3800 uten batteri, men der regnet jeg med moms på alt sammen. Er ingenting som blir stoppa i tollen virker det som?!

 

Dollarkursen har også mye å si.

 

Alt koker ned til hvilken radiosender. Skal du følge google`s beste råd å kjøpe en Taranis så kommer du ingen vei med 3000,- Jeg anbefaler Radiolink for å holde prisen nede. Meget fornøyd med denne luringen. http://www.ebay.com/itm/Radiolink-2-4G-AT9-Radio-Control-System-9CH-Transmitter-Receiver-TX-Mode-2-/291596068788?hash=item43e47ae7b4:g:yLAAAOSwo0JWKJ42

 

Drona ble igrunn alt for brutal å mye mer enn jeg forventet. Jeg er redd for å skade noen og har kuttet meg selv etter et uhell innendørs. Dette er noe helt annet en de leketøyene jeg har kjøpt tildigere! https://www.youtube.com/watch?v=IcEMyzKIMns

 

Gimbal, VTX, OSD, og Gopro kommer i tillegg. Bare kameraet koster mer enn resten av riggen og vipps så sender man 8 lapper opp til himmelen. 

 

Selve drona trenger ikke være så dyr, det er god bildekvalitet og god videolink som koster mest.

 

Bruker Gopro feed som fpvcam da jeg syntes det blir bedre bildekvalitet og man får med seg Gopro-osd og tilten på bildet. Gopro N1 osd test.wmv

 

Hatt det mye morro med denne drona i sommer og den fungerer bra.

 

Oppgraderte til en G2 GPS antenne pga "flyaway`s", en dronepilot sitt mareritt. Ikke opplevd noe uforventet med den nye antenna og jeg tror det løste problemet. 

 

Også satt på en tracker så drona har fått eget telefon nummer. Skikkelige propeller fortjente den også selvom jeg syntes Gemfan til 11 kr stk gjorde jobben like greit..

 

Det dukker opp mye bra deler/prosjekter/droner til salgs på bruktmarkedet til FPV.no. Du kan spare bøttevis med penger på å kjøpe bruk, noe jeg gjorde med gopro kameraet. Hvis du ikke orker å bygge selv så kjøp en brukt black/whitesheep, F450, Phantom e.l, hvis du skal ha en budsjett GPS drone, vel å merke.

 

Det kan være mye hussle med hjemmelagd, programmeringer, p-i-d`s og gimbaler som twitcher. Det krever tålmodighet å det er mye data og googling. En racingdrone er vel værst, men det passer budsjettet ditt best og gir best opplæring mtp det meste.

 

En Phantom 4 hvor lightbrigde standalone koster 12 lapper, tenk å kjøpe en Phantom4 i deler!?! Sånt sett er den griseblillig. Plug`n play ut av esken og alt bare fungerer. Har et par kompiser som har kjøpt seg P4 på avbetaling og det er kanskje like så greit? https://www.youtube.com/watch?v=Hyu47liqU3o&t=55s

 

Noen biler bremser ned og snur i all hast før de kommer bort til meg når jeg flyr drone.Hva som kommer nå er alltid like nervepirrende!  :D

 

8 av 10 er nysjerrige å syntes dette er sykt kult. De 2 siste lekser meg opp å ringer snuten som foreløpig stiller seg i den første kategorien.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...