Gå til innhold

"Billig" 4K OLED


Anbefalte innlegg

Hadde et uhell med mitt Sony KD-55x8505C og er derfor på utkikk etter ny TV. Ville i utgangspunktet "oppgradere" til 65", men så hører jeg at OLED er det man "må ha" nå for tiden.... Trodde det var godt over min prisklasse, og det er det egentlig, men 20 000,-? Det skal jeg klare om det er verdt det. 

TV'en skal hovedsaklig brukes til fotballtitting. Finner ingen tester som tar opp hvordan TV'en takler sport. Erfaringer? 

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/OLED55B6V/lg-55-4k-uhd-oled-smart-tv-oled55b6v?scid=Pricecomparison2989

 

31/01/2017: EDIT:

Har vel postet det i en annen tråd, rundt Black Friday-tid, men jeg gikk til kjøp av LG OLED55B6V til 15 000,- og er superfornøyd med TV'en. Magisk bilde og et fantastisk SMART-TV system som knuser min gamle Sony både på hurtighet, funksjonalitet, stabilitet og brukervennlighet. Jeg får fortsatt litt "oh shit" følelse hver gang jeg ser hvor tynn skjermen er, så naturlig nok freser jeg til alle som står nærmere enn en meter i fra TV'en. Selv fjernkontrollen er perfeksjon! 

 

Allikevel har jeg lagt merke til en negativ ting; Midlertidig innbrenning! Jeg har kun lagt merke til det når jeg starter opp FIFA 17. Da er det to bilder av Reus, hvor "omrisset" av bildet henger igjen etter at jeg går videre i "menyen". Dette skjer ikke på min kompis sin Sony KD-55x8505C. Kan dette kanskje fikses ved å endre på bildeinnstillinger? 

 

Om du ser film eller lignende, og trykker på pause slik at bildet står stille, går skjermen i "hvilemodus", slik at bildet ikke skal brenne seg. Dette skjer ikke i spill, så vær obs på å slå av TV'en om du skal en tur, men av en eller annen grunn ikke ønsker å ta av konsollen. 

 

Men det er altså det eneste negative jeg kan komme med. Sliter ikke med lag, merkbart dårlige(re) bilder, treghet, fjernkontroll, SMART-TV funksjon... Alt dette er så bra som jeg kunne ønske. Det eneste som kunne gjort TV'en bedre for min del er en oppgradering til 65". Kan virkelig anbefale denne skjønnheten. Koster "bare" 17k for tiden, og TV'en er virkelig verdt hver krone. 

Endret av G27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et raskt søk på oled b6v sport gir http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6

Er du heldig at du selv eller noen i husholdningen har bursdag i nær framtid så får du 20% på lefdal. I så fall blir det 16k for 55" og 26,4k for 65"

Regner med disse bursdag 20% er kun når en møter opp og handler i fysisk butikk?

Både elkjøp og lefdal er nærmest få til ingen av OLED skjermene tilgjengelig for henting i butikk i følge nettsidene deres.

Ikke spesielt imponerende nettlager tall heller egentlig.

Lenke til kommentar

Veldig, veldig fristende. Min far har bursdag om ikke lenge, så burde være mulig å benytte seg av tilbudet via han. Han vil riktig nok stå som kjøper og TV'en vil da stå registrert på han, men TV'en vil stå hos meg... 16K for 55" OLED-TV altså! Det kan da nesten ikke komme et særlig bedre tilbud på selveste Black Friday... Selvfølgelig en mulighet...

 

Får uansett noen dager å tenke på dette om jeg skal kunne benytte meg av "bursdagsrabatten". 

Takk for tips, folkens!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for noen måneder siden fjorårsmodellen av tv-en du vurderer, 55EF950V. Synes tv-en har fantastisk bildekvalitet i 98% av tiden, men jeg opplever noen ganger forferdelig dårlig bilde i mørke scener. Bildet i disse scenene arter seg som at man ser på veldig lavoppløst video på altfor stor skjerm. Det skjer kun i enkelte mørke scener, ikke i alle. 

 

Uansett hvor mye jeg leser om temaet klarer jeg ikke å konkludere med hvorvidt dette er et problem med OLED-teknologien, eller om det er noe feil med min tv.

 

Jeg får en Samsung KS8005 hjem i stua neste uke og har valgt ut noen problemscener som jeg skal sammenligne med, i tillegg til å sammenligne bildekvaliteten på øvrige scener. 

Endret av medisterpus
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for noen måneder siden fjorårsmodellen av tv-en du vurderer, 55EF950V. Synes tv-en har fantastisk bildekvalitet i 98% av tiden, men jeg opplever noen ganger forferdelig dårlig bilde i mørke scener. Bildet i disse scenene arter seg som at man ser på veldig lavoppløst video på altfor stor skjerm. Det skjer kun i enkelte mørke scener, ikke i alle. 

 

Uansett hvor mye jeg leser om temaet klarer jeg ikke å konkludere med hvorvidt dette er et problem med OLED-teknologien, eller om det er noe feil med min tv.

 

Jeg får en Samsung KS8005 hjem i stua neste uke og har valgt ut noen problemscener som jeg skal sammenligne med, i tillegg til å sammenligne bildekvaliteten på øvrige scener. 

 

Har du kalibrert TVen din? Om du bare kjører default innstillinger med alt av "fancy" bildeforbedringer som TVen skal gjøre, så tenker jeg ting kan bli veldig mye bedre om du bare får stilt inn kontrast, brightness, sharpness osv riktig.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte for noen måneder siden fjorårsmodellen av tv-en du vurderer, 55EF950V. Synes tv-en har fantastisk bildekvalitet i 98% av tiden, men jeg opplever noen ganger forferdelig dårlig bilde i mørke scener. Bildet i disse scenene arter seg som at man ser på veldig lavoppløst video på altfor stor skjerm. Det skjer kun i enkelte mørke scener, ikke i alle. 

 

Uansett hvor mye jeg leser om temaet klarer jeg ikke å konkludere med hvorvidt dette er et problem med OLED-teknologien, eller om det er noe feil med min tv.

 

Jeg får en Samsung KS8005 hjem i stua neste uke og har valgt ut noen problemscener som jeg skal sammenligne med, i tillegg til å sammenligne bildekvaliteten på øvrige scener. 

 

Har du kalibrert TVen din? Om du bare kjører default innstillinger med alt av "fancy" bildeforbedringer som TVen skal gjøre, så tenker jeg ting kan bli veldig mye bedre om du bare får stilt inn kontrast, brightness, sharpness osv riktig.

 

Jeg har ikke fått den profesjonelt kalibrert, men jeg har tuklet mye med innstillingene i henhold til anbefalinger fra diverse nettsteder. 

 

For det meste har jeg brukt innstillingene herfra: http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/ef9500/settings (jeg har litt høyere på OLED-light og litt lavere på brightness).

Endret av medisterpus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har vel postet det i en annen tråd, rundt Black Friday-tid, men jeg gikk til kjøp av LG OLED55B6V til 15 000,- og er superfornøyd med TV'en. Magisk bilde og et fantastisk SMART-TV system som knuser min gamle Sony både på hurtighet, funksjonalitet, stabilitet og brukervennlighet. Jeg får fortsatt litt "oh shit" følelse hver gang jeg ser hvor tynn skjermen er, så naturlig nok freser jeg til alle som står nærmere enn en meter i fra TV'en. Selv fjernkontrollen er perfeksjon! 

 

Allikevel har jeg lagt merke til en negativ ting; Midlertidig innbrenning! Jeg har kun lagt merke til det når jeg starter opp FIFA 17. Da er det to bilder av Reus, hvor "omrisset" av bildet henger igjen etter at jeg går videre i "menyen". Dette skjer ikke på min kompis sin Sony KD-55x8505C. Kan dette kanskje fikses ved å endre på bildeinnstillinger? 

 

Om du ser film eller lignende, og trykker på pause slik at bildet står stille, går skjermen i "hvilemodus", slik at bildet ikke skal brenne seg. Dette skjer ikke i spill, så vær obs på å slå av TV'en om du skal en tur, men av en eller annen grunn ikke ønsker å ta av konsollen. 

 

Men det er altså det eneste negative jeg kan komme med. Sliter ikke med lag, merkbart dårlige(re) bilder, treghet, fjernkontroll, SMART-TV funksjon... Alt dette er så bra som jeg kunne ønske. Det eneste som kunne gjort TV'en bedre for min del er en oppgradering til 65". Kan virkelig anbefale denne skjønnheten. Koster "bare" 17k for tiden, og TV'en er virkelig verdt hver krone. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...