Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Billige varmepumper?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter og vurderer å få installert varmepumpe hjemme. Men ettersom vi er på jakt å kjøpe større hus etterhvert så vil vi ha det billigst mulig.

 

Grunnen til at at vi nå vurderer varmepumpe er at varmekablene som har vært brukt til oppvarming begynner å bli dårlige.

 

Ser f.eks at elkjøp har varmepumper helt ned i 5000kr (qlima). Er det noen som har erfaringer med disse, eller andre billige varmepumper?

 

Bor i tromsø, så temperaturen ramler sjeldent under -10. Har uansett vedfyring om nødvendig på de kaldeste dagene.

Størrelse på leilighet er 80kvm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytten er vel å få det varmt, vi kjøpte iallefall ikke varmepumpe kun for å spare penger, men fordi den gir god varme og mer varme for pengene.

Og ikke minst for å kunne kjøle på sommeren, nydelig å ha det svalt innendørs og spesielt på soverommet.

Ofte sparer man ikke noe spesielt heller, for mange øker temperaturen mer enn man hadde gjort med andre varmekilder.

Lenke til kommentar

Nytten er å få det varmt ja. Har tidligere bare brukt varmekabler, men nå som de begynner å bli dårlige, så vurderer jeg varmepumpe. Panelovner blir veldig upraktisk ift møblering. Og jeg tenker at en varmepumpe er også fordelaktig når vi en dag skal selge.

 

Ettersom jeg ikke aner hvor lenge vi blir boende, så orker jeg ikke bruke mer enn nødvendig.

 

Bor i halvparten av en tomannsbolig, så støybiten i forhold naboer er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Må også regne med montering som fort kan bli 5-7000kr ekstra. 

Av erfaring så er alle varmepumper under 15K(inkl. montering) drit. Mye støy, dårlig effekt ved lave temperaturer. Dårlig avriming / ofte avriming. Men om du bare skal bo der i en kort periode har det vell ikke så mye å si annet en de som kjøper boligen din kommer til å få alt problemet.

Lenke til kommentar

Må også regne med montering som fort kan bli 5-7000kr ekstra.

Av erfaring så er alle varmepumper under 15K(inkl. montering) drit. Mye støy, dårlig effekt ved lave temperaturer. Dårlig avriming / ofte avriming. Men om du bare skal bo der i en kort periode har det vell ikke så mye å si annet en de som kjøper boligen din kommer til å få alt problemet.

Hvor gamle har de billige pumpene du har vært borti vært? Og hvilke merker?

Tenker jo det må jo skjedd noe de siste årene.

 

Har selvsagt tatt høyde for installasjonskostnader.

Lenke til kommentar

La oss si en ting med absolutt sikkerhet: pris gjenspeiler kvalitet. Dette gjelder varmepumper også. Du vil sikkert klare å få grei effekt av en billig varmepumpe, og som du sier så kan du fyre i ovnen hvis kulden synker for langt ned. 

 

Mange firma vil kun montere pumper de selv selger, så dette er kanskje noe du burde sjekke opp før du handler inn noe. 

 

E: I Tromsø er det masse firma som monterer, og jeg vil anbefale et av kjølemontørfirmaene og ikke elektrikerfirmaene. 

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Det er jo også mye slik med disse store selskapene som Elkjøp og expert etc gjør at de leier inn billige montører, som tar mye snarveier for å gjøre monteringen så billig som mulig.

Vi selger kun kvalitetspumper som ligger fra 20-30K. Og pga. erfaring har vi sluttet helt med og selge billige pumper, da det kun går utover oss og kundene. Så har jeg også vært og reparert mye forskjellige type billigmerker. Noen er kjempefornøyde, mens noen er ikke fornøyde i det heletatt og har angret seg. Så det kommer jo litt an på hva forventninger du har til en billig pumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...