Gå til innhold

Over og ut for frittstående skjermer fra Apple


Anbefalte innlegg

 

 

Tja, har brukt Windows siden 3.1, og jobbet med IT siden 2000. Eier 2 windows maskiner for tiden. Hvor god peiling må man egentlig ha for å syns at Windows er bra?

Hva er dårlig med Windows i forhold til Apple sitt OS?

Tja, det er nok litt smak og behag. Eg syns et OS skal starte programmene dine kjapt og greitt og ellers plage deg minst mulig. MacOS oppleves bedre i så måte enn Windows. Når eg bytter over til Windows er det meir ting som irriterer meg, merkelige unyttige program som må oppdaterast, UI som ikkje er gjennomført. Alt er ikkje rosenrødt på Mac-sida heller. Men skal man jobbe foretrekker eg MacOS. Skal man leike, så funker Windows.

 

Er vell litt at du kan kjøre all software under windows, er også mer utsatt for bloatware, skjermdrivere inkludert. AMD prøver å pushe spill på meg på jobb pcen :(

Er mer misfornøyd med android på min sony telefon, hele tiden meldinger om at programmer jeg ikke har noen bruk for har trynet og plager meg med meldinger om dette. Ett gruppesøksmål der vi fikk to kroner for hver gang bloatware plaget oss med feilmeldinger ville vært veldig inntektsbringende. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tja, har brukt Windows siden 3.1, og jobbet med IT siden 2000. Eier 2 windows maskiner for tiden. Hvor god peiling må man egentlig ha for å syns at Windows er bra?

Hva er dårlig med Windows i forhold til Apple sitt OS?

 

Tja, det er nok litt smak og behag. Eg syns et OS skal starte programmene dine kjapt og greitt og ellers plage deg minst mulig. MacOS oppleves bedre i så måte enn Windows. Når eg bytter over til Windows er det meir ting som irriterer meg, merkelige unyttige program som må oppdaterast, UI som ikkje er gjennomført. Alt er ikkje rosenrødt på Mac-sida heller. Men skal man jobbe foretrekker eg MacOS. Skal man leike, så funker Windows.

 

Jeg har aldri prøvd MacOS, og det var egentlig derfor jeg spurte. :)

 

Har du prøvd Windows 10 da? Personlig mener jeg at UI aldri har vært bedre. Alt er lett tilgjengelig med få klikk. Merker egentlig lite av programmer som skal oppdateres. Får en liten popup om skjermkort-driver innimellom, men det er fordi jeg har krysset av for nettopp det. De fleste programmer spør om jeg vil oppdatere når jeg starter de, og det synes jeg er ålreit.

 

Det kan være en fordel å ha Windows 10 Pro, slik at man kan bestemme mer når selve Windows skal oppdateres. Det er elendig at dette skjer automatisk for de som har Home.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette holder vi ut for å slippe å bruke Windows. Tenk om Microsoft hadde klart å lage et brukbart OS, da hadde eg bytta på dagen.

 

 

Føler med deg. Jeg er windowsbruker og har slitt meg gjennom de fleste utgavene med få unntak siden Win 3.11. Windows 10 er ganske bra, men den bærer på fryktelig mye bloat i fra de eldre windowsgenerasjonene. Håper de kan begynne å strømlinjeforme Windows 10 slik at man blir kvitt noen unødvendige kodelinjer. Og at en kanskje kan håpe at de fornyer tilnærming på ting. Altså tør på en fornuftig måte å la spesielle behov fra enkelte få kunder fare, en eller annen gang i nær framtid !?

 

Det må da gå an å virtualisere seg til behovet for de få kundene som behøver gammel windowsfunksjonalitet vel?

Lenke til kommentar

 

Hadde du hatt peiling på Microsoft's OS mener du vel? :)

 

 

Jeg synes han utviser peiling på Windows jeg. Han behøver ikke å si så mye mere, fordi det meste i det han sier er jo helt sant. Selv Windows 2000 som var mye friere lisensmessig å drive å tukle med innstallering av hadde noen mangler i forhold til WinXP, selv om jeg regner Win2000 som den bedre pga. lisensenkeltheten.

 

Windows Vista var jo bare tøys.

 

Windows 7 var bedre, men noe bloated.

 

Windows 8 hadde gud hjelpe et forferdelig GUI-valg.

 

Windows 10 er og blir vel den største nytelsen på lenge. Noe man burde greid å sy sammen for mange år siden vel? Så med unntak av Win10, så har jo "mannen" helt rett jo !! Selv om han er en apple-fan-boy.

 

Apple er basert på noe Unix-liknende OS, som jo var et veldig smart og tryggt valg å lande på. Det er fakta, selv om jeg hater Mac GUI for det om. Er sikkert en vanesak da  :)

 

Jeg har også knotet med Commodore 64, som viser at jeg har litt fartstid og litt mellom ørene (viser til aliaset ditt akkurat der).

 

Det er veldig mange år siden nå, hvor Apple gikk vekk fra "bomber og granater"-versjonene av det gamle Apple-OS'et.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Nå har Apple en telefon som ikke passer headset, et trådløst headset som er utsatt, en laptop som ikke støtter telefonen deres og de gamle skjermene som ikke støtter noe som helst og som heller ikke skal komme i ny utgave.

 

Det store poenget med Apple har jo lenge vært økosystemet deres med produkter som fungerer godt sammen. Nå vet jeg ikke hva poenget er ment å være.

UANSETT hva Apple foretar seg så blir det syting og klaging (som regel fra folk som ikke er interessert i Apple uansett).

 

Tenk at de faktisk kjører på med kun 1 type standardisert tilkobling på sine bærbare maskiner. Strøm, skjerm, printer osv på samme kontakt og kompatibelt med alle andre pcer. Apple burde jo hylles for å gjøre ting enkelt.

 

Og Iphone, Macbook, Apple TV osv osv snakker fortsatt utemerket sammen og på en måte som andre systemer sikkert aldri vil.. :)

 

 

 

Nja. Jeg synes det bare gjenspeiler en sunn markedsøkonomi her jeg. Altså hva Apple foretar seg på skjermfronten.

 

Greit nok at de har eksperimentert med originale kabelgrensesnitt nå i en årrekke. Men, jeg begynner å bli litt lei å se alt mikk-makket. Hvorfor ikke kreve at Thunderbolt skal bli billigere å lisensiere før man går på med full marsjfart.

 

Er jo svært få andre som gidder å implementere thunderbolt, selv om grensesnittet måtte være aldri så godt gjennomført. Så står det nok litt om de dyre prisene tror jeg. Og selv Intel har jo utsatt thunderbolt på noen av de nyere generasjonene CPU'er. Er det bare på pur faen at Intel gjør dette? Jeg må bare spør.

 

For vi var lovet i Wikipedia'en om Skylake tror jeg det var, at thunderbolt var good-to-go, men det er den ikke over alle Skylake-CPU-modellene. Forstå det den som kan, at de skal ha lov til å love gull, men gå halvveis vekk i fra det igjen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_(microarchitecture)#Features

 

 

Og her er neste generasjon etter Skylake:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Nå har Apple en telefon som ikke passer headset, et trådløst headset som er utsatt, en laptop som ikke støtter telefonen deres og de gamle skjermene som ikke støtter noe som helst og som heller ikke skal komme i ny utgave.

 

Det store poenget med Apple har jo lenge vært økosystemet deres med produkter som fungerer godt sammen. Nå vet jeg ikke hva poenget er ment å være.

Alt dette holder vi ut for å slippe å bruke Windows. Tenk om Microsoft hadde klart å lage et brukbart OS, da hadde eg bytta på dagen.

 

 

Sikkert derfor fruen etter ca 3 år med banning nå kaster ut macen og kjøper seg en Windows PC ;)

 

Eller som naboen sa til meg for noen mnd siden. "Kjøpte meg mac for jeg trodde det var mye enklere jeg, men det var jo enda vanskeligere. Stått å støvet ned i 2 år nå. Neste gang blir det Windows."

Kjenner flere som har gått den veien også ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...