Gå til innhold

DNS-Server svarer ikke


Anbefalte innlegg

jeg er ikke mye til nettverksgeni, men jeg har prøvd å Google meg til en løsning før jeg kom til dere:)

Jeg bor i et kollektiv hvor to leiligheter bruker det samme fibernettet. Tidligere i dag kom det en advarsel opp om at det er "ingen Internett-tilgang" selv om jeg tydeligvis er koplet til. Ingen i kollektivet har adgang til Internett, og feilsøking kommer meldingen "DNS-serveren svarer ikke" vi har skrudd boksen av og på to ganger uten mye hell (det ser ut til å virke i 30 sekunder før det krasjer igjen). Jeg har lest meg litt rundt og prøvde å pinge både www.vg.no, samt et par ip adresser. IP adressene fikk ingen svar, og med vg.no fikk jeg "Ping request could not find host www.vg.no. Please check the name and try again."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke får svar på ping direkte til en ip addresse på nettet slik som 8.8.8.8 så har du noen problemer med selve tilkoblingen.

Og da er det ikke at DNS serverene ikke svarer det, det er bare ett symptom på ett annet problem.

Så her må dere finne ut om alt er koblet riktig og at du ikke har noen brudd.

Lenke til kommentar

Hvordan deler dere fibernettet, da?

 

Har dere en boks fra leverandør med flere porter er det langt i fra sikkert at dere kan bruke mer enn 1 av dem.

 

Er flere naboer her i gården som har brent seg på dette etter overgang til Homenet-fiber, siden de leverer en switch med 8 porter, der kun 1 til en hver tid kan brukes. Det følger heller ikke med noen advarsel om dette til kundene.  Litt amatørmessig av Homenet akkurat det der.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at nettleseren din ber om IP-addressen til siden. Avhengig av hvilken side du går til, så kontakter den ulike DNS-servere. Siden den ikke får noe svar, så forteller den at DNS-serveren svarer ikke.

 

Her er det ikke DNS-serveren som er problemet, men forbindelsen mellom routeren din og DNS-serveren. Det er derfor helt meningsløst å sjekke IP-addresser, prøv istedenfor å kontakte din leverandør.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...