Gå til innhold

Norsk selskap bak verdens første autonome skip til kommersiell drift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper sjøfarts direktøren sover godt om natten med et justert lov/regelverk mens naturlige hendelser forstyrrer systemene og mennesker med uhederlige hensikter jammer/ spoofer signalene fra verdensrommet. Og det er ingen ombord som kan "trekke i hådbrekket " når skute farer mot land. De som kunne gjort dette . mistet jobben og Naver. Hipp hurra!

Lenke til kommentar

Håper denne får gassdrift, jeg forventer egentlig det.

Tviler på at de gidder å bygge roboter til å vedlikeholde separatorer og skifte drivstofffiltre.

Det hadde også vært spennende å teste ut brenselceller istedetfor roterende maskineri. (som må vedlikeholdes)

Kanskje eg tar feil,men det virker ikkje som du har noe særlig kunnskap om LNG drift.

 

Veldig kort svar:

 

Separatorer idag går leeenge uten vedlikehold, og har du flere du kan bytte mellom er det problemet løst.

 

Samme med filter banker.

 

Hadde valgt diesel anyday fremfor lng pga stabiliteten, om det ikkje var snakk om å jobbe fast med det.

 

Er altfor mye sensorer, parametre som skal stemme overens og fintuning når det kommer til Lng drift.

 

Selv håper eg dette aldri blir en realitet.

Lenke til kommentar

 

Håper denne får gassdrift, jeg forventer egentlig det.

Tviler på at de gidder å bygge roboter til å vedlikeholde separatorer og skifte drivstofffiltre.

Det hadde også vært spennende å teste ut brenselceller istedetfor roterende maskineri. (som må vedlikeholdes)

Kanskje eg tar feil,men det virker ikkje som du har noe særlig kunnskap om LNG drift.

 

Veldig kort svar:

 

Separatorer idag går leeenge uten vedlikehold, og har du flere du kan bytte mellom er det problemet løst.

 

Samme med filter banker.

 

Hadde valgt diesel anyday fremfor lng pga stabiliteten, om det ikkje var snakk om å jobbe fast med det.

 

Er altfor mye sensorer, parametre som skal stemme overens og fintuning når det kommer til Lng drift.

 

Selv håper eg dette aldri blir en realitet.

Fint sålenge det er diesel, tungolje er litt værre, tungolje OG diesel er enda værre.

LNG krever mer sikkerhetsystemer rundt drivstoffhåndtering, ja. Er det Bergen gass eller Wartsilã du har jobbet med? Førstnevnte er vel kanskje mest kompleks ift. driftsparametere.

Lenke til kommentar

 

 

Håper denne får gassdrift, jeg forventer egentlig det.

Tviler på at de gidder å bygge roboter til å vedlikeholde separatorer og skifte drivstofffiltre.

Det hadde også vært spennende å teste ut brenselceller istedetfor roterende maskineri. (som må vedlikeholdes)

Kanskje eg tar feil,men det virker ikkje som du har noe særlig kunnskap om LNG drift.

Veldig kort svar:

Separatorer idag går leeenge uten vedlikehold, og har du flere du kan bytte mellom er det problemet løst.

Samme med filter banker.

Hadde valgt diesel anyday fremfor lng pga stabiliteten, om det ikkje var snakk om å jobbe fast med det.

Er altfor mye sensorer, parametre som skal stemme overens og fintuning når det kommer til Lng drift.

Selv håper eg dette aldri blir en realitet.

Fint sålenge det er diesel, tungolje er litt værre, tungolje OG diesel er enda værre.

LNG krever mer sikkerhetsystemer rundt drivstoffhåndtering, ja. Er det Bergen gass eller Wartsilã du har jobbet med? Førstnevnte er vel kanskje mest kompleks ift. driftsparametere.

Bergen gass for det meste, men erfaring fra begge.

Også bred erfaring fra tungolje.

 

Håndtering av drivstoff på gass er tilnærmet vedlikeholdsfritt.

 

Rein gass på autonome skip håper eg virkelig ikkje kommer. Veldig lite som skal til før disse får hikke, som f.eks noe så lite som en dårlig tennplugg.

 

Mem regner med du har har litt erfaring selv etter svaret ditt, så hva er ditt inntrykk da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper denne får gassdrift, jeg forventer egentlig det.

Tviler på at de gidder å bygge roboter til å vedlikeholde separatorer og skifte drivstofffiltre.

Det hadde også vært spennende å teste ut brenselceller istedetfor roterende maskineri. (som må vedlikeholdes)

Kanskje eg tar feil,men det virker ikkje som du har noe særlig kunnskap om LNG drift.

Veldig kort svar:

Separatorer idag går leeenge uten vedlikehold, og har du flere du kan bytte mellom er det problemet løst.

Samme med filter banker.

Hadde valgt diesel anyday fremfor lng pga stabiliteten, om det ikkje var snakk om å jobbe fast med det.

Er altfor mye sensorer, parametre som skal stemme overens og fintuning når det kommer til Lng drift.

Selv håper eg dette aldri blir en realitet.

Fint sålenge det er diesel, tungolje er litt værre, tungolje OG diesel er enda værre.

LNG krever mer sikkerhetsystemer rundt drivstoffhåndtering, ja. Er det Bergen gass eller Wartsilã du har jobbet med? Førstnevnte er vel kanskje mest kompleks ift. driftsparametere.

Bergen gass for det meste, men erfaring fra begge.

Også bred erfaring fra tungolje.

 

Håndtering av drivstoff på gass er tilnærmet vedlikeholdsfritt.

 

Rein gass på autonome skip håper eg virkelig ikkje kommer. Veldig lite som skal til før disse får hikke, som f.eks noe så lite som en dårlig tennplugg.

 

Mem regner med du har har litt erfaring selv etter svaret ditt, så hva er ditt inntrykk da?

 

 

 

Jeg har jobbet med idriftsetting av kraftsystemer på skip i en årrekke nå (hovedsaklig offshore), og det som slår meg er hvor utrolig mange hjelpesystemer som trengs rundt en forbrenningsmotor. Det være seg gass eller diesel.

 

Min teori for førerløse skip er at de må være helelektriske. Batteridrift til frekvensomformere og elektromotorer.

Alt de trenger er sirkulerende ferskvann. Ikke systemer for drivstoff- og oljepumper og prelube osv. 

I tillegg kommer selvsagt ballast-systemet, men det er så vidt jeg vet ganske selvgående allerede.

 

Først da kan man begynne å se for seg skip som seiler uten mannskap ombord.

 

 

Tanker ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Håper denne får gassdrift, jeg forventer egentlig det.

Tviler på at de gidder å bygge roboter til å vedlikeholde separatorer og skifte drivstofffiltre.

Det hadde også vært spennende å teste ut brenselceller istedetfor roterende maskineri. (som må vedlikeholdes)

Kanskje eg tar feil,men det virker ikkje som du har noe særlig kunnskap om LNG drift.

Veldig kort svar:

Separatorer idag går leeenge uten vedlikehold, og har du flere du kan bytte mellom er det problemet løst.

Samme med filter banker.

Hadde valgt diesel anyday fremfor lng pga stabiliteten, om det ikkje var snakk om å jobbe fast med det.

Er altfor mye sensorer, parametre som skal stemme overens og fintuning når det kommer til Lng drift.

Selv håper eg dette aldri blir en realitet.

Fint sålenge det er diesel, tungolje er litt værre, tungolje OG diesel er enda værre.

LNG krever mer sikkerhetsystemer rundt drivstoffhåndtering, ja. Er det Bergen gass eller Wartsilã du har jobbet med? Førstnevnte er vel kanskje mest kompleks ift. driftsparametere.

Bergen gass for det meste, men erfaring fra begge.

Også bred erfaring fra tungolje.

 

Håndtering av drivstoff på gass er tilnærmet vedlikeholdsfritt.

 

Rein gass på autonome skip håper eg virkelig ikkje kommer. Veldig lite som skal til før disse får hikke, som f.eks noe så lite som en dårlig tennplugg.

 

Mem regner med du har har litt erfaring selv etter svaret ditt, så hva er ditt inntrykk da?

 

 

 

Jeg har jobbet med idriftsetting av kraftsystemer på skip i en årrekke nå (hovedsaklig offshore), og det som slår meg er hvor utrolig mange hjelpesystemer som trengs rundt en forbrenningsmotor. Det være seg gass eller diesel.

 

Min teori for førerløse skip er at de må være helelektriske. Batteridrift til frekvensomformere og elektromotorer.

Alt de trenger er sirkulerende ferskvann. Ikke systemer for drivstoff- og oljepumper og prelube osv. 

I tillegg kommer selvsagt ballast-systemet, men det er så vidt jeg vet ganske selvgående allerede.

 

Først da kan man begynne å se for seg skip som seiler uten mannskap ombord.

 

 

Tanker ?

Det er vel her brenselcelle kommer inn. Fære bevegelige deler.

Her i det kalde nord, kan man kanskje klare seg med luftkjøling på endel komponenter og dermed slippe sjøvannspumper.

 

Jeg er ikke ekspert på drift, men det må vel ha begynt å gå seg til snart for Bergen/Rolls? Er det komponenter på selve motoren, eller sulamitten rundt som gir driftsavbrudd? Tenningsbank er vel et problem mener jeg, men det er vel løsbart om man klarer å detektere det. Bergen er ikke de flinkeste i klassen til å instrumentere motorene sine akkurat.

 

Egentlig er jeg også skeptisk til autonome skip pga det maskinelle. Det som foregår på bro har fått litt for mye fokus i denne sammenhengen. Dette kan man automatisere, men å automatisere maskinrom over lengre perioder er en long shot foreløpig. Det krever ikke bare datasystemer og sensorer, men re-engineering av endel sentrale funksjoner, samt selvsagt endringer i regelverk.

 

Jeg håper med disse kommentarene og sette litt mer fokus på at det ikke bare er å automatisere styrhuset, så er man i mål med autonome skip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...