Gå til innhold

Ønsker kommentarer på AMD oppsett.


Anbefalte innlegg

Vurdere å bygge meg en ny PC, men kunne godt tenkt meg noen kommentarer før jeg sendte inn bestillingen!

 

 

Her er en oversikt over hva jeg har sett meg ut:

Kabinett: Lian Li PC73SL kr 2895

Strømforsyning: Fortron/Source FSP40060PN , 400W, 12 cm vifte kr 795

Prosessor: AMD Athlon XP 2800+ (Barton) 1200

CPU-kjøler: Thermaltake TR2 M6 (Socket 754/940, 21dbA) kr 265

Hovedkort: Asus A7N8X Deluxe kr 951

RAM: 2x Corsair XMS3500 512 MB kr 3000

DVD-brenner: Plextor PX-708A? kr 1855

Viftestyring: Digital Doc 5+, Sølv kr 594

Kortleser: eMagic USB 2.0 6-in-1 kortleser kr 295

Tastatur/mus: Logitech diNovo Media Desktop kr 2100

 

Totalt: kr 13 950,-

 

Har skjerm, harddisk, lydkort og skjermkort fra før.

 

Jeg har ikke tenkt å overklokke, men er interessert i at den blir så stille :sleep: som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke med strømforsyningen, men det hørtes ikke akkurat stillegående ut. Kan være jeg som tar feil da, men en stille strømforsyning er ikke å forakte :)

 

Thermaltake Volcano 11 kjører forresten på 19dB og kjøler helt sikkert like bra, hvis ikke bedre.

 

Det er forresten en NEC DVD-brenner på tilbud denne uken her. Kan spare noen hundre der også :)

 

Du kjøper forresten VEEEEEEEELDIG overkill RAM :D (Hvis XMS3500 betyr PC3500 :) )

Skal du ikke overklokke *bør* minnet kjøre synkront. Så gå for PC2700/166Mhz minne. Mer ytelse, mindre peng.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Ok, RAM er blitt mye mer vansklig nå skjønner jeg.

 

Hvis noen hadde vært så venlig og forklare disse 3 begrepene:

Registrert (hva godt kommer ut av det)

 

Dual Channel (Kan dette samenlignes med RAID0? må jeg stille inn dete på hovedkortet?)

 

Synkront (BIOS innstilling?)

 

 

 

Etter å ha kikket litt rundt har jeg kanskje endret minne valget til disse:

2 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB ECC/REG 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

Dette er vel like mye overkill.

Egentlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er overkill heller...

 

I spesifikasjonene til hovedkortet står det: Max. 3 GB unbuffered PC3200/PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC DDR RAM Memory

betyr det at jeg ikke kan ha registrert minne, og max PC3200?

Lenke til kommentar
Ok, RAM er blitt mye mer vansklig nå skjønner jeg.

 

Hvis noen hadde vært så venlig og forklare disse 3 begrepene:

Registrert (hva godt kommer ut av det)

 

Dual Channel (Kan dette samenlignes med RAID0? må jeg stille inn dete på hovedkortet?)

 

Synkront (BIOS innstilling?)

 

 

 

Etter å ha kikket litt rundt har jeg kanskje endret minne valget til disse:

2 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB ECC/REG 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

Dette er vel like mye overkill.

Egentlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er overkill heller...

 

I spesifikasjonene til hovedkortet står det: Max. 3 GB unbuffered PC3200/PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC DDR RAM Memory

betyr det at jeg ikke kan ha registrert minne, og max PC3200?

Okay *dives into it*

 

Registrert er bra for servere, dårlig for personlig bruk. Forklart i HW.no's tester og ordbok. Kort sagt: Du vil ikke ha det :)

 

Dual Channel: Ikke mye vits når du har AMD, men gir en liten ytelsesøkning. For å utnytte "Dual Channel"-tingen så må du ha to *prikk* like RAM-brikker. Disse plasseres så i to av dine 3 (eller 4?) minneslotter som er farget i lik farge. Du må ikke ha Dual Channel, men *kan*. Når du putter disse oppi der (og fikser på noen innstillinger?) så har du Dual Channel. Men pga lav FSB hos AMD (200x2 mot Intels 200x4) så gir dette veldig liten ytelsesøkning altså

 

Synkront betyr at ting skal være like. PC3500 RAM kan kjøre på opptil 233Mhz. 2800+ kjører på 166. Du *kan* kjøre den RAMen på så lav hastighet, men da synker ytelsen i forhold til hvis du heller skulle kjøpt PC2700-RAM som faktisk kjører på 166Mhz! Du kan også kjøre 2800+en på 233Mhz, men det blir da en *heftig* overklokk! :D

 

Jo tregre RAM, jo bedre timings kan du få. Timings har noe med hvor raskt PCen kan hente nn og ut informasjon av minnet, hvor mange klokkeslag og slik, og skal alltid være lavest mulig. Jo færre klokkeslag det går i dødtid, altså mellom hver gang PCen spør etter informasjon, jo bedre. Og jo raskere minnet kjører, jo mer timing blir det. Så hvis du vil ha lavest mulig timing (og dermed høyest ytelse) så kjøper du ikke minne som er kraftigere enn det du skal ha.

 

Det minnet du har funnet frem til er *veldig* bra.... For overklokking. Som du ser er det PC3200, altså ment til å kjøre på 200Mhz. Noe du ikke trenger ifølge deg. Og det er derfor fremdeles overkill, om ikke alt for mye. Og merk: Det er kun overkill i hvor høyt det *kan* klokkes, ikke i ytlelse. Der er det dårligere enn PC2700/166Mhz/333FSB

 

Og ja, det er max PC3200 og ikke registrert :)

 

Nå som alt dette er sgt må jeg bare nevne følgende:

Den prosessoren du har kjøpt er meget bra. Men den er ikke vits i å kjøpe. Alle Barton-prosessorene er *samme* prosessoren, de er nemlig bare levert fra AMD i forskjellige klokkefrekvenser. Så ved å overklokke bare bittelitt, kan du spare flere tusen kroner på å jøpe 2500+ istedenfor 3200+.

 

Nå har det seg slik at den viften du kjøper er såvidt jeg vet den absolutt beste på markedet, både for stillegående bruk og overklokking. Og Barton-prosessorene er såpass råe til overklokking at de ikke engang stiger i temperatur ved klokking. Så du trenger dermed ikke ha vifta de på noe høyere og mer støyende nivå ved 3200+ eller 2800+ eller 2500+.

 

Med tanke på hvor heftige disse prosessorene er til overklokking ville jeg da anbefalt deg å heller kjøpe en 2500+ og overklokket denne til 3200+, med det minnet du nevnte i forrige posten. Du kan nemlig kun spare på det :)

Lenke til kommentar

Er dette bedre eller burde jeg fortsatt ha lavere minnehastighet?

 

 

 

Kabinett: Lian Li PC73SL kr 2895

Strømforsyning: Fortron/Source FSP40060PN , 400W, 12 cm vifte kr 795

Prosessor: AMD Athlon XP 2500+ (Barton) 800

(klokke CPU til 3200+)

CPU-kjøler:??

Hovedkort: Asus A7N8X Deluxe kr 951

(Hovedkort nf7-s har jeg lest litt dårligere erfaringer på, men det er marginalt)

RAM: Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB kr 2700

(Synkront og dual channel)

DVD-brenner: Plextor PX-708A? kr 1855

(Har så gode erfaringer fra Plextor cd-brenner)

Viftestyring: Digital Doc 5+, Sølv kr 594

Kortleser: eMagic USB 2.0 6-in-1 kortleser kr 295

Tastatur/mus: Logitech diNovo Media Desktop kr 2100

 

 

 

PS kikker på en Samsung Syncmaster 191T til min to-skjerm løsning.

Endret av benlen
Lenke til kommentar

Håper du er klar over Hva du har kjøpt Cpu kjøler til athlon 64 ;)

Burde nok bytte den...

ellers er kanskje digital doc 5+ ikke så pen som coolermaster Aero2, men det er vel smak og behag.

 

Thermaltake volcano 11 ser jeg er blir Lovpriset over her, og jeg er hvertfall fornøyd med min gamle Volcano 9+ så...

Lenke til kommentar

Thermaltake Silent Boost var ikke så lett å få tak i men jeg skal nok finne en stillegående, har forresten en GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 men den er kanskje litt svak for den overklokkinga jeg hadde tenkt.

 

Uff.. jeg kan ingenting om overklokking!

Får finne meg en guide.

 

Hjertlig takk for all hjelpen.

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye fram og tilbake tror jeg det blir dette!

 

 

-------------MPX/KOMPLETT------------

-AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz

 

-Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A

 

-Arctic Silver 5 Termisk Pasta

 

-Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition

 

-Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Bulk

 

-Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

(Vurderer value utgaven, er det stor forskjell?)

 

-Logitech diNovo Media Desktop

 

 

------------MICROPLEX---------------

-Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet

(Fulltower ble litt for stort!)

 

-MIST, 350W, ATX12V, 12cm PAPST vifte

(jeg trenger vel strengt tatt ikke 400W og MIST er vel en stillere versjon?)

 

-Digital Doc 5+, Sølv

 

-Lian Li kortleser, Aluminium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...