Gå til innhold

[Løst] Motorbrems med nedgiring (trenger hjelp!)


karminder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tatt alle obligatoriske kjøretimer og trinn. Og jeg er ganske i tvil etter den siste timen - langkjøring.

 

Det er slik at kjørelæreren min mener at jeg skal motorbremse ved å gire ned før en sving, kryss, rundkjøring osv. Og det som er rart er at han ber meg om å gire såpass langt ned at turtallet skriker.

 

La meg ta et eksempel: Vi kjørte på landevei fredagen som var til sverige gjennom kongsvinger, og her er det ganske smalt på veiene og nokså brå svinger gjennom hele turen. Jeg sitter på 4 gir mesteparten av tiden, noen ganger på 5 vis strekningen er lang nok. Så kommer det en brå sving (eller litt skarpere enn vanlig) og han ber meg først om å slippe gassen (er enig her) også bremse (også enig her) dermed gir ned til 2 og slippe clutchen, slik at bilen bremser kraftig, dermed fullføre svingen og skyte opp i fart igjen.

 

Det er nettopp dette her jeg er i tvil om. Syns sensor det er helt ok å gire ned slik at motoren skriker og dermed gasse som en idiot i 2 gir opp til 60 bare for å komme seg fortest mulig ut av svingen ? Kjørelæreren min er nemlig helt okei med dette her, og jeg har oppkjøring snart og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Han mener også at jeg skal gjøre det samme før kryss og rundkjøring, noe som jeg er helt okei med, fordi de fleste ganger kjører man med 3 gir i byer ogsånt, og da er det okei å skifte til 2 gir før svingen, istedenfor midt under svingen.

 

 Men når det gjelder høy hastighet,så ville jeg heller ha sluppet gassen, begynt å bremse nok til at girskifting er mulig uten å kverke motoren pga turtall, dermed skifte til 3, kanskje 2 gir vis det er en såpass brå sving også gasse opp igjen i en forsvarlig tilstand.

 

Hva mener dere? kunne virkelig ha fått litt forskjellige synspunkter på dette.

Endret av karminder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke utrygt om du vet hva du driver med, men sånn du beskriver det, så er det ganske offensiv kjøring (og hadde jeg ikke motorbremset, da hadde jeg mellomgasset), det er sjeldent nødvendig å ligge i veldig lave gir på normal vei, når man skal kjøre for komfort og ikke nødvendigvis hastighet. Når du sier høye turtall, har du et ca-nummer å komme med mtp på turtallet? 

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke utrygt om du vet hva du driver med, men sånn du beskriver det, så er det ganske offensiv kjøring (og hadde jeg ikke motorbremset, da hadde jeg mellomgasset), det er sjeldent nødvendig å ligge i veldig lave gir på normal vei, når man skal kjøre for komfort og ikke nødvendigvis hastighet. Når du sier høye turtall, har du et ca-nummer å komme med mtp på turtallet? 

 

AtW

 

Nei altså jeg så ikke så mye på dashbordet eller på turtallet/speedometeret og sånn, men det jeg fikk øye på var sånn rundt 4000 når jeg giret ned. Landevei er jo som regel 80km/h og da ligger jeg på 4 gir (5 når det er flatt), så kommer svingen, og han ber meg om å slippe gassen, vente til rett før svingen, bremse og skifte til 2 gir. Ligger sånn ca på 50+ km/h og da ligger turtallet rundt 4000. Det høres jo ikke normalt ut i det hele tatt. Vennene mine gjorde heller ikke dette på oppkjøring. De bremset ned før kryss/sving/rundkjøring etc, også trakk inn clutchen skiftet gir, eller stoppet helt. Jeg har aldri opplevd noe sånt før, skulle nesten tro at trafikklærere burde kunne mer.

 

I tillegg så får du jo den nakkesleng effekten av å gjøre dette, bilen bråbremser jo. Jeg kan jo med en eneste gang si at dette ikke var behagelig i noen forstand. For å værlig ærlig, så var det rett og slett jævlig å bremse på denne måten.

 

Han mener at jeg også skal gi bånn gass når jeg kommer ut av svingen, for å ikke snakke om kryss og andre muligheter. Når jeg sier bånn gass, mener jeg virkelig bånn gass. Det er flere ganger han har bokstavelig talt bare trøkket inn gasspedalen på sin side fordi jeg ikke gasser nok. Dette er jo ikke forsvarlig på noen som helst måte?!

Lenke til kommentar

Altså problemet ligger i at jeg har betalt for hele oppsettet. Så siden jeg nå er ferdig med de 4 trinnene ( 2 veilnedningstimer, glattkjøring og langkjøring) har jeg bare oppkjøring igjen. I den pakken har jeg også betalt for leie av bil + 45min oppvarming før oppkjøring, så er jeg nok "stuck" med kjørelærer, men han ville at jeg skulle ta 1-2 timer til sammen med han. Siden dere kommer med disse tilbakemeldingene så tviler jeg ganske om jeg gidder å betale for 1-2 timer til med han.

 

Så hva foreslår dere? Tar mørkekjøring økt imorgen pga jeg mangler det. Tenkte jeg skulle ta en prat med den kjørelæreren, og eventuelt noen flere for å bekrefte at det er normalt å bremse på denne måten.

 

Eller så takker jeg for de kjøretimene jeg fikk av han og gjør som jeg selv vil på oppkjøring: Kommer fram til et kryss/sving/rundkjøring etc, slipper gass, bremser og clutcher når turtallet er for lite. Istedet for å gjøre det på hans skrullete måte, kommer garantert til å få stryk med en gang.

Lenke til kommentar

EDIT: han er nokså en "drittsekk". Beklager uttrykket men det syns jeg han er. I hvert fall på måten han har vært. Vi har kjørt på landevei hvor veiene er smale (hakkete striper med mellomrom på begge sider av veien), og hele veien er ødelagt så det er ikke så trygt å kjøre i 80km/h men likevel vil han at jeg skal holde 80km/h oppe, selvom hele bilen rister i hjel og det føles ut som at vi kommer til å dø.

Lenke til kommentar

Bytt kjørelærer.

 

Hvis det ikke er mulig må du glemme alt kjørelærer har lært deg på oppkjøring, ellers stryker du :)

 

Hadde politiet sett kjøringen deres kan det vanke bot på kjørelærer, det bryter med paragraf 3 i vegtrafikkloven. At farten er under fartsgrensen er ikke relevant.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Vegtrafikklovens-paragraf-3-3072344.html

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Det er ikke utrygt om du vet hva du driver med, men sånn du beskriver det, så er det ganske offensiv kjøring (og hadde jeg ikke motorbremset, da hadde jeg mellomgasset), det er sjeldent nødvendig å ligge i veldig lave gir på normal vei, når man skal kjøre for komfort og ikke nødvendigvis hastighet. Når du sier høye turtall, har du et ca-nummer å komme med mtp på turtallet? 

 

AtW

 

Nei altså jeg så ikke så mye på dashbordet eller på turtallet/speedometeret og sånn, men det jeg fikk øye på var sånn rundt 4000 når jeg giret ned. Landevei er jo som regel 80km/h og da ligger jeg på 4 gir (5 når det er flatt), så kommer svingen, og han ber meg om å slippe gassen, vente til rett før svingen, bremse og skifte til 2 gir. Ligger sånn ca på 50+ km/h og da ligger turtallet rundt 4000. Det høres jo ikke normalt ut i det hele tatt. Vennene mine gjorde heller ikke dette på oppkjøring. De bremset ned før kryss/sving/rundkjøring etc, også trakk inn clutchen skiftet gir, eller stoppet helt. Jeg har aldri opplevd noe sånt før, skulle nesten tro at trafikklærere burde kunne mer.

 

I tillegg så får du jo den nakkesleng effekten av å gjøre dette, bilen bråbremser jo. Jeg kan jo med en eneste gang si at dette ikke var behagelig i noen forstand. For å værlig ærlig, så var det rett og slett jævlig å bremse på denne måten.

 

Han mener at jeg også skal gi bånn gass når jeg kommer ut av svingen, for å ikke snakke om kryss og andre muligheter. Når jeg sier bånn gass, mener jeg virkelig bånn gass. Det er flere ganger han har bokstavelig talt bare trøkket inn gasspedalen på sin side fordi jeg ikke gasser nok. Dette er jo ikke forsvarlig på noen som helst måte?!

 

 

4000 rpm er ikke et ekstremt turtall, selv om det er relativt høyt, og det kan fint være forsvarlig å gi bra gass ut av kryss. Når det er sagt virker det ikke som hensiktsmessig kjøring for "normal komfortabel" kjøring, og det kan jo være kjipt om du er en lite erfaren sjåfør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som trådstarter overdriver voldsomt her, en bør gjerne være kritisk til det som blir oppgitt her. 

Joda, beklager for det, ble nok bare revet med litt. Føler jeg bare forteller alt jeg har opplevd gjennom disse obligatoriske timene, og sammenligner med hva andre har opplevd. Vil så gjerne bestå oppkjøring på første forsøk.

 

Leser jo godt hva som blir skrevet her, men jeg kan da ikke lyve om hvordan jeg syns han har vært når jeg først åpner temaene om alt. Tror ikke du hadde følt deg så særlig sikker og "safe" når du nesten blir tvunget til å holde en så uforsvarlig fart. Men det er bare noe jeg syns.  Vil bare lære mest mulig før oppkjøring :)

Endret av karminder
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke utrygt om du vet hva du driver med, men sånn du beskriver det, så er det ganske offensiv kjøring (og hadde jeg ikke motorbremset, da hadde jeg mellomgasset), det er sjeldent nødvendig å ligge i veldig lave gir på normal vei, når man skal kjøre for komfort og ikke nødvendigvis hastighet. Når du sier høye turtall, har du et ca-nummer å komme med mtp på turtallet? 

 

AtW

 

Nei altså jeg så ikke så mye på dashbordet eller på turtallet/speedometeret og sånn, men det jeg fikk øye på var sånn rundt 4000 når jeg giret ned. Landevei er jo som regel 80km/h og da ligger jeg på 4 gir (5 når det er flatt), så kommer svingen, og han ber meg om å slippe gassen, vente til rett før svingen, bremse og skifte til 2 gir. Ligger sånn ca på 50+ km/h og da ligger turtallet rundt 4000. Det høres jo ikke normalt ut i det hele tatt. Vennene mine gjorde heller ikke dette på oppkjøring. De bremset ned før kryss/sving/rundkjøring etc, også trakk inn clutchen skiftet gir, eller stoppet helt. Jeg har aldri opplevd noe sånt før, skulle nesten tro at trafikklærere burde kunne mer.

 

I tillegg så får du jo den nakkesleng effekten av å gjøre dette, bilen bråbremser jo. Jeg kan jo med en eneste gang si at dette ikke var behagelig i noen forstand. For å værlig ærlig, så var det rett og slett jævlig å bremse på denne måten.

 

Han mener at jeg også skal gi bånn gass når jeg kommer ut av svingen, for å ikke snakke om kryss og andre muligheter. Når jeg sier bånn gass, mener jeg virkelig bånn gass. Det er flere ganger han har bokstavelig talt bare trøkket inn gasspedalen på sin side fordi jeg ikke gasser nok. Dette er jo ikke forsvarlig på noen som helst måte?!

 

 

4000 rpm er ikke et ekstremt turtall, selv om det er relativt høyt, og det kan fint være forsvarlig å gi bra gass ut av kryss. Når det er sagt virker det ikke som hensiktsmessig kjøring for "normal komfortabel" kjøring, og det kan jo være kjipt om du er en lite erfaren sjåfør.

 

AtW

 

 

 

Nei da tror jeg at jeg får bremse litt ekstra før svingen, eventuelt sette den i 3 istedet for 2 gir. Ble litt usikker på hvordan jeg skal nedbremse ettersom flere av kameratene mine ikke gjorde motorbrems i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke føler deg sikker i hastigheten læreren ber deg holde, så sier det du det til han og senker farten.

 

Selv om en vei har 80-grense, betyr ikke at det er direkte trygt å holde 80. Det er du som styrer bilen som må ta det valget.

 

Hvis læreren din tvinger deg til å holde 80 ved å selv øke farten mot din vilje, så står du på bremsen, skrur av bilen, går ut av bilen (og ut av veibanen), ringer politiet og deretter kjøreskolen og forklarer hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Nei da tror jeg at jeg får bremse litt ekstra før svingen, eventuelt sette den i 3 istedet for 2 gir. Ble litt usikker på hvordan jeg skal nedbremse ettersom flere av kameratene mine ikke gjorde motorbrems i det hele tatt.

 

 

Hold deg til 3. gir, det høres fornuftig ut. Det gir mindre omdreining på motoren, "lugger" mindre enn nedgiring til 2, og du får bedre flyt i kjøringa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...