Gå til innhold

[Løst] Låne leilighet


Noh4ck

Anbefalte innlegg

Jeg har fått muligheten til å låne en leilighet av et familiemedlem som selv har flyttet, men fortsatt øsnker å beholde den en stund (under et år). Jeg får bo der gitt at jeg betaler husleie. Er det noe jeg og evt. eier bør være obs på ang. skatt og verdi av leiligheten? 

 

Jeg har lest gjennom denne siden: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Må ærlig talt si at jeg ikke forstår så mye av det, men fra det jeg har klart å få med meg virker det som at det er trygt så lenge leiligheten blir solgt innen et år etter at eier har flyttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke tenkte på en skit du, skal jo bare leie der? Bare å betale leien før fristen det så er du good. 

 

Det stemmer ikke, som leietaker plikter du deg til å følge med på flere ting, særlig omhandlende vedlikehold.

http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter

 

TS; Dette blir vel et helt normalt leieforhold, at du kanskje får litt kompispris er jo et bytte mot at han vet nøyaktig hva slags folk han leier ut til.

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke tenkte på en skit du, skal jo bare leie der? Bare å betale leien før fristen det så er du good. 

 

Det stemmer ikke, som leietaker plikter du deg til å følge med på flere ting, særlig omhandlende vedlikehold.

http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter

 

TS; Dette blir vel et helt normalt leieforhold, at du kanskje får litt kompispris er jo et bytte mot at han vet nøyaktig hva slags folk han leier ut til.

 

 

Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er fordi det er jeg og min familie som kommer til å ha ansvar med å selge leiligheten da personen jeg låner av byner å bli for gammel til å gjøre det selv, så vi ønsker å få så mye for leiligheten som mulig. Det er derfor jeg tok opp dette med skatt, hvor lenge kan jeg bo der før det blir et problem, eller blir det et problem med en gang?

Lenke til kommentar

Han som du leier av må i hovedsak skatte av det du betaler i leie. 

 

For at han du leier av skal slippe å betale skatt når han selger leiligheten, må han ha bodd i leiligheten i minst 1 år av de siste 2 årene

 

Forstår. Han har bodd der i mye mer enn ett år. Og for å oppklare, jeg skal ikke leie, jeg låner i mot at jeg betaler utgiftene.

Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke tenkte på en skit du, skal jo bare leie der? Bare å betale leien før fristen det så er du good.

 

 

Det stemmer ikke, som leietaker plikter du deg til å følge med på flere ting, særlig omhandlende vedlikehold.

http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter

 

TS; Dette blir vel et helt normalt leieforhold, at du kanskje får litt kompispris er jo et bytte mot at han vet nøyaktig hva slags folk han leier ut til.

 

Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er fordi det er jeg og min familie som kommer til å ha ansvar med å selge leiligheten da personen jeg låner av byner å bli for gammel til å gjøre det selv, så vi ønsker å få så mye for leiligheten som mulig. Det er derfor jeg tok opp dette med skatt, hvor lenge kan jeg bo der før det blir et problem, eller blir det et problem med en gang?

Problemet du har er at fra den dato personen flytter ut av leilighet har du nøyaktug ett år på å få solgt leiligheten. Salg og overtagelse etter dette vil trigge gevinstbeskatning av bolig.

Husk at prosessen med å selge bolig kan ta tid.

Lenke til kommentar

Problemet du har er at fra den dato personen flytter ut av leilighet har du nøyaktug ett år på å få solgt leiligheten. Salg og overtagelse etter dette vil trigge gevinstbeskatning av bolig.

Husk at prosessen med å selge bolig kan ta tid.

 

 

Hva er definisjonen på å overta leiligheten? Har jeg overtatt den bare jeg bor der? Når jeg har byttet adresseen min?

Så lurer jeg også på dette med gevinstskatt, noe jeg sikkert kan lese om selv også. Skatter man av det leiligheten har gått opp i pris siden man kjøpte den, eller siden siste eier overtok?

Lenke til kommentar

 

Problemet du har er at fra den dato personen flytter ut av leilighet har du nøyaktug ett år på å få solgt leiligheten. Salg og overtagelse etter dette vil trigge gevinstbeskatning av bolig.

Husk at prosessen med å selge bolig kan ta tid.

 

Hva er definisjonen på å overta leiligheten? Har jeg overtatt den bare jeg bor der? Når jeg har byttet adresseen min?

Så lurer jeg også på dette med gevinstskatt, noe jeg sikkert kan lese om selv også. Skatter man av det leiligheten har gått opp i pris siden man kjøpte den, eller siden siste eier overtok?

 

Så fort eieren flytter ut, starter klokka å tikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom eier også har bostedadresse der minst 1 år de 2 siste årene før salg vil beskatning ved salg ikke være noe problem. Dersom selger av en eller annen grunn ikke kan være bostedsregistrert der, vil overskuddet (forskjellen mellom kjøpesum på kjøpstidspunktet og salgsum på salgstidspunktet (minus noe, som kostnader for salget etc)) bli skattepliktig, som inntekt på formue, dersom salget skjer mer enn 1 år etter at eier meldte flytting. På samme måte vil ev. tap på salget gi skattelette etter samme modell (ikke særlig aktuelt i dagens boligmarket).

 

Hvorvidt du bor der eller ikke har ikke noe å si for beregningen av eiers overskudd (ev. underskudd) ved salg. I prinsippet skal eier regnskapslignes for uteleieforholdet dersom dette varer mer enn 6 måneder pr kalenderår, ved at eier (ikke du) betaler utgiftene ved å bo der, og at du betaler dette til eier som "husleie". Eier må da dokumentere både sine inntekter (det du betaler i leie) og sine utgifter (som han, og ikke du, er ansvarlig for), og vil da gå i null, og ikke få skatt på leieforholdet. Du som leietager har ikke noe ansvar for beskatning av boligen under leieforholdet, da eier fortsatt vil få formueskatt og ev. boligskatt på sin eiendom.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, jeg skal prøve å oppsumere slik jeg har fortstått det. 

@zanta: Eieren flytter nå på søndag, om han har registrert ny addresse enda vet jeg ikke. Det vil da si at vi har ett år på å selge leiligheten uten å få problemer med gevinstskatt, om jeg bor der eller ikke har ikke noe å si(?)

 

@Herr Brun: Kan du utdype det, mener du at det zanta sier om å ha bostedsadresse registrert i minst 1 av 2 år er feil?

Lenke til kommentar

Ja. Hvis eier ikke faktisk har brukt boligen må han skatte av gevinst, selv om han har vært (feilaktig) registrert som boende der. Skatteplikten knytter seg til faktisk bruk, ikke hva som står i folkeregisteret. (Men vanligvis har man plikt til å endre det som står i folkeregisteret)

 

Det er noen unntak fra dette. Hvis du må flytte av helsemessige årsaker eller på grunn av arbeid, kan du opparbeide botid i boligen du flytter fra slik at du ikke må skatte.

 

For øvrig: Hvorvidt du bor der har ingenting å si. De samme reglene gjelder om du bor der eller den står tom.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Herr Brun: Ok. Eieren har definitivt bodd der lenge nok + at han flytter av helsemessige årsaker, så da tenker jeg at det er trygt så lenge leiligheten blir solgt innen 12 måneder.

 

Takk for hjelpen, tror jeg anser denne tråden som løst om ingen har noe mer å tilføye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...