Gå til innhold

Skyttergravene første verdenskrig.


Helgemehammer

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vil ikke nødvendigvis si meg enig i den påstanden. Krig på flere fronter, og da spesielt østfronten førte til Tysklands kollaps. I stor grad på grunn av manglende materielle ressurser etterhvert. Tyskerne hadde som regel en "enklere" posisjon i skyttergravene, da de lå høyere i terrenget, hadde dypere renner og bedre løsninger på å ta unna vann. Dermed mindre problemer med infeksjoner, sykdom, skadedyr, trenchfoot etc.

 

Jeg anbefaler sterkt å ta en titt på Youtube-serien The Great War. Denne serien har episoder som dekker hele første verdenskrig slik det skjedde for nøyaktig 100 år siden. De har også spesialepisoder om alle krigens aspekter, og flere om skyttergravskrigføring.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

for å danne deg et bilde av livet i skyttergravene kan du også lese boken "fra menneske til soldat" av Knut Werswick

 

Nordmann som deltok i første verdenskrig, den mest brutale skildringen av livet i skyttergravene jeg har kommet over enda. Mange anekdoter du kan dra inn i foredraget for å skape følelser hos publikum der. Anbefales. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Om problemstillingen er at skyttergravene førte til at Tyskland tapte. Må du vel vinkle det slik at Tyskland håpet på rask seier i 1914 (en replay av Franco-Prøyssiske krigen) og når de ikke greide det. Og skyttergravene dukket opp hadde de egentlig tapt krigen. På samme måte som Tyskland egentlig tapte WW2 i tidlig 1943. Tok bare flere år å bli ferdig med krigen.

 

Når skyttergravene kom opp. Var central maktene i en svak posisjon. Med fiender på nesten alle kanter.

Det hjalp lite at Russland trakk seg ut når usa kom inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...