Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger hjelp på en oppgave i mikroøkonomi.
 

Oppgave 4

 

Anta at vi ser på en profittmaksimerende bedrift i et frikonkurransemarked.

 

Bedriftens kostnadsfunksjon kan vi anta er gitt ved:

C(x) = x2+ 16 hvis x>0

 

hvor x = bedriftens produksjonsnivå

 

a)       Hvor mye ønsker bedriften å produsere hvis produktprisen er 10 kroner?

 

b)      Hvor mye ønsker bedriften å produsere hvis produktprisen er 6 kroner?

 

c)       Utled bedriftens tilbudsfunksjon. Illustrer denne grafisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Inntektene er 10 kr per enhet solgt. I(x)=10x

Profitt= Inntekt - kostnad

P(x)= profitt.

Deriver P(x) og finn toppunkt. Der P(x) har toppunkt vil bedriften oppnå maks profitt ved 10 kr pr enhet.

 

Svar: Bedriften bør produsere 5 enheter. Ved pris 10 kr pr enhet vil bedriften oppnå et overskudd på 9 kr.  :)

 

b) Samme metode

 

c) Finn optimal produskjonsmengde for de ulike prisene og lag en funksjon.

 

 

EDIT: Tror jeg i hvertfall. Begynner å bli sent.  :dribble:

Endret av Mixam
Lenke til kommentar

a) Inntektene er 10 kr per enhet solgt. I(x)=10x

Profitt= Inntekt - kostnad

P(x)= profitt.

Deriver P(x) og finn toppunkt. Der P(x) har toppunkt vil bedriften oppnå maks profitt ved 10 kr pr enhet.

 

Svar: Bedriften bør produsere 5 enheter. Ved pris 10 kr pr enhet vil bedriften oppnå et overskudd på 9 kr.  :)

 

b) Samme metode

 

c) Finn optimal produskjonsmengde for de ulike prisene og lag en funksjon.

 

 

EDIT: Tror jeg i hvertfall. Begynner å bli sent.  :dribble:

Tusen takk for svar! Setter veldig pris på det! Mikroøkonomi er virkelig ikke mitt fag. Det hørtes ihvertfall riktig ut. Men hvordan finner man optimal produksjonsmengde?

Lenke til kommentar

Ble litt usikker på metoden selv nå. Har kun studert mikro i et par uker selv.  :huh:

For på oppgave b får jeg at optimal produksjonsmengde er 3 enheter. Noe som fører til et tap på 7 kr for bedriften.
Det beste for en bedrift i det tilfellet vil jo være å unngå å produsere i det hele tatt. Kan det være et lure spørsmål, der svaret er 0?

 

Med optimal produksjonsmengde mener jeg antall enheter en bedrift bør produsere for å oppnå høyest mulig overskudd ved en gitt pris

Endret av Mixam
Lenke til kommentar

Ble litt usikker på metoden selv nå. Har kun studert mikro i et par uker selv.  :huh:

For på oppgave b får jeg at optimal produksjonsmengde er 3 enheter. Noe som fører til et tap på 7 kr for bedriften.

Det beste for en bedrift i det tilfellet vil jo være å unngå å produsere i det hele tatt. Kan det være et lure spørsmål, der svaret er 0?

 

Med optimal produksjonsmengde mener jeg antall enheter en bedrift bør produsere for å oppnå høyest mulig overskudd ved en gitt pris

 

Jeg får også et tap på 7 kroner på oppgave b, men det kan godt være riktig det, og at svaret på oppgaven er 0. 

 

Så på oppgave c) skal jeg bare finne mengdene for mange forskjellige priser og lage et diagram? Basically gjøre det samme som i oppgave a) og b) bare med forskjellige priser?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, 

 

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

Ole har 600 kroner til rådighet som han skal bruke på kjøp av to goder, pølser (x) og hamburgere (y). Pølser koster 20 kroner per stykk og hamburgere koster 30 kr per stykk.

 

a) Illustrer Oles budsjettbetingelse i et diagram med x langs den horisontal aksen og y langs den vertikale.

 

b) Illustrer hva som skjer med budsjettlinjen hvis

 

            i) Ole heller skal bruke 900 kr

ii) han fortsatt skal bruke 600 kroner, men at prisen på pølser synker til 15 kroner  

 

Har kommet frem til at budsjettbetingelsen blir 600=20x+30y. Hvordan fører jeg denne i et diagram?

Endret av StudentBi14
Lenke til kommentar

Du har riktig budsjettbetingelse. Prøv å få den over på formen y =..., så er det enklere å stille det opp i et diagram.

  

600=20x+30y

600-20x=30y (dele på 30)

 

Jeg kommer ikke lengre enn det. Vet at 600/30=20. Men hvordan deler jeg -20/30? 

 

Prøvde å lage diagram, men vet ikke om det er riktig. 

 

post-275626-0-21441400-1538167944_thumb.jpg

Endret av StudentBi14
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...