Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtagelsesdato


Geekeern

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer litt på hva rettigheter jeg har i forhold til kjøp av ny bolig. Altså bolig prosjekt som vil være ferdig stilt Q1-Q2 2018. 

 

Kan jeg som kjøper kreve overtagelsesdato når de først har begynt med byggingen? det vil ha veldig mye å si for meg om jeg skulle i perioden bestemme meg for å fornye leiekontrakten jeg har pr. i dag.

 

Dersom det er slik at jeg har krav på å få overtagelsesdato og de ikke klarer innen fristen så har jeg hørt at man kan kreve da avslag på kjøpesummen. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette reguleres i avtalen mellom utbygger og deg.

 

Som regel vil ikke utbygger gå med på en mer definitiv overtakelsesdato enn "Q1-Q2 2018" . Ting er for usikkert. I slike tilfeller er det regelen i bustadoppføringslova § 10 tredje ledd som gjelder, som går ut på at arbeidet skal ha "rimeleg framdrift" og at det ikke skal skje "unødig avbrot".

 

Beføyelsen man har mot forsinkelse er dagmulkt, som er det høyeste beløpet av:

 

1) 1 promille av samlet vederlag, eller 0,75 promille hvis vederlaget også betaler for grunneiendommen

2) 0,5 % av grunnbeløpet i folketrygden på tidspunktet forsinkelsen oppsto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette reguleres i avtalen mellom utbygger og deg.

 

Som regel vil ikke utbygger gå med på en mer definitiv overtakelsesdato enn "Q1-Q2 2018" . Ting er for usikkert. I slike tilfeller er det regelen i bustadoppføringslova § 10 tredje ledd som gjelder, som går ut på at arbeidet skal ha "rimeleg framdrift" og at det ikke skal skje "unødig avbrot".

 

Beføyelsen man har mot forsinkelse er dagmulkt, som er det høyeste beløpet av:

 

1) 1 promille av samlet vederlag, eller 0,75 promille hvis vederlaget også betaler for grunneiendommen

2) 0,5 % av grunnbeløpet i folketrygden på tidspunktet forsinkelsen oppsto.

 

Det som står i kjøpskontrakten, se vedlegg.

I følge dem startet byggingen september 2016

post-265645-0-99176400-1478484246_thumb.png

post-265645-0-24692100-1478484248_thumb.png

Endret av ibrahimibo
Lenke til kommentar

Her er det "rimelig fremdrift"-regelen som gjelder, eller den overtakelsesdato selger fastsetter.

 

Hva er "rimelig fremdrift" da? :)

​Hvis jeg ikke får noe overtakelsesdato så kan jeg jo bare glemme dagmulkt... da må jeg ordne egen avtale med utleieren når det nærmer seg Q4 2017 :/

Lenke til kommentar

Det står i punkt 8.1 at selger skal varsle overtakingsmåned med minst fire måneders varsel, og overtakelsesdatoen med minst 4 vekers varsel.

Har du per i dag vanlig leigeavtale så gir dette god margin for å seie opp leigeavtalen slik at det passer med overtakelsesdatoen for den nye boligen.

 

Og skulle det bli vanskelig så må du berre passe på å ha leigeavtalen gåande lenge nok slik at du ikkje risikerer å bli huslaus. Sjølv om du skulle ende opp med å fortsatt ha aktiv leigeavtale ved innflytting i den nye boligen så har utleiger tapsbegrensningsplikt, noke som betyr at utleigaren må prøve å finne ny leigetakar slik at du slepp å betale.

 

I tillegg står det at selger skal gjere boligen klar ca 18 månedar etter byggestart. Tidsangivelsen på 18 månedar i staden for 1,5 år taler for at ei forsinkelse på 3-4 månedar heilt klart må være utanom det som er å rekne som rimelig framdrift (med mindre det foreligger utanforliggande forhold som må takast i betraktning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...