Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

regler vedrørende utleie av bolig.


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Min mor skal bo sammen med sin søster i ett år og skal derfor leie ut sin egen bolig.

 

Henne sa henne hørte noe om at hvis leietager har bodd i boligen i en viss periode og boligen skal selges så har leietager krav på å få boligen 25% billigere. Det høres veldig rart ut syns jeg, noen som vet mer.?

 

Mor har nesten ingen gjeld igjen på boligen og ett om ett år så skal henne kjøpe en bolig et annet sted i Norge og henne lurer på om henne kan leie ut boligen henne flytter fra? Hvilke skatter må betales? Jeg vet leieinntekter er kapitalinntekter, men må det skattes av leieinntekter? Er det noen andre regler som berøres av situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mor skal bo sammen med sin søster i ett år og skal derfor leie ut sin egen bolig.

 

Henne sa henne hørte noe om at hvis leietager har bodd i boligen i en viss periode og boligen skal selges så har leietager krav på å få boligen 25% billigere. Det høres veldig rart ut syns jeg, noen som vet mer.?

 

n

Jeg er helt enig med deg, høres veldig rart ut ;)

 

Selvfølgelig bare tull og tøys!

Lenke til kommentar

Mor har nesten ingen gjeld igjen på boligen og ett om ett år så skal henne kjøpe en bolig et annet sted i Norge og henne lurer på om henne kan leie ut boligen henne flytter fra? Hvilke skatter må betales? Jeg vet leieinntekter er kapitalinntekter, men må det skattes av leieinntekter? Er det noen andre regler som berøres av situasjonen?

 

Jeg antar at "henne" betyr "hun"?

Så lenge hun ikke bor der selv må hun skatte av leieinntektene. 

Lenke til kommentar

Tror det der med at leietaker får mulighet til å kjøpe bolig billigere i noen tilfeller må ha vært noen OBOS regler eller noe slikt der et utleiesameie blir solgt og leietakere har hatt forkjøpsrett (der det har vært noe rabatt for oppkjøp tror jeg).  

Men at dette gjelder for privatperson er tull. Har aldri hørt om noe sånt. 

 

Men er vel en regel om at hvis man ikke har bodd i en bolig siste 12 måneder og selger boligen så må man skatte av gevinsten (28% eller noe slikt). Noe man slipper når man har bodd der siste år. Så jeg håper ikke planen for din mor er å leie ut boligen der hun har bodd, i ett år, for deretter å selge. Da går vel 1/3 bort i skatt av salgssummen...

 

Hun må skatte av leieinntektene ja, det må regnes som inntekt i tillegg til det hun får inn fra før og skattes ut fra totalinntekten (når hun ikke bor der selv på over 50% av arealet). 

Lenke til kommentar

Det er skattepliktig inntekt å selge boligen dersom ein ikkje har budd der minst 1 år i løpet av dei siste 2 åra.

Det å leige ut for eit år vil med andre ord akkurat være innanfor dersom din mor har budd der eit heilt år før boligen blir leig ut, sidan regelen er at ho skal ha budd der minst 12 månedar i løpet av dei siste 24 månedane.

 

 

Når det gjeld dette med at leigetakaren kan kjøpe boligen billegare så gjeld det kun i forbindelse med at boligen blir oppført i matrikkelen.

Då vil § 15 i eierseksjonsloven være aktuell:

 

 

§ 16. Kjøpesum

Leieren har krav på å få kjøpe seksjonen til en kjøpesum som svarer til fire femtedeler av seksjonens salgsverdi etter at det er gjort fradrag for den del av verdien som skyldes forbedringer og innsats fra leieren eller tidligere leiere etter samme leieavtale. Det skal gjøres fradrag for heftelser som leieren må overta, og som ikke er pengeheftelser.

 

Noke som då betyr at leigetakaren kan kjøpe boligen for 80% av salgsverdien.

Men dette er eigentleg kun aktuelt for typiske utleigegårdar der det er ein eigar som eig fleire leiligheiter for utleige, og som på eit seinare tidspunkt ønsker å seksjonere ut kvar enkelt bolig til eigne seksjonar som kan selgast uavhengig av resten av bygget.

 

Men dersom din mor eig sin eigen bolig, og det ikkje er aktuelt å seksjonere opp boligen til fleire frittståande boligar så er ikkje dette aktuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis din mor skal leie ut en bolig hun ikke bor i må hun betale skatt av leieinntektene. 

 

Hvis din mor skal selge leiligheten, må hun ha bodd der i 1 år de siste 2 årene. Ellers påløper det skatt på gevinsten av salget. (Kjøpt for 1.000.000, solgt for 1.500.000 - skatt på 500.000) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skattemessig vil det nok lønne seg for mor å selge skattefritt innen 12 måneder etter at hun flytter ut, ja gjerne før hun flytter ut, i stedet for å bo et annet sted et år, leie ut med skatt, og så selge og skatte av boligens verdiøkning. Hvis det er sterk prisstigning, kan det jo hende at verdiøkningen (høyere salgssum om et år enn nå) + leieinntekter overstiger det hun må betale i skatt, men det er gambling. Selger hun nå, kan man også regne med litt rente/avkastning på salgssummen, eller at hun kan innfri eventuelt lån på boligen et år tidligere og slippe et års renter på lånet.

 

Når det gjelder det med leietakers forkjøpsrett til lavere pris, forklarer The Avatar det greit. Eier man kun en leilighet eller et hus med en boenhet har ikke leietaker verken forkjøpsrett eller krav på lavere pris. Eier man et helt hus og vil seksjonere det i flere eierseksjoner som kan selges hver for seg, kan leietaker ha fordel av disse reglene. 

 

Det er ellers greit å være obs på at det å leie en bolig som skal selges kan være lite attraktivt, og at det å selge en bolig som er utleid kan være ugunstig i forhold til en som er ledig, innflyttingsklar og stylet etter alle kunstens regler og fullt tilgjengelig for visning. Dette er nok et argument for å selge nå, i stedet for å leie ut et år og så selge.

Husleieloven sier at kjøper overtar boligen med leieavtalen, og kan beholde leietager, eller si opp leietageren om man skal bo der selv. Det er også visstnok mulig å si opp leier pga. særskilte forhold, derunder at boligen skal selges. Men det ryddigste vil være å opplyse om at boligen skal selges om et år, og at det derfor inngås en tidsbegenset leieavtale som utløper uten oppsigelse på en dato avtalt i leieavtalen.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...