Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Visdomstann kirurgi: "vanlig" tannlege vs oralkirurg


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har fått operert bort visdomstenner hos en "vanlig" tannlege, og noen som har fått hos en oralkirurg? Vanlig tannlege tenker jeg på disse man går til for å ta en rens osv.

 

 

Har en visdomstann nede som skal fjernes. Vanlige tannlegen skal ha litt over 1100,- for det (vet ikke om trygderefusjon senker prisen enda mer eller om det er uten refusjon), mens oralkirurg jeg ble henvist til skal ha 5000 - HELFO støtte = 3600,-.

 

 

Er det verdt prisen? Hun fortalte meg at det skal gå fint, men under operasjon har det hendt de må avbryte og må henvise pasienten videre. Om dette er mitt tilfelle vet hun ikke før hun opererer.

 

Så, noen som har erfaring med begge, eller en av delene, som kan komme med noen erfaringer, gjerne fortelle hvordan der var (om det tok tid, smerte osv).

 

Er veldig usikker på hva jeg skal, men tenker vanlige tannlege skal klare dette fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fjernet to visdomstenner hos oralkirurg. Det var før jeg fylte 20, så jeg betalte 25%, noe som tilsvarte rundt en tusenlapp hver gang. Det var ikke noe vondere enn å trekke en vanlig tann, men det tok noe lengre tid. Den ene tannen måtte deles opp og tas ut i små biter, men jeg kjente lite av dette. Hadde også litt smerter i ettertid, men det verste var at jeg blødde i flere dager etterpå. Om du har råd ville jeg gått til oralkirurg. :)

Lenke til kommentar

Går ut i fra at det er i underkjeven du snakker om?
Jeg opererte vekk de i underkjeven hos en oralkirurg fordi jeg ville være mer sikker på at det ble gjort av en ekspert, så ikke den nerven alle snakker i forbindelse med visdomstenner ble skadet. Det skjer sjelden, men jeg ville ikke at den personen skulle være meg.
 

Lenke til kommentar

Har operert en visdomstann hos vanlig tannlege. Den lå på tværs og røttene sakset sammen og tannen måtte deles i fire for å få den ut, det gikk helt fint hvis man ser bort fra at tannlegen ikke trodde på meg når jeg sa at jeg hadde vondt under operasjonen. Har i ettertid byttet tannlege og hadde nok gått til henne hvis jeg måtte ha gjort det igjen. :)

Lenke til kommentar

tannlegen min tok superfancy røntgenbilder for å se om det var behov for oralkirurgi eller ikke. Da mener jeg ikke vanlig røntgen, var sånn svær maskin jeg sto midt i som snurret rundt hodet mitt. Maskinen tar bilde av nervebanene. Jeg fikk høre at røttene på visdomstennene lå for nære en nerve til at tannlegen ville trekke denne på vanlig vis, fikk henvisning til oralkirurg som opererte ut tennene gratis... var vel 25 år gammel

 

 

gå til tannlegen, eneste riktige å gjøre. La han avgjøre hva som er riktig, har du vanskelige røtter og visdomstennene må trekkes så får du det helt gratis hos oralkirurg. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Tok ene tanna hos tannlegen min for noen uker siden. Hadde ikke vondt under eller etter inngrepet. Skal ta to nye visdomstenner i desember, samme tannlegen fikser biffen. Han har heftig opplegg, kan tilby narkose og heftig kirurgi ved behov. Sjekk ut Paulsbo tvillingene hvis du bor i nærheten av ski (ski tannlegesenter). Strålende fornøyd med dem!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tusen takk for svar alle.

 

Har fått time hos studenttannlege.

Men er litt redd, for hun fikk ikke tatt et ordentlig bilde av tannen fordi den lå for langt bak. Hun tok det med sånn røntgen der du får noe i munnen og biter sammen, og en maskin utenpå som tar bildet. Så hun sa "det skal nok gå fint dette."

 

Er redd for disse nervene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle :)

Har i dag operert visdomstannen ut. Tok litt tid siden tannen var ganske skjev, men gikk fint. Borren de brutte var svært høyfrekvent, så håper jeg ikke ender opp med tinnitus nå, for det var altfor skarpt og høyt. Håper susingen jeg har i øret nå er forbigående .....

 

Ellers gikk det strålende.

Nå i ettertid derimot, har smerten kommet. Kom meg ikke hjem før det begynte å bli satans vondt. Fikk skrevet ut ibux, men det hjelper ikke dritten ... Hadde heldigvis Paralgin forte som jeg har tatt nå, så avventer nå og ser om smerten avtar.

 

Fikk sånn kompress jeg skal ha i munnen og skifte ut til det er sluttet å blø. Men er det meningen jeg skal ta disse ut når jeg kan begynne å drikke, eller skal de være i? Det var det ene spørsmålet jeg ikke tenkte på å spørre tannlegen om ...

Lenke til kommentar

Nei. Spurte hun om Ibux var nok, hun sa det var .. Men hvis det ikke funket noe særlig skulle jeg ta kontakt. Så om smertene er likedan i morgen, blir det å be om Paralgin Forte. Hadde heldigvis i hus fra operasjon, men det er ikke så mange igjen. Ser likevel ikke poenget med å ikke få Paralgin, operasjon er jo en operasjon.

 

Hadde du ikke i kompress mer? Jeg fikk beskjed om å skifte og bruke til blødningen hadde gitt seg.

 

Jepp fikk beskjed om å kjøpe Corsodyl som skal drepe bakterier, så jeg har kjøpt det, som skal brukes ETTER blødningen har gitt seg.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg fikk resept på paralgin forte, men brukte det ikke, da det var overraskende lite smerter etter operasjonene. For meg holdt det med et par ibux den første dagen. Men jeg fikk pille mot hevelsen (prednisolon alternova), som jeg skulle ta i 7 dager. Får håpe at det bare er i kveld at det gjør vondt:) 

 

Nei, jeg tok ut kompresset da jeg kom hjem. Jeg fikk heller ikke med noen fra tannlegen utenom den han gav meg etter operasjonen. Det blødde som sagt litt i noen timer, men gav seg i løpet av natta. 

 

Ok, det er vel noe av det samme jeg fikk. Sikkert en eller annen form for munnskyll med chlorhexidine i. Det begynte jeg å bruke dagen etter operasjonen. 

 

Edit: er det nede du tok en tann? Anbefaler deg å spise suppe de første dagene. Og være forsiktig med å få pirka ut eventuelle matrester som legger seg nede i hullet. 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Takk for svar!!

 

Ja er med sånn chloe greier.

 

Tok nede ja :) Har kjøpt inn smoothie haha, tenkte å "spise" på det i hvertfall i dag, så får jeg se i morgen om det blir suppe. Vet ikke hva som er mest mat i men.

 

Det som var underlig var hvordan jeg skulle få tablettene i meg hvis jeg ikke kunne drikke første timene. Men løste det (forhåpentligvis greit) med å legge tablettene på tunga, få de bak i halsen og sprøyte med blåsebelg fylt av vann sånn at det ikke kom i såret. Litt rart hvordan jeg ellers skulle få det til :p må jo ha vann til tablett ...

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok viktig å få i seg litt væske. Jeg hadde ikke brydd meg så mye om den kompressen, eventuelt kan du jo bruke et sugerør. Det gjorde jeg første kvelden, da jeg skulle ha suppe.

 

http://www.godt.no/#!/oppskrift/4657/brokkoli-og-hvitloeksuppe

 

https://www.nrk.no/mat/sotpotet--og-gulrotsuppe-med-kokosmelk-1.13146935

 

To alternativer her ihvertfall, evt Toro sin tomatsuppe :p 

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 2 uker senere...
Hauken69 skrev (På 16.10.2023 den 5:49 PM):

Hei, ser dette er 7 år siden nå, men hvordan gikk det med deg? Og gikk øresusen over?

Overlevde men var såklart ikke fett.

susingen gikk heldigvis over. Men har litt traumer, så er ikke interessert i å gjøre dette igjen i våken tilstand…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...