Gå til innhold

Jobb med Master I Informasjonssystemer?


Anbefalte innlegg

Noen som har master I Informasjonssystemer som ikke er så teknisk/programmering?

Vurdere å starte på Master I informasjonssystemer men vet ikke hvilken muligheter får man med en sånn utdanning.

Hva kan man jobbe som og hvor stor er jobb muligheter? Arbeidsledighet eller god jobb marker?

Noen som har erfaring med studiet og hva jobber du som nå? Første jobb som master I Informasjonssystemer?

Setter stor pris på svarene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en master i IS som er helt soft (var ferdig i 2008, men med teknisk bachelorgrad i informatikk). Første jobben jeg fikk var som konsulent i Deloitte, gikk deretter videre til prosjektledelse i et amerikansk softwarefirma, så konsulentsjef i samme firma før jeg nå er utviklingsdirektør i et norsk firma. 

 

Det kan være noe mer utfordrende å selge seg inn hvis du ikke kan noe spesifikt, så bra med noe teknisk i bunn (jeg fikk mye igjen for teknisk bachelor). Utdanningen min passet veldig godt inn i konsulentrollen, da jeg var vant til å jobbe med mye data (100-vis av artikler), syntetisere ut det som er viktig og presentere på en god måte. 

 

Du sier ingenting om hvilken skole du skal gå på, så hvis du vil ha konkrete erfaringer fra studier så bør du nok ta med det :) 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner også andre som har tatt master i IS, men disse jobber som kontormedarbeider i et kontor. Jobben deres er ikke relevant til utdanningen, og forteller at det er svært få jobber som ikke innebærer programmering eller teknisk. Med en teknisk utdannelse kan du ikke forvente deg å jobbe som en ikke-teknisk arbeider.

 

De svært få jobbene som finnes kan nåes via kontakter og nettverk eller komme seg gjennom nåløyet hos PWC, Deloitte, EY og andre konsulentselskaper. Da kreves det at du har økonomibakgrunn i tillegg på masternivå med gjennomsnittskarakter på B.

 

Tiden har endret seg, så jeg vil anbefale deg å finne ett annet studie, slik jeg har gjort det nå.

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har omtrent samme bakgrunn som deg, men jeg har funnet en jobb som er delvis relevant til utdanningen min. I dagens markedet er det kun få ting som er aktuelt å jobbe med innen IT hvis du ikke vil jobbe med teknisk arbeidsoppgaver eller programmering. Disse jobbene krever som regel erfaring fra teknisk arbeid.

 

Slike jobber finner du enklere hvis du er jente, noe jeg antar du er i følge forumnavnet ditt. I offentlige stillinger, beskrives "kvinner oppfordres til å søke", noe betyr at kvinner har ett fortrinn når det gjelder ansettelsesprosessen (men du må være kvalifisert som søker). Det er mange som er i samme situasjon som deg, både gutter og jenter - derfor er det mange søkere til slike stillinger.

 

Mine forslag til deg:

 

- Du bør skifte studie - ikke studerer teknisk studie hvis du ikke vil jobbe med teknisk.

- Prøv å søk jobber der det står "Kvinner oppfordres til å søke", da har du større sjanse for å få jobben.

- Du kunne programmering og teknisk arbeid for å få jobb som er relevant til utdanningen.

- Lær deg programmering, hvis du vil ha jobb.

 

Alternativt kan du ta en annen utdanning og kombinere disse to og få en jobb som ikke er krevende.

 

 

Oppsummering: JEG VIL STERKT FRARÅDE DEG TIL Å TA MASTER I INFORSJONSSYSTEMER OM DU IKKE VIL JOBBE TEKNISK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Studiet er på Uia Kristiansand. Jeg har bachelor og fant ikke noe jobb som og vil / kan ikke jobbe med programmering. Prøver å lærere meg .Derfor vurdere å ta master for å kunne finne jobb. Som jeg fikk å vite er der ingen fagene som er teknisk på master og er ingen programmering. Der er mye prosess styring, prosjektledelse osv.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner også andre som har tatt master i IS, men disse jobber som kontormedarbeider i et kontor. Jobben deres er ikke relevant til utdanningen, og forteller at det er svært få jobber som ikke innebærer programmering eller teknisk. Med en teknisk utdannelse kan du ikke forvente deg å jobbe som en ikke-teknisk arbeider.

 

De svært få jobbene som finnes kan nåes via kontakter og nettverk eller komme seg gjennom nåløyet hos PWC, Deloitte, EY og andre konsulentselskaper. Da kreves det at du har økonomibakgrunn i tillegg på masternivå med gjennomsnittskarakter på B.

 

Tiden har endret seg, så jeg vil anbefale deg å finne ett annet studie, slik jeg har gjort det nå.

 

Har du hatt IT og informasjonssystemer? Har du begynt på noe annet nå?

Jeg blir veldig lei meg når jeg tenker at jeg ikke kan bruke mon utdanning til å jobbe med fordi kanskje det var feil at jeg gikk på dette studiet i 3 år.

Endret av Sara_I
Lenke til kommentar

Har du hatt IT og informasjonssystemer? Har du begynt på noe annet nå?

Jeg blir veldig lei meg når jeg tenker at jeg ikke kan bruke mon utdanning til å jobbe med fordi kanskje det var feil at jeg gikk på dette studiet i 3 år.

 

Du trenger for all del ikke være lei deg - du er kjempeflink som har klart å fullføre studiet. Det er ikke mange som klarer å fullføre høyere utdanning, 41 % av studentene i Norge får ikke en grad ti år etter påbegynt studie.

 

Selvom mastergraden i Informasjonssystemer ikke er teknisk, så har du en teknisk grad i bunnen. Derfor vil du først være ansatt til å gjennomføre teknisk arbeid før du kan bruke "mastergraden" din til å gjennomføre ikke-teknisk arbeid slik stadskle beskriver det.

 

Jeg har tatt informasjonssystemer selv ved en annen skole i Norge, sliter selv med å finne jobb etter mastergrad. De vil at jeg skal jobbe med programmering/teknisk før jeg får lov til å være konsulent/prosjektleder - selvom jeg har mastergrad i informasjonsssystemer.

 

Jeg er også enig med Herr.nerd, at du ikke bør ta master i informasjonssystemer hvis:

 

- Du ikke kjenner konkrete stillinger innenfor informasjonssystemer.

- Du ikke har kontakter/nettverk som kan gi deg jobben som ønsker.

 

Jeg er i samme situasjon som deg, bare at jeg har mastergrad. Får ikke jobb selvom jeg har mastergrad og vil ikke jobbe med programmering, og i tillegg har jeg "glemt programmering" siden jeg ikke har brukt programmering i mastergraden min (ingen av fagene mine krevde programmering).

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du hatt IT og informasjonssystemer? Har du begynt på noe annet nå?Jeg blir veldig lei meg når jeg tenker at jeg ikke kan bruke mon utdanning til å jobbe med fordi kanskje det var feil at jeg gikk på dette studiet i 3 år.

Du trenger for all del ikke være lei deg - du er kjempeflink som har klart å fullføre studiet. Det er ikke mange som klarer å fullføre høyere utdanning, 41 % av studentene i Norge får ikke en grad ti år etter påbegynt studie.

 

Selvom mastergraden i Informasjonssystemer ikke er teknisk, så har du en teknisk grad i bunnen. Derfor vil du først være ansatt til å gjennomføre teknisk arbeid før du kan bruke "mastergraden" din til å gjennomføre ikke-teknisk arbeid slik stadskle beskriver det.

 

Jeg har tatt informasjonssystemer selv ved en annen skole i Norge, sliter selv med å finne jobb etter mastergrad. De vil at jeg skal jobbe med programmering/teknisk før jeg får lov til å være konsulent/prosjektleder - selvom jeg har mastergrad i informasjonsssystemer.

 

Jeg er også enig med Herr.nerd, at du ikke bør ta master i informasjonssystemer hvis:

 

- Du ikke kjenner konkrete stillinger innenfor informasjonssystemer.

- Du ikke har kontakter/nettverk som kan gi deg jobben som ønsker.

 

Jeg er i samme situasjon som deg, bare at jeg har mastergrad. Får ikke jobb selvom jeg har mastergrad og vil ikke jobbe med programmering, og i tillegg har jeg "glemt programmering" siden jeg ikke har brukt programmering i mastergraden min (ingen av fagene mine krevde programmering).

Tusen Takk for at du delte din erfaring. Kan jeg spørre hva du jobber som i dag? Har du begynt på noe annet utdanning.

Som en alene mamma trenger jeg en jobb fort mulig og er derfor veldig stressa at jeg tok en utdanning som jeg ikke var for meg.

Lenke til kommentar

Tusen Takk for at du delte din erfaring. Kan jeg spørre hva du jobber som i dag? Har du begynt på noe annet utdanning.

Som en alene mamma trenger jeg en jobb fort mulig og er derfor veldig stressa at jeg tok en utdanning som jeg ikke var for meg.

 

Vi kan fortsette samtalen på PM, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lenge siden denne tråden ble besvart, men synes ikke det var noen gode svar til trådstarter.

 

En master i informasjonssytemer er mer teoretisk enn teknisk. Noe teknisk vil det være, men en trenger ikke programmering bakgrunn for å ta masteren.

 

Jeg går siste året på master i IS i dag med bachelor i økonomi og markedsføring. Samtidig har jeg interesse for IT, og har litt erfaring med programmering og utvikling av nettsider på fritiden. Det viktigste er at du interesserer deg for feltet, for det du skriver om handler om prosesser knyttet til utviklingsprosjekter og teknologier. 

 

Uansett, det er mange salgs / marked / kunde relaterte jobber innenfor IT bransjen. I store prosjekter hvor tunge ERP or CRM systemer skal implementeres er det behov for konsulenter som forstår prosessen, strategi og det overordnede bildet. 

 

Selv er jeg i flere intervjuprosesser i to store internasjonale IT selskaper, og et mindre konsulentselskap. Blir spennende å se hva det blir det. 

Endret av Kazumo
Lenke til kommentar

Lenge siden denne tråden ble besvart, men synes ikke det var noen gode svar til trådstarter.

 

En master i informasjonssytemer er mer teoretisk enn teknisk. Noe teknisk vil det være, men en trenger ikke programmering bakgrunn for å ta masteren.

 

Jeg går siste året på master i IS i dag med bachelor i økonomi og markedsføring. Samtidig har jeg interesse for IT, og har litt erfaring med programmering og utvikling av nettsider på fritiden. Det viktigste er at du interesserer deg for feltet, for det du skriver om handler om prosesser knyttet til utviklingsprosjekter og teknologier. 

 

Uansett, det er mange salgs / marked / kunde relaterte jobber innenfor IT bransjen. I store prosjekter hvor tunge ERP or CRM systemer skal implementeres er det behov for konsulenter som forstår prosessen, strategi og det overordnede bildet. 

 

Selv er jeg i flere intervjuprosesser i to store internasjonale IT selskaper, og et mindre konsulentselskap. Blir spennende å se hva det blir det. 

 

Du er økonomisk bakgrunn, noe TS ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...