Gå til innhold

Arbeidetsmarkedet for sivilingeniør


Jacobo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs kva utdanning du har tatt, og kva du har å tilby totalt sett i form av kompetanse og personligheit.

 

Det å ha dårlige karakterar er sjølvsagt ein ulempe, men fyrst og fremst fordi du lett blir sortert ut i grovsorteringa og har vanskeligare for å bli innkalt til intervju.

 

I enkelte stillingar så er det slik at minimumskravet er at du har bestått faga, men at arbeidsoppgåvene fyrst og fremst er avhengig av å få tak i den rette personen.

 

Stillingar der du for eksempel må ha mykje kundekontakt så hjelp det lite med gode karakterar dersom kundane ikkje likar deg. Det hjelp ikkje å være kjempe sjarmerande og uten fagkunnskap heller, men ein midt i mellom kompetanse kan være godt nok.

 

 

Så mitt råd er at du jobber med karakterane, gode karalterar åpner fleire muligheiter. Men det er ikkje slik at heile utdanninga er fullstendig vekkasta og du kun kan jobbe som ufaglært dersom snittet ligg under B heller.

 

Prøv også å trykke inn nokre ekstra aktivitetar gjennom studiane. For mange arbeidsgivera så trekk det mykje opp om du kan vise til at du var aktiv i studentmiljøet også.

Lenke til kommentar

Nesten uansett yrke betyr nesten uansett yrke. At yrkene har sine bølger i forhold til behov for arbeidskraft er irrelevant.

 

Ser vi på byggebransjen så ansettes det heller billig arbeidskraft fra diverse land sørover enn en faglært som har dårlige karakterer som skal ha betalt i forhold til tariff.

Lenke til kommentar

Nesten uansett yrke betyr nesten uansett yrke. At yrkene har sine bølger i forhold til behov for arbeidskraft er irrelevant.

 

Ser vi på byggebransjen så ansettes det heller billig arbeidskraft fra diverse land sørover enn en faglært som har dårlige karakterer som skal ha betalt i forhold til tariff.

 

Jo, men her er spørsmålet om en spesifikk yreksgruppe, nemlig sivilingeniører.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tidene har forandret seg. 

 

For noen år tilbake var det store oppslag om ingeniørmangel og at tiltak måtte gjøres for å bedre rekrutteringen til ingeniørfag og realfag. Jeg hørte om byggingeniører som fikk jobb selv med ufullstendig vitnemål. Med andre ord var kanskje ikke karakterene så viktige.

 

Siden den gang har oljeprisen stupt og etterspørselen etter ingeniører er en helt annen.

 

Inntrykket mitt er at konkurransen har blitt mye hardere og da spiller nok karakterer en større rolle enn det kanskje gjorde i en tid hvor etterspørselen etter ingeniører var høyere.

 

Hva legger du i dårlige karakterer egentlig? Snakker vi E i snitt?

 

All fornuft tilsier at du ikke engang kommer til intervju om det er en stor søkermasse hvor mange har gode karakterer.

 

Generell synsing fra min side da jeg ikke kjenner arbeidsmarkedet spesifikt. De jeg kjenner som gikk ut som ingeniører i fjor (bachelor bygg) fikk jobb, men vet ikke om de fikk drømmejobben. De hadde dog gode karakterer de fleste av de.

Lenke til kommentar

Det er helt avhengig av hvilken retning du går. Bygg og data går bra, petroleum er vanskeligere. Om 5 år kan det være snudd, så velg etter interesse :)

 

Det er feil! Det er vanskelig å få jobb selvom du går bygg og data hvis du har dårlig karakterer. Det er flere ting som spiller inn når det gjelder å få jobb:

 

- Valg av fag (hvilke fag du tar på skolen)

- Interesse (Vise til relevant arbeid ved siden av studiet)

- Verv (vise at du er engasjert)

- Personlighet (Denne veier tyngst, ingen ansetter en A-student som er svært arrogant)

- Beliggenhet (hvor bor du? hvor er jobbene?)

- Familiesituasjon

- Karakterer (hvor "flink" er du faglig - husk at karakterene dine gjenspeiler ikke hvor flink du er faglig, bare hvor flink du er til å lære deg eksamen, to forskjellige ting).

 

Jeg kjenner personlig folk som har A eller B i snitt som sliter med å få jobb i data, da de har lært seg eksamen (kun lært pensumet som kommer på eksamen, så glemt det), men C-student har en jevn interesse for faget og har lært seg de nyeste teknologiene.  C-student har idag jobb, men A og B-student har fremdeles ikke jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...